UTRECHT – "Alleen al door de invoering van de euromunt en het oplossen van de ‘Jaar 2000’-problematiek zal de vraag naar automatiseringsdiensten tot aan de eeuwwisseling fors toenemen. Door de toenemende concurrentie kunnen de marges verkrappen."
Aldus de Rabobank in de nieuwste uitgave van het jaarlijks gepubliceerde Cijfers & Trends, een rapport waarin specialisten van de bank hun visie geven op de ontwikkelingen in nagenoeg alle sectoren van de economie.
Volgens dit rapport wil het Nederlands bedrijfsleven dit jaar 19 miljard gulden uitgeven aan automatisering, zo’n 4 procent meer dan in 1994.
Eén van de belangrijkste opmerkingen voor de IT-branche is dat ondernemers een strategie moeten opzetten: "Nu veel computerdienstverleners weer zicht hebben op een continue, volle orderportefeuille is het voor hen van belang om stil te staan bij een lange-termijnplanning. Strategisch ondernemen verdient alle aandacht in deze branche, die zeer conjunctuurgevoelig is."
Kritiek
Impliciet zegt de bank hiermee dat het nogal eens ontbreekt aan strategische bedrijfsvoering onder IT-leveranciers. Overigens stelt auteur Geert van der Heijden dat gebrek aan strategie een algemeen kenmerk is van middelgrote en kleine ondernemingen. "Vanwege de positieve toekomstverwachtingen moeten bedrijven nu een strategisch beleid opstellen. Als het straks weer slechter gaat, is er geen tijd en geld meer voor."
Cijfers & Trends deelt de IT-markt op in drie sectoren, te weten ‘hardware’, ‘software’ en ‘dienstverlening’. In de eerste sector, ‘hardware’, zou vooral de PC-verkoop in 1995 spectaculair zijn gegroeid: met 15 procent tot 2,8 miljard gulden. "PC’s maken nu bijna de helft uit van de totale hardwareverkoop in Nederland." In totaal zou er voor 6,6 miljard gulden aan hardware verkocht zijn, waarmee deze sector goed is voor 41 procent van de totale IT-markt.
Bijna 5 procent groei
Aan software is volgens de Rabo vorig jaar 2,7 miljard gulden uitgegeven. Dit segment vertegenwoordigt hiermee 17 procent van de IT-markt, terwijl dienstverlening goed is voor 42 procent, ofwel 6,8 miljard gulden. In zijn geheel was de branche in 1995 goed voor een omzet van 16,2 miljard gulden, een toename van 4,8 procent.
De groei in dienstverlening bedroeg vorig jaar volgens de Rabobank 4,5 procent. Een substantiële daling in onderhoud aan bestaande systemen en investeringen in maatwerk-software zijn goeddeels gecompenseerd door een sterke groei in facilities management en netwerkdiensten, aldus het rapport.
Terwijl met name dienstenleveranciers in de IT-sector schreeuwen om personeel, signaleert nu ook de Rabobank "een toenemende schaarste op de arbeidsmarkt". Vooral de kleinere ondernemingen zouden moeite hebben om nieuwe medewerkers te werven. "De detacheringsmarkt in Nederland is mede hierdoor weer opgebloeid."
Professioneler
Een volgende belangrijke tendens, die de auteurs van het rapport signaleren is de toegenomen professionaliteit bij opdrachtgevers. "Dit heeft de markt ingrijpend veranderd. Steeds meer afnemers vragen om adviesdiensten op het raakvlak van organisatieleer en informatietechnologie."
Voor accountantsbureaus en grotere organisatie-adviseurs is dit een reden om hun werkterrein uit te breiden naar de IT-sector. "Computerdienstverleners weren zich tegen deze ondernemingen via specialisaties die voor de opdrachtgevers herkenbaar zijn", aldus het rapport.
De Rabobank stelt verder dat de IT-branche kleinschalig is: "Van de ruim 14.000 geregistreerde bedrijven heeft bijna driekwart geen personeel in dienst. Het betreft hier vaak automatiseringsdeskundigen die na een loondienstverband zelfstandig ondernemer zijn geworden." Jammer is dat het rapport niet vermeldt hoeveel procent van de branche-omzet door deze grote groep van kleine ondernemers gerealiseerd wordt. MU
De Rabobank gebruikt in het rapport ‘Cijfers & Trends’ gegevens uit een gezamenlijk onderzoek van KPMG en Nipo over welke marktfactoren invloed hebben op IT-bedrijven. Behalve de snelle technische ontwikkelingen blijken vooral kundiger klanten een factor van belang te zijn.
Factor | Percentage van de ondervraagden |
Technische ontwikkelingen | 74 |
Kritische klanten | 63 |
Flexibiliteit personeel | 43 |
Samenwerkingen/netwerken | 42 |
Onvoorspelbare klanten | 40 |