IBM Connect 2013

Leger des Heils wordt steeds socialer

31-01-2013 08:44 | Door Johannes van Bentum | Lees meer artikelen over: Social media, CIO | Lees meer over het bedrijf: IBM | Er zijn nog geen reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Collectebus Leger des Heils

Friso van den Berg is binnen de Stichting Leger des Heils Dienstverlening als hoofd ICT verantwoordelijk voor de ict in Nederland. Tijdens IBM Connect 2013 oriënteert hij zich op nieuwe functionaliteit die hij binnen zijn organisatie kan inzetten. Met in zijn achterhoofd het project LdHOne, dat tot 2015 de inrichting van de ict binnen het Leger gaat bepalen.

'IBM Connect 2013 betekent voor mij een week lang informatie opzuigen. Ik kijk vooral naar nieuwe dingen, die aansluiten op mijn strategie voor de komende tijd. Zoals de introductie van de sociale versie van Notes 9. Ik kijk ook naar de huidige en 4.5-versie van het social business-platform Connections en Sametime Unified Telephony, omdat wij binnenkort een telefonieproject starten.'

'Naast de functionaliteit van de software, wil ik weten hoe organisaties er voor zorgen dat gebruikers er ook werkelijk mee aan de slag gaan. Het voordeel van een conferentie als IBM Connect is dat alles in een week wordt gepropt. Dat is ook meteen het nadeel. Je moet met meerdere mensen er naartoe gaan. Ik ben heb mijn functioneel-beheerder meegenomen.'

'Bij Notes 9 zoek ik de meerwaarde voor de organisatie. Wij hebben een pilot lopen. Ik heb inmiddels besloten om bij terugkeer in Nederland een grotere testomgeving op te zetten. Het pakket heeft een frisse grafische interface, de zoekfunctie is verbeterd, je kunt mails makkelijker groeperen. Maar het belangrijkste is dat je het met een plug-in in de browser kunt draaien. Dat is interessant binnen onze Citrix-omgeving.'

Sociale functionaliteit

'De nieuwe sociale functionaliteit is ook belangrijk. Wij hebben een aantal jaren geleden de samenwerkingssoftware Connections geïmplementeerd. Toen hebben wij een aantal zaken over het hoofd gezien. Je moet niet als ict’er zo’n pakket binnen de organisatie willen introduceren. De afdelingen personeel, communicatie en de directie moeten het uitdragen.'

'Nu hebben wij een roadmap opgesteld voor wat social en samenwerking voor ons betekenen. Een community manager is essentieel voor het succes. Die hoeft niet te modereren, maar moet faciliteren: zichtbaar zijn, optreden als vraagbaak, stimuleren. Daarbij geholpen door een aantal ambassadeurs binnen de organisatie.'

Co-creatie

Friso van den Berg

Hoofd ICT Friso van den Berg van het Leger des Heils

Hoofd ICT Friso van den Berg van het Leger des Heils

'De kracht van een social business-pakket als Connections is co-creatie. Je kunt samen met collega’s aan oplossingen werken. Heb ik een vraag, dan kan ik die nu makkelijk binnen de internationale ict-community van het Leger des Heils stellen. Zoals: wie heeft er ervaring met een protocol voor het gebruik van de iPad? Dan krijg ik antwoord uit Australië. Vroeger was kennis macht. Tegenwoordig is samenwerken binnen de community je kracht.'

'Het Leger des Heils kent nu twee infrastructuren: een van 2700 werkplekken die is uitbesteed aan dienstverlener S4ICT. Die beheert een groot deel van het serverpark en bemant de helpdesk. Nog eens driehonderd werkplekken beheren we zelf, dat is historisch zo gegroeid. We zijn nu bezig die twee infrastructuren samen te voegen binnen het project LdHone.'

Telefoniecontract

'LdHOne loopt tot 2015 en bestaat uit drie delen. Eerst het samenvoegen van de infrastructuur, waarbij Domino wordt ondergebracht in een private cloud. Dan het centraliseren van de telefonie naar een contract en een omgeving voor mobiel, data en Sametime Unified Telephony.  Het derde onderdeel is het centraliseren van de inkoop. Op die laatste twee punten kunnen wij nog heel wat besparen.'

'Voor het telefoniegedeelte zijn wij net gestart met de inventarisatie. Het Leger des Heils is feitelijk een zorginstelling, die moet voldoen aan allerhande vereisten rond de privacy van klanten. Op basis daarvan hebben wij ooit gekozen voor Blackberry. Mogelijk stappen we over op een byod-aanpak waarbij gebruikers een eigen toestel kunnen kiezen, maar wel met de nodige beveiliging.'

Storageprobleem

'Samenwerking via sociale media heeft in mijn optiek de toekomst. We zullen steeds minder gaan e-mailen en steeds meer samenwerken in de browser. Het moet ook. Al die attachments die worden verstuurd, doorgestuurd en door elke ontvanger een aantal keren worden opgeslagen. Dat levert mij op den duur een storageprobleem op. Zet het toch centraal en verstuur alleen de link!'

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

3 vacatures
Business Intelligence Specialist

ALD Automotive , Hoofddorp

Database Administrator - Development & Architecture

DAF Trucks N.V. , Eindhoven

DBA / developer SQL server

Roser ConSys , Kerkrade

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1982 6.86
Klik voor meer info 2 1142 6.67
Klik voor meer info 3 1496 6.66
Klik voor meer info 4 1210 6.63
Klik voor meer info 5 879 6.58
Klik voor meer info 6 580 6.33
Klik voor meer info 7 416 6.30
Klik voor meer info 8 1083 6.07
Klik voor meer info 9 698 6.05
Klik voor meer info 10 461 6.03