De overname van Altiris door Symantec zal op de korte termijn geen merkbare gevolgen hebben voor de Nederlandse markt. Maar ook op het hoofdkantoor in het Amerikaanse Utah is het ‘business as usual’.
"De overname moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en mededingingsautoriteiten. Dit gaat zeker nog een paar maanden duren", zegt Rhett Glauser, wereldwijd verantwoordelijk voor de PR binnen Altiris. Bang voor ingrijpende veranderingen is hij niet. "Symantec heeft duidelijk gemaakt dat Altiris als aparte divisie aan het bedrijf wordt gekoppeld. Ik denk dat we voorlopig gewoon ons werk kunnen blijven doen."
Ook de Nederlandse resellers van de Altiris-producten zien geen obstakels in de overname. "Op dit moment weten we nog niet veel meer dan wat we de afgelopen week via een e-mail hebben gehoord", zegt Mark-Jan Senneker, directeur van het Utrechtse Windmark ICT Management. De overname door Symantec vind hij verrassend: "We verwachtten niet dat Symantec Altiris zou overnemen, aangezien we in het geruchtencircuit ook namen hoorden als IBM, EMC en eventueel Novell." Hij denkt dat Symantec de naam Altiris op den duur wel laat vervallen. "Pluspunt van de overname is dat we door het grote klantenbestand van Symantec voordeel kunnen halen uit schaalgrootte en synergie." Ook Ricardo Koelemij, commercieel directeur bij PC-Ware ziet vooral positieve gevolgen van de overname. "Het wordt eenvoudiger om oplossingen van beide partijen bij elkaars klanten onder de aandacht te brengen."
Veranderingen vooziet Koelemij wel. "Met name de organisatiestructuur binnen Altiris zal worden aangepast aan die van Symantec. Daarnaast verwachten we dat op termijn producten geïntegreerd gaan worden. Het gevaar schuilt in het eventueel afzonderlijk opereren van de verschillende productgroepen. Op die manier wordt het voor de eindgebruikersorganisaties onduidelijk wat het portfolio biedt en bestaat zelfs de kans op interne concurrentie."
"Op het moment dat de overname is afgerond, kijken de bedrijven naar hun channel-strategie om het beste integratiepad te bepalen. We denken dat bepaalde Altiris-producten door het Symantec-kanaal verkocht gaan worden, aangezien Symantec veel meer indirecte verkopers heeft. De overlap in partners biedt de mogelijkheid voor hen om een bredere oplossing aan te bieden", aldus Glauser.