Soms is er een dag dat je opeens een wow experience hebt en dingen uit je onderbewustzijn samenkomen. Tijdens het afgelopen Sharepoint-congres had ik zo’n moment.
De sessie van Coca Cola ging over hun nieuwe Sharepoint-intranet en hun mobile strategy als belangrijke driver. Coca Cola is wereldberoemd vanwege hun……. branding. Zij gebruiken marktonderzoeken om hun marketing communicaties te sturen. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het gebruik van mobile devices er toe zal leiden dat binnenkort meer dan 50 procent van de internet content via mobile devices zal worden bekeken.
50 procent!
Een magische grens. Dat betekent dat alle content die jij wilt delen in een razend tempo aan de gebruiker getoond moet worden in de 150 momenten die een smart device-gebruiker dagelijks gemiddeld op zijn/haar device kijkt.
Tijd voor meer dan een titel en een kort bericht is er niet meer. Nu Computable uitsluitend digitaal gaat verschijnen, is het tijd dat de schrijvers hun taal verrijken door hem te verarmen… Minder worden, maar ‘rich text’. De tijd voor TL;DR is voorbij, mobile blogging is in.
Zei Einstein niet: If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough. Hij bedoelde kort en bondig schrijven en maak de essentie snel duidelijk, liefst in minder dan 140 tekens.
Het grappige is dat ik tot de vorige punt 178 woorden heb gebruikt. Computable is nog niet ingesteld op de mobile blogs en vraagt mij om tweehonderd woorden.
In deze aanvulling kan ik dus melden dat een boodschap in een mobile blog kort en krachtig kan zijn. Misschien een uitdaging voor de redactie om ruimte te maken voor mobile blogs die ondersteunend kunnen zijn aan hun strategische keuze.
Misschien zei Einstein inderdaad: “If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.”
Maar waarschijnlijk dan wel in het Duits, niet in het Engels. Jammer om te zien dat de mooie taal van Schiller en Goethe zo in de verdrukking raakt door dat modieuze ge-engels van tegenwoordig.
gaan naar communicatievormen als : have a tiered storage appliance, configured for your business needs, and a smile ?
Of meer op personal productivity tool vlak : kokkie een schoppie, peppie een scheppie.
bij mediamarkt, ik ben toch nie gek!
Soms heb je weinig woorden nodig om veel te zeggen. Soms heb je veel woorden nodig om niets te zeggen.
Schrijvers schrijven voor het publiek. Dus rekening houden met de manier waarop ze lezen houdt dan ook in dat je tegenwoordig een TLDR aan het begin of eind moet hebben.
Een soort van management samenvatting, maar dan korter.
If you can’t explain it simply…. zegt niets over de lengte van de boodschap!
Ik mis in de reacties met uitzondering van het commentaar van Reza, de inhoudelijke discussie. Met de sterke toename van data is het zeer relevant om de keuze te faciliteren. Door slim gebruik te maken van toegangsmethoden en de scribenten een goede kopregel te laten schrijven maken we het voor ons publiek eenvoudig om keuzes te maken.
Degenen met te lange teksten, te uitvoerige uitwijdingen zullen vanzelf niet meer gelezen worden.
Of zullen jullie die lange artikelen blijven lezen en blijven schrijven? Zeg nu eens eerlijk….
Een tip Andre.
Kijk eens naar de manier waarop Google teksten beoordeelt.
Om hoger in de zoekmachines te komen is een behoorlijke portie tekst nodig die van goede kwaliteit is, waar met kopregels en vette tekst de belangrijkste begrippen benadrukt worden.
Struktureren is beter als minimeren.
De reacties van Andre zelf en Reza zijn het langst. Voor de overige reacties mist Andre de inhoudelijke discussie 🙂
Ik denk niet dat Einstein blij zou zijn met een stelling als: “Tijd voor meer dan een titel en een kort bericht is er niet meer.”
Dat voor eenvoudige tekstberichten een beperkte set tekens meestal genoeg is staat daar los van. Friedhelm Hillebrand, uitvinder van SMS, had al in 1984 door dat 160 tekens daarvoor meestal genoeg was.