Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Goed inwerken nieuwe medewerkers cruciaal

13 februari 2009 - 16:27ActueelCarrière
Kim de Vries
Kim de Vries

Ict-medewerkers binnenhalen is een uitdaging, maar ze binnen houden is een vak apart. Toine Al, voormalig hoofdredacteur van P&O-vakblad IntermediairPW geeft in ‘De introductiegids' tips voor het inwerken van nieuwe medewerkers.

Het is belangrijk dat ict'ers goed ingewerkt worden wanneer zij aan een nieuwe baan beginnen. De kans dat medewerkers de organisatie verlaten, is volgens Toine Al veel groter als zij na twee maanden nog geen binding met het bedrijf hebben. In de introductiegids geeft Al bedrijven inwerktips zodat zij actiever aan het socialisatieproces van nieuwe medewerkers kunnen werken. Volgens hem is het met name voor ict-detacheerders van belang vanaf dag één te werken aan de binding tussen medewerker en organisatie.

Moederbedrijf

"Consultants worden meestal al na één of twee dagen gedetacheerd bij een klant. Als er in die eerste dagen niet veel aandacht naar ze uitgaat, krijgen deze medewerkers nooit binding met het moederbedrijf", zegt Al. In zijn boek bespreekt hij onder andere het introductiebeleid van ict detacheringsbedrijf Andarr. "Andarr organiseert iedere maand een bedrijfsuitje. Dat zijn de weinige momenten dat iedereen elkaar ziet. Wanneer je dit niet regelmatig doet, passen werknemers zich aan aan het bedrijf waar zij gedetacheerd zijn en vergeten zij de waarden en missie van het bedrijf waarvoor zij werken."

Maar eigenlijk vallen alle ict'ers volgens Al in een buitencategorie. "Nieuwe medewerkers bij expertorganisaties waaronder bijvoorbeeld advocatenkantoren en ict-bedrijven hebben vaak langer tijd nodig om deel uit te gaan maken van een organisatie. Vaak worden deze medewerkers ook meer in het diepe gegooid. Doordat de contactuele eigenschappen bij ict'ers vaak wat minder zijn, is het extra belangrijk dat er veel tijd en aandacht is voor het socialisatieproces. Een medewerker die weet hoe de organisatie werkt, kan zich daarna concentreren op het onder de knie krijgen van zijn taken."

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Imtech stuurt ICT’ers naar een luxe jacht

    ActueelCarrière

    Twaalf tips voor het inwerken van personeel

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Werkgevers verwaarlozen het behoud van medewerkers

    5 reacties op “Goed inwerken nieuwe medewerkers cruciaal”

    1. Ronald Vermeij schreef:
      16 februari 2009 om 09:36

      “Doordat de contactuele eigenschappen bij ict’ers vaak wat minder zijn”
      Leuke aanname van de schrijver, maar mag ik vragen waarop is dit vooroordeel gebaseerd?

      “Vaak worden deze medewerkers ook meer in het diepe gegooid.”
      Dit geeft nu precies aan hoe er met mensen in de ict-sector word omgesprongen.. gelijk een stuk hardware.
      Een computer (ook een ict assest) kun je immers kopen, software erop, aanzetten en ermee aan de slag gaan, zonder er verder naar om te hoeven kijken.
      Jammer genoeg voor vele ict_bedrijven, werkt dit niet zo bij “the human ict assets” die zij in dienst nemen. Zij hebben idd meer aandacht nodig om te wennen en zich te binden aan het bedrijf wat ze in dienst neemt.
      Dat vraagt van het bedrijf om de uitdaging te gaan en te groeien op HRM gebied. Om hierbij niet alleen te kijken naar “het kostenplaatje van de nieuwe human assest” op de HRM account balance sheet, maar ook naar de intentie en de motivatie van de mens achter alle stropdassen, 3delige-grijslagen en certificaten 😉

      “Ict is en zal altijd mensen-werk blijven.”

      Login om te reageren
    2. Gast schreef:
      16 februari 2009 om 11:41

      ICTers zijn per definitie dus contactarme “nerds”?

      Zo lees ik dit in ieder geval.

      Er zijn vaak types bij die niet vooraan in de kroeg staan, maar om ze allemaal zo af te schilderen lijkt me een beetje overdreven.

      Overigens lijkt me een verwelkoming, zoals op de foto, wel erg prettig. Vast ook allemaal nerds, die dames?

      Login om te reageren
    3. blond schreef:
      16 februari 2009 om 11:58

      Tja, blond…

      Login om te reageren
    4. piet schreef:
      16 februari 2009 om 22:28

      Tja Toine, als je meer dan 10 jaar beta hebt gestudeerd heb je nu eenmaal ook je andere hersenhelft leren gebruiken en niet alleen je mond.
      En ondanks al die incommmunicado eigenschappen zijn die nerds toch in staat om niet alleen geld genoeg voor zichzelf te genereren maar ook die hele HRM afdeling van jou te betalen. Graag gedaan overigens hoor!

      Login om te reageren
    5. Rob van Elburg schreef:
      19 februari 2009 om 16:55

      Ongelooflijk eigenlijk dat dit nieuws is. Zou sporten nog gezond zijn?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs