Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Open source raamwerk voor IT-service managers

31 oktober 2007 - 09:16ActueelGovernance & Privacy
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Als reactie op het in hun ogen niet langer open en te complexe ITIL versie 3, heeft een groep consultants en service managers een open source raamwerk voor it-service management in het leven geroepen: het Open Service Management Framework (OSMF).

Aad Brinkman, senior consultant bij Apreton, vertelt dat het idee om een open source variant naast ITIL in het leven te roepen, is ontstaan toen hij met collega's besprak wat de gevolgen van ITIL 3 zijn voor een relatief klein consultancybedrijf als Apreton. "Bij de vorige ITIL-versies bleven de rechten in handen van de Britse overheid, maar nu zijn die vergeven aan uitgeverij TSO en de certificeringsgroep APMG. ITIL is niet langer ‘public domain' te noemen."

Daarnaast is ITIL 3 een stuk complexer dan zijn voorgangers. De opstellers gaan er namelijk vanuit dat de organisaties die met versie 3 aan de slag gaan al een zekere mate van volwassenheid hebben bereikt. Dat moge zo zijn voor de grotere ondernemingen, maar volgens Brinkman worstelen veel organisaties nog met het implementeren van versie 2. "APMG heeft al gezegd eind 2008 te stoppen met ITIL 2-certificeringen. Dan ontstaat er dus een gat en daar springen we met OSMF op in."

OSMF kan volgens hem alleen succesvol zijn als de service management-gemeenschap dit oppakt en verder uitbouwt met best practices. "OSMF is in alle opzichten open."

Groeien

De initiatiefnemers, nadrukkelijk allen op persoonlijke titel, hebben bewust gekozen voor het open source-model. Er is een stichting in het leven geroepen die het model gaat beheren. Het staat iedereen vrij om wijzigingen en aanvullingen voor te stellen. "We gaan nu bijvoorbeeld uit van vier procesdomeinen, maar misschien worden dat er wel vijf. Uitgangspunt is wel dat we het simpel houden, want dan wordt het door iedereen begrepen én gebruikt", aldus Brinkman.

Het OSMF-model is eind oktober gepresenteerd tijdens het jaarcongres van ITSMF-Nederland .

Meer over

ITILOpensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ITIL buiten ict moeilijk te rechtvaardigen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Simulatiespel Apollo 13 maakt ITIL leuker

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ITIL stimuleert inrichting management databank

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Gebrek aan kennis obstakel bij IT Service Management

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs