In mijn dagelijkse praktijk zie ik regelmatig zogenaamde 'programma’s van eisen' (PvE’s) langskomen voor de realisatie van een website en/of intranetoplossing. Deze PvE’s worden in de regel niet door de organisatie zelf opgesteld maar door adviesbureaus die door de organisatie wordt ingehuurd om hen te begeleiden bij het selectietraject.
Deze PvE's bestaan vaak uit zo'n 250-300 vragen over allerlei onderwerpen en gewenste functionaliteit waarbij de technische aspecten veelal de overhand hebben. Mogen de technische aspecten bij de realisatie van een website en/of intranet wel de overhand hebben? Zou het accent niet bij de niet-technische onderdelen moeten liggen. Immers, bij de realisatie van een website en/of intranet gaat het toch over het overbrengen van een boodschap, het communiceren met de doelgroep en de (marketing)doelstellingen die de organisatie heeft gedefinieerd met de realisatie van de nieuwe website en/of intranet.
Het technische platform waarop de website en/of intranet wordt gebouwd mag natuurlijk niet onderbelicht blijven. Vaak zijn er er koppelingen nodig naar interne- of externe systemen waaruit informatie wordt gehaald. Gezien de huidige stand van de techniek en de beschikbaarheid van SOA's, ESB's etc. zouden de koppelingen relatief gezien niet al te ingewikkeld mogen zijn (helaas blijkt in de praktijk dat koppelingen tussen systemen onderling en ook richting website en/of intranet lastig en tijdrovend zijn om te implementeren).
Er zijn echter branches waar de leveranciers van de primaire systemen nog veel energie steken in het ontsluiten van informatie richting het internet. Eén van deze branches is die van de woningcorporaties. Gelukkig heeft de branche dit ingezien en zijn er initiatieven genomen om dit te verbeteren. Zo hebben een aantal woningcorporaties de COrporatie Referentie Architectuur (CORA) ontwikkeld waarmee woningcorporaties hun eigen bedrijfs- en ict-architectuur kunnen invullen en verbeteren. Naast de initiatieven vanuit de branche zelf zijn de leveranciers ook druk bezig om het ontsluiten van informatie vanuit hun systemen te standariseren en toegankelijker te maken.
De technische basis om de informatie te ontsluiten is nu gelegd. De uitdaging is nu om deze informatie op een gebruikersvriendelijke manier aan te bieden aan de klanten. Daar zou dan ook het accent moeten liggen in de PvE's voor de realisatie van een website en/of intranet die ter beantwoording worden aangeboden.