Na een testperiode heeft de gemeente Amsterdam vanaf 14 mei het systeem MOOR ingebruikgenomen. Dit digitaal ‘Meldpunt Opbrekingen Openbare Ruimte’ moet een einde maken aan de onoverzichtelijke papierbende.
Jaarlijks kent Amsterdam twintig- tot vijfentwintigduizend wegopbrekingen. De administratie hiervan geschiedde echter op talloze manieren waardoor een helder overzicht ontbrak. De gemeente gaf het Hilversumse Yellowtail de opdracht een centraal systeem voor registratie, afhandeling en facturering van opbrekingen te bouwen. Dit systeem, MOOR geheten, is inmiddels ingevoerd bij alle stadsdelen en ondernemers (aannemers, nutsbedrijven, telco’s) die in Amsterdam ‘de grond in mogen’.
Wat levert het op
In totaal hebben ongeveer 35 organisaties een inlogcode op MOOR om geplande werkzaamheden aan te melden. Ook verschaft de applicatie informatie over straatopbrekingen en de voortgang van het werk. De efficiëntere werkwijze moet een besparing van ettelijke tonnen opleveren.
Meer info
Voor meer informatie over het Moor-project, lees het artikel 'Opbrekingen zijn straks geen hoofdbrekens meer' in de Computable Topic Overheid.
Het is natuuurlijk ook een heel goed middel om de burgers te informeeren. Wat echter nog beter werkt is de intentie om de overlast zo veel mogelijk te beperken, en niet zoals op de Lumeijstraat in amsterdam de straat eerst maanden open te leggen aan een zijde, om dan vervolgens de straat weer open te maken aan de andere zijde waarbij er maanden nodig zijn voor de her profileering ?.
Dus informeer, maar hou het KORT .