De jonge Amerikaanse onderneming Abaca claimt met een nieuw soort antispamfilter 99 procent van alle ongewenste berichten uit de inbox te houden. Het filter zou daarmee beter scoren dan concurrerende systemen.
Het filter heeft een geheel andere benadering dan de traditionele spamfilter; de software kijkt niet naar de inhoud of afzender van een e-mail, zoals bayesiaanse filters doen, maar naar de ontvangers. Als basis dient het idee dat de verhouding tussen spam en legitieme berichten voor ieder individu uniek is.
Reputaties
Een e-mail die naar een groep mensen wordt verstuurd die veel spam ontvangen, is naar alle waarschijnlijkheid spam. Door het berekenen van de ‘reputaties’ van de ontvangers binnen een grote groep e-mailgebruikers zou Abaca’s Email Protection Gateway nauwkeurig kunnen voorspellen of een bericht als spam aangemerkt moet worden.
Een voordeel van Abaca’s oplossing zou zijn dat spammers geen vat kunnen krijgen op de berekende reputaties van het systeem, zodat het manipuleren van de afzender of de inhoud van een bericht geen zin heeft. Een nadeel is dat de software alleen goed werkt als het mailverkeer van een grote groep gebruikers geanalyseerd wordt. Het bedrijf belooft kopers dat zij hun geld terugkrijgen als niet minimaal 99 procent van alle spam wordt tegengehouden.
Welkom
Een hogere kans op het onderscheppen van spam lijkt hard nodig. In februari testte it-adviesbureau Opus One zes antispamfilters door hen in tien dagen tijd tienduizend e-mails te laten verwerken. Het succesvolste filter wist 97,4 procent tegen te houden, het slechtst presterende bleef op 74,1 procent steken. Het filter van Abaca werd niet getest, maar verschillende deskundigen reageren voorzichtig positief op de insteek van Abaca: elk nieuw idee om de spamgolf in te dammen is welkom.
Abaca is in augustus opgericht door Steven T. Kirsch. Deze Silicon Valley-veteraan is onder andere bekend als de uitvinder van de optische muis. Kirsch heeft vijf miljoen dollar in het bedrijf gestoken en hij verwacht dat de onderneming binnen een jaar met winst zal draaien, zo heeft hij aan The New York Times laten weten.
Goed plan, het zal vast helpen voor de huidige spam die naar een groep gebruikers gaat maar een spammer kan eenvoudig elk emailtje er anders uit laten zien, ander plaatje erin, andere random tekst en die maar naar een enkel slachtoffer sturen. dan gaat het verhaal van kijken naar de “groep” ontvangers niet op.
99% van alle Spam ?? Dat komt goed uit, ik had zojuist een berichtje gelezen van Tweakers.Net dat iemand beweerde dat van alle e-mail verzonden op dit moment 98% SPAM is, 1% SPAM is erg goed mee te leven, vind u ook niet ?? 😉