Stichting Edukans biedt via het programma ‘Ex-change’ stageplaatsen aan in Kenia en Malawi. Ook voor ict’ers zijn er diverse projecten die bijdragen aan de ontwikkeling van deze Afrikaanse landen. Ook de eigen ontwikkeling van de student is belangrijk.
Per jaar vertrekken ongeveer twintig ict-studenten van verschillende mbo- en hbo-opleidingen via de stichting Edukans naar Afrika. In Kenia en Malawi werken zij samen met de lokale bevolking aan diverse projecten. Henk Haring is manager van het stageprogramma Ex-change The profit of learning: “Er zijn diverse redenen waarom studenten voor een stage kiezen in een ontwikkelingsland. In de eerste plaats is dat natuurlijk het behalen van studiepunten. Een andere reden is het avontuur; het is toch heel iets anders dan een stage in Nederland. Maar er zijn ook studenten die het doen omdat ze willen werken aan een goed doel. Zij willen wat doen aan de ongelijkheid in de wereld.”
Sander de Bont heeft het vooral voor het avontuur gedaan. De Bont is net afgestudeerd aan de Hogeschool Utrecht waar hij mediatechnologie studeerde. Vorig jaar was hij drie maanden in Malawi waar hij voor het voorgezet onderwijs een e-learningprogramma voor aidspreventie heeft opgezet. “Het is natuurlijk hartstikke mooi om mensen daar te helpen, maar het ging mij om de persoonlijke ervaring en het avontuur.” De Bont heeft veel geleerd tijdens de stage, vooral het improviseren was iedere keer weer een grote uitdaging. “Hier in Nederland heb je bij bedrijven toch vaak met modellen te maken die ingevoerd moeten worden. Die modellen zijn daar gewoon niet.”
Zelfvertrouwen
Ron Creutzburg is ict-adviseur bij Kenniscentrum ECABO en vanuit die functie ict-coördinator van Ex-change. Hij ziet bij studenten die terugkomen een enorm zelfvertrouwen: “Ze hebben de zekerheid dat als ze daar een netwerk kunnen aansluiten, ze dat in Nederland ook wel kunnen. Ze hebben leren denken in hele simpele en praktische oplossingen. Als je zo kunt nadenken over ict, ben je krachtig genoeg om ook andere ict-vraagstukken op te lossen.”
Dat je soms creatief moet zijn ondervond ook Harm Schutte. Hij is student aan het ROC de Leijgraaf in Cuijk en heeft begin dit jaar drie maanden in Malawi gezeten. Hij ging er heen om met een groep studenten op een school een registratiesysteem op te zetten. Maar de computers van de school hadden meer weg van een ‘computerkerkhof’. Schutte: “Met dat materiaal konden we niet zo veel. We zijn van al die restanten bruikbare computers gaan maken; uiteindelijk hebben we 29 goede computers kunnen maken waar Windows XP met Office 98 op kon draaien. Meer konden die computers niet aan. Ook hebben we een netwerk aangelegd met twee servers. Alles hebben we gedaan met de middelen die we in de school vonden; we hebben geen hardware ingekocht. Daarvoor was het budget te beperkt en het geld dat we hadden is hoofdzakelijk aan elektriciteit opgegaan.”
Harm Schutte vond de stage een hele uitdaging. Niet door de technieken of materialen, maar vooral het overdragen van kennis. “Je leert anders communiceren en anders met computergebruikers omgaan. Hier in Nederland kun je tegen iemand zeggen dat hij een programma moet installeren; daar moet je dat stap voor stap uitleggen. Je moet mensen vanaf de bottomline helpen hoe ze een computer gebruiken. Je leert als ict’er heel anders communiceren en dat is toch wel het mooiste wat ik geleerd heb.”
Werkwijze
Edukans werkt samen met partnerorganisaties in Afrika aan diverse projecten in Kenia en Malawi. In Kenia zijn de projecten verder gevorderd dan in Malawi. Dit komt doordat de ict-ontwikkeling in Kenia verder is dan in Malawi. Edukans houdt zich niet alleen bezig met ict, maar zendt ook stagiaires uit voor bijvoorbeeld weg- en waterbouw, gezondheidszorg en landbouw.
De projecten
Het project Teach the Teacher richt zich op het bijbrengen van elementaire ict-kennis aan scholen (leraren). Dit begint vaak met: hoe werkt de computer en de muis en hoe werkt de basissoftware? Om deze kennis bij te brengen is het vaak eerst nodig een geschikt computerlokaal in te richten.
Het tweede project is het inrichten van Informatie en Communicatie Centra (ICC). Via deze centra moet kennis beschikbaar komen die gebruikt kan worden voor projecten. Het gaat om toegankelijke en eenvoudig te begrijpen informatie over bijvoorbeeld het aanleggen van een dam. Daarnaast moeten er via deze centra databanken worden ingericht.
Fienanciering
De stages zijn alleen voor studenten van erkende onderwijsinstellingen. Ex-change vraagt van de instellingen ondersteuning en begeleiding voor de stagiaires die naar Afrika gaan. Alle kosten van de stage zijn voor de student zelf. Daarnaast moet de student voor vertrek fondsen werven om het project waar hij aan gaat werken financieel mogelijk te maken.