Spoelstra spreekt: Moszkowicz bij Capgemini

16-01-2013 09:21 | Door Jacob Spoelstra | Lees meer over het bedrijf: Capgemini | Er zijn 13 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Jacob Spoelstra

De tarieven en de salarissen van de oudere werknemers van Capgemini lopen niet meer in de pas. Daarom wil de top van Capgemini dat de duurdere werknemers geld gaan inleveren. Ik ken een beetje de tarieven van ‘Cap’ en voor het tarief van één uurtje Capgemini, daarvan kun je een Pool anderhalve dag laten stuken.

Als je iemand van Cap inhuurt moet je dus bij elk uurtje realiseren dat voor dat geld ook je kantoor kon zijn opgeknapt. Overigens geldt dit niet alleen voor Capgemini maar voor heel veel consultants in de ict-industrie.

Koffertje met geld

Maar de dure jongens willen niet inleveren. Misschien kunnen ze een goede advocaat inhuren. Moszkowicz bijvoorbeeld. Voor het tarief van Moszkowicz kun je niet één maar een busje vol met Polen je huis laten stuken. Ze moeten er wel snel bij zijn, want Moszkowicz wordt uit het ambt gezet. Niet overigens vanwege zijn tarief, maar omdat hij zijn tarief iets te vaak contant uitbetaald kreeg. Dat is logisch, want criminelen maken geen geld over, die betalen contant met een koffertje met geld.

Moszkowicz’ argument is dat hij niet kan weten of dat zwart geld is. Wat denk je zelf? Als Willem Holleeder bij je binnen komt stappen met een groene Heineken-sporttas. Wat denk je dat er in zit? De opbrengst van de vrijmarkt van Koninginnedag? Maar, zegt Moszkowicz, de bakker neemt ook contant geld aan, dus dan is de bakker zeker ook aan het witwassen? Nee. Je bent wel een hele slechte crimineel als je gaat witwassen bij de bakker. Een crimineel loopt niet op zaterdagochtend met zijn koffertje met netjes gesorteerde bankbiljetten de bakker binnen. ‘Goedemorgen, ik wou graag 12.000 krentenbollen!’

Te duur en te dom

Moszkowicz wordt ook verweten dat zijn kennis niet up to date is en dat hij te weinig opleidingen heeft gevolgd de afgelopen jaren. Dit wordt de duurdere Capgemini-medewerkers nu ook verweten. En dat is pijnlijk. Te duur en te dom. Het gaat er natuurlijk om hoe je als medewerker gewaardeerd wordt. Dit wordt pijnlijk duidelijk als je de reclameslogan van Capgemini ‘People matter, results count’ via Google translate gaat vertalen. Bekijk zelf het resultaat maar eens.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
   Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1894 6,9
Klik voor meer info2 1429 6,6
Klik voor meer info3 1358 6,4
Klik voor meer info4 1171 6,5
Klik voor meer info5 1109 6,5
Klik voor meer info6 1048 5,9
Klik voor meer info7 847 6,7
Klik voor meer info8 640 5,9
Klik voor meer info9 515 6,3
Klik voor meer info10 437 5,9