Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over adblockers en hoe die leiden tot andere trackingvormen.
Gewone gebruikers ergeren zich nogal eens aan opdringerige ads op het web. Pop-ups, pop-unders, layovers, prestitials, interstitials, de variatie aan advertentievormen is groot en groeiende. De populariteit van adblockers neemt deze ergernis voor velen weg, maar heeft een ongewenst neveneffect.
Adverteerders, uitgevers, social networks en andere belanghebbenden online grijpen – door adblockergebruik gedwongen – naar andere middelen om bezoekers, gebruikers, consumenten en prospects in kaart te brengen. Het simpelweg op een site tonen van banners is allang niet meer afdoende; daar zitten complexe trackingmechanismes achter. Adblockers leiden tot overschakeling op andere vormen van tracking, want de commerciële belangen zijn simpelweg te groot. Wat vind jij?
Blokkeren van ongewenste content is een grondrecht van de mens. Het gebruik van Adblokkers of aangepaste hostfiles is een ontwikkeling die adverteerders zelf veroorzaken.
Het loopt volledig uit de hand met deze ontwikkeling. Begrijpenlijk als ja ziet hoeveel geld er in omgaat, honderden miljarden globaal gezien.
Het normale gebruik zal dus ook weer net als de cookie wetgeving via wet- en regelgeving moeten worden afgedwongen.