Serie: SaaS, PaaS en Iaas: diensten in de cloud

SaaS, PaaS en Iaas: een inleiding

Deel 1: Applicaties, platformen en infrastructuren

11-04-2011 10:26 | Door Johan Zwiekhorst | Lees meer artikelen over: SaaS, IaaS, PaaS, Salesforce, Azure | Lees meer over de bedrijven: Microsoft, Salesforce.com, Terremark | Er zijn 10 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

We kennen drie soorten clouddiensten: applicatieclouddiensten ('software as a service' of kortweg SaaS), infrastructuurclouddiensten ('infrastructure as a service' of IaaS) en platformclouddiensten ('platform as a service' of PaaS). In deze serie bespreken we van elke soort één in het oog springende vertegenwoordiger. Voor SaaS is dat The Enterprise Cloud (Terremark), voor IaaS kijken we naar Database.com (Salesforce) en voor PaaS behandelen we Azure (Microsoft).

Een clouddienst is een IT-dienst die ergens op internet draait. Zowel de benodigde servercapaciteit als de data bevinden zich dus buiten het bedrijf op het internet. Dat hoeft zelfs niet op eenzelfde locatie te zijn. Waar wat draait, interesseert ons niet. Het gaat om de dienst die aangeboden wordt en de daaraan verbonden contracten (sla's, service level agreements). Alleen dat is belangrijk. Het heet de 'cloud' en niet gewoon internet omdat wat zich op internet bevindt in schematische diagrammen meestal voorgesteld wordt door een wolk. Clouddiensten zijn dus diensten die ergens in de internetwolk draaien. Dat is iets anders dan gehoste serverdiensten zoals webservers, ftp-servers of databaseservers. Van een gehoste server weet je immers waar die zich bevindt en wat erop draait. Bij een clouddienst weet je dat in principe niet en is het ook niet van belang.

Beveiliging

Infographic Cloud Computing

Klik om te vergroten

Klik om te vergroten

Als je clouddiensten gebruikt, ben je uiteraard afhankelijk van de uitbater(s) ervan. Zeker als die clouddiensten van cruciaal belang zijn, staat of valt alles met de betrouwbaarheid en de stabiliteit. Het is dus van essentieel belang voor- en nadelen tegenover elkaar af te wegen. Kostprijs, prestaties, stabiliteit, betrouwbaarheid: het speelt allemaal een rol. Het grootste voordeel bij een clouddienst is dat je zelf de hard- of software niet meer hoeft te draaien of onderhouden. En je hoeft die ook niet zelf te beveiligen tegen onbevoegden of tegen misbruik. Dat bespaart geld. Keerzijde van de medaille is dat je een abonnement moet betalen om van de dienst te mogen gebruik maken. Een ander voordeel kan te maken hebben met reikwijdte van de beschikbaarheid. De dienst kan in alle filialen tegelijk beschikbaar zijn. Het kan uiteraard ook wereldwijd. Als medewerkers een internetaansluiting hebben, kunnen ze in principe aan de dienst.
Het grootste nadeel is dat je de controle grotendeels uit handen geeft. Je hebt geen beheerderbevoegdheid over de applicaties en dus ook niet over upgrades, beveiliging, data-opslag en back-ups, toegankelijkheid en noem maar op. Zo'n uitbesteding vergt dus een groot vertrouwen. Wie is er verantwoordelijk als de cloud een probleem vertoont? Jijzelf of de dienstverlener? Dat moet contractueel vastgelegd worden. Dan nog mag je niet onderschatten hoeveel verantwoordelijkheid je in feite uit handen geeft. Ook al is alles contractueel netjes geregeld en heb je recht op schadevergoeding bij problemen, dan nog wil dat niet zeggen dat daarmee alles geregeld is. Als er problemen opduiken en zeker als dat frequent gebeurt, lijden jij en je bedrijf in elk geval gezichtsverlies bij je eigen gebruikers en klanten. Die zullen er uiteindelijk geen begrip voor hebben dat een eventuele uitval buiten jouw wil om gebeurde.
Als je kritieke bedrijfsprocessen via uitbestede diensten laat lopen, is ook de bedrijfsinternetverbinding van het grootste belang. Uitval betekent immers dat alle uitbestede diensten allemaal tegelijk weg zijn. Het is dus absoluut essentieel dat je redundantie inbouwt door meervoudige internetverbindingen te implementeren die liefst met verschillende technologieën werken en van verschillende (niet onderling verbonden!) leveranciers worden betrokken.

Oplossingen

In de volgende delen van deze reeks bespreken we van elke soort clouddienst één in het oog springende vertegenwoordiger. Voor SaaS is dat The Enterprise Cloud (Terremark), voor IaaS kijken we naar Database.com (Salesforce) en voor PaaS behandelen we Azure (Microsoft).
De Serie: SaaS, PaaS en Iaas: diensten in de cloud

1: Applicaties, platformen en infrastructuren
2: Applicatieclouddienst: Salesforce Database.com
3: Infrastructuurclouddiensten: Terremark The Enterprise Cloud
4: Platformclouddiensten: Microsoft Azure

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

11 vacatures
Systeembeheerder Windows en Linux

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) , Bilthoven

Junior systeembeheerder (en tester)

DataQuint B.V. , Capelle aan den IJssel

senior systeembeheerder (38 uur per week)

St. Fundeon , Harderwijk

Linux Systeembeheerder

Net Ground B.V. , Nootdorp

Systeembeheerder Windows/ Citrix

T2 automatiseringsdiensten BV , Driebergen-Rijsenburg

Top 10 reagerende bezoekers
   Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1882 6,9
Klik voor meer info2 1423 6,6
Klik voor meer info3 1358 6,4
Klik voor meer info4 1163 6,5
Klik voor meer info5 1105 6,5
Klik voor meer info6 1038 5,9
Klik voor meer info7 845 6,7
Klik voor meer info8 637 5,9
Klik voor meer info9 509 6,3
Klik voor meer info10 437 5,9