Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Peoplesoft op zoek naar nieuwe identiteit

19 februari 2004 - 23:005 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Kim Loohuis
Kim Loohuis

De overname van JD Edwards door Peoplesoft is in Nederland afgerond. Dat wil niet zeggen dat de directie nu achterover kan gaan leunen. Algemeen directeur Caspar Joustra: “We hebben nu het makkelijkste deel achter de rug. De eerste maanden van een overname zijn niet het zwaarste traject, dat gaat nog komen. Ik voorzie dat we nog veel tijd en energie moeten steken in het krijgen van een nieuwe identiteit. Niet in termen van het merk, maar als een bedrijf waar men graag werkt.”

  
Algemeen directeur Caspar Joustra (rechts) en verkoopdirecteur Van den Hof: “Het is geen consolidatie, maar een uitbreiding.”
Op 2 juni vorig jaar werd bekend dat Peoplesoft JD Edwards over zou nemen voor 1,75 miljard dollar. Peoplesoft-ceo Craig Conway en JD Edwards-topman Bob Dutkowsky bleken de overname al acht maanden in het geheim te hebben voorbereid. Joustra: “Het is geen consolidatie, maar een uitbreiding. Er zat bijna geen overlap in beide organisaties. Han (van den Hof, voormalig directeur van JD Edwards Nederland, nu vcerkoopdirecteur bij Peoplesoft – red.) en ik kwamen elkaar bijna nooit tegen bij klanten. Peoplesoft is sterk in de bovenkant van de markt en JD Edwards moest het vooral hebben van het middensegment. Ook in de sectoren die we bedienden, zat vrij weinig overlap.”

Onruststoker

Vier dagen later werden Peoplesoft en JD Edwards onaangenaam verrast door Larry Ellison, die met een bod van 5,1 miljard dollar op Peoplesoft de overname van JD Edwards in gevaar bracht. Afgelopen week werd bekend dat de antitrustcommissie van het Amerikaanse ministerie van Justitie een negatief advies uitbracht inzake de overname van Peoplesoft door Oracle. “We hebben vanaf het begin geweten dat deze overname op antitrustbezwaren zou stuiten”, zegt Joustra. “En dat wordt nu bewaarheid. Het is Oracle nooit om Peoplesoft te doen geweest, Ellison wilde zoveel mogelijk verwarring in de markt schoppen en de overname van JD Edwards dwarsbomen.” Toch heeft het bod de nodige onrust veroorzaakt, niet in de laatste plaats onder de klanten. “De onrust die Oracle stookte heeft ons vele miljoenen aan juridische en extra advertentieuitgaven gekost. Om nog maar te zwijgen van de onrust die we moesten afkopen bij onze klanten.”
Als Ellison inderdaad tot doel heeft gehad om de overname te verstoren, is dat niet gelukt. Het nieuwe Peoplesoft staat nu tweede, achter SAP, op de erp-markt. Maar daar houdt het niet op: het doel van Peoplesoft is om binnen vier tot vijf jaar uit te groeien naar de topplek. Daarvoor moet wel een omzetverschil van vier miljard overbrugd worden (SAP: zeven miljard dollar omzet, Peoplesoft: drie miljard). Joustra: “Dat is inderdaad niet geheel te doen met autonome groei, we moeten ook acquisities gaan doen.”
Door de overname van JD Edwards heeft Peoplesoft zijn positie op de markt verstevigd. Het was al nummer twee, maar kent nu een betere marktpositionering en een betere geografische spreiding. “We hebben nu elfduizend klanten in 150 landen.” Aan ambities geen gebrek bij het softwarebedrijf. De vier miljard verschil met SAP wil Joustra wegwerken door komend jaar 28 procent omzet binnen te halen uit ‘up sell’, waarbij meer producten bij een klant worden verkocht binnen dezelfde productlijn. Uit ‘cross sell’ (bestaande klanten die andere productlijnen aanschaffen) wil hij 36 procent omzet genereren en de laatste 36 procent moet komen uit nieuwe klanten. “Vorig jaar hebben we vijfhonderd nieuwe klanten binnen gehaald, die lijn willen we doorzetten.”

Cultuurverschillen

In oktober werden Peoplesoft en JD Edwards in Nederland samengevoegd. De medewerkers uit Baarn moesten verhuizen naar het pand van Peoplesoft in Amsterdam. Van den Hof: “Dat werd niet direct juichend ontvangen, maar de werknemers beseffen wel dat ze nu bij een groter bedrijf werken waar bijvoorbeeld de carrièrekansen groter zijn.” Ook zijn er cultuurverschillen merkbaar. “Je voegt twee bloedgroepen bij elkaar. JD Edwards is van oudsher een familiebedrijf, heeft een rijkere historie.

Gebruikerservaring
Peoplesoft investeert dit jaar ruim één miljard dollar in het project ‘Total Ownership Experience’, waarmee het de ervaringen van klanten topprioriteit geeft. De komende jaren worden vijfhonderd ontwikkelaars op ongeveer honderd projecten gezet. De installatie moet dagen duren, in plaats van weken, implementatie weken in plaats van maanden. Hiermee wil Peopleosoft de tevredenheid onder klanten verhogen.
Bij Peoplesoft heerst een wat andere cultuur. Dat heeft nog steeds onze aandacht”, zegt Van den Hof. Niet alle werknemers hebben de overname overleefd. In totaal zijn er wereldwijd duizend banen gesneuveld en zestig regiokantoren gesloten. Joustra: “Dit is geen overname geweest waarbij het kleinere bedrijf zich maar moest schikken naar het bedrijf dat hen overnam. Zes van mijn collega-landendirecteuren zagen hun baan naar een ‘Edwardiaan’ gaan.” Het overtallige personeel bevond zich vooral in het middenkader.
Voor de klanten is er weinig veranderd. Van den Hof: “Zelfs de meest negatieve reacties van klanten waren nog neutraal: ‘Kiek’n wat wordt’.” Peoplesoft laat de productlijn van JD Edwards bestaan, iets dat Oracle niet wil doen met de Peoplesoft-producten, mocht een overname toch doorgang vinden in de toekomst. De producten zijn niet in elkaar geschoven, maar hebben wel nieuwe namen gekregen. Peoplesoft 8 is hernoemd naar Peoplesoft Enterprise en geschikt voor de bovenkant van de markt. Peoplesoft Enterprise One is het oude JD Edwards 5 en bedoeld voor het middensegment van de markt. World is het voormalige JD Edwards-product voor IBM’s AS/400. Joustra liet doorschemeren dat er komend jaar een belangrijke aankondiging komt wat dat product betreft. Dat roept de vraag op of hij daarmee bedoelt dat World wordt afgestoft en op de markt wordt gebracht als concurrentie voor Microsofts Business Solutions. “Die conclusie trek jij”, houdt Van den Hof zich op de vlakte.< BR>

Meer over

Oracle-applicaties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs