Uitbesteden loont niet. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester. Bedrijven verwachten veel kosten te besparen, maar deze verwachtingen blijken te hoog gegrepen.
Outsourcing is hip. Wij schrijven er geregeld over. Eerst voornamelijk over de voordelen, tegenwoordig steeds meer over de nadelen. Bedrijven volgen elkaar vaak zonder goed na te denken waarom zij de afdeling of de werkzaamheden willen uitbesteden. Kostenbesparing is altijd de reden, maar outsourcen is daar niet altijd de enige oplossing voor. Misschien zorgt het anders indelen van de werkzaamheden wel voor meer productiviteit en dus ook uiteindelijk kostenbesparing.
Uitbesteden heeft geen goed imago. De software gemaakt in India en China zou minder goed zijn dan de software die hier gemaakt wordt. Dat ligt echter ook aan het verkeerde verwachtingspatroon. Er wordt vaak niet goed duidelijk gemaakt waar de software aan moet voldoen. En wat wij Nederlanders voor de hand vinden liggen, is in India misschien totaal onbenullig. Bijvoorbeeld dat het slim is dat in een financieel programma het euroteken moet werken.
Het gebeurt vaak dat er wordt gebeld naar een dienstverlener met de mededeling: “morgen krijg jij mijn ict-afdeling.” Handen worden geschud, het contract wordt getekend, het bedrijf is er vanaf. Er wordt niet nagedacht over wat precies buiten de deur wordt gezet en waar de dienstverlening dan aan moet voldoen. Daar zit de crux. Als je ergens geen zorgen meer over wilt hebben, want dat wil je als je de boel uitbesteed, dan moet je dat wel goed voorbereiden. Je kunt een kind niet zonder opvoeding op straat zetten, want dan komt hij bij je terug voor eten. Bedrijven moeten dus eerst investeren in de afdeling die wordt uitbesteed. Eerst geld investeren, en dan (maar wel na een tijdje) cashen.