Het einde van offshoring is nabij

IT-automatisering beter berekend op veranderende behoeften

19-03-2010 10:00 | Door Lennaert de Jong | Lees meer artikelen over: Offshoring | Er zijn 17 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Offshoring verliest aan populariteit. De it-omgeving bij organisaties verandert sterk en mede daardoor loont het niet langer om activiteiten uit te besteden aan organisaties in het buitenland.

Organisaties schakelen vooral offshoring-aanbieders in om kosten te besparen op het gebied van arbeidsuren en faciliteiten. Door de toenemende complexiteit van it-architecturen lukt het hen echter niet om deze kostenvermindering werkelijk te realiseren. Organisaties moeten op zoek naar andere manieren om de kosten te drukken.

Geen resultaten

De complexiteit van it-omgevingen neemt toe. Veel organisaties maken gebruik van diverse applicaties en systemen die vaak ook nog eens deels of volledig geïntegreerd zijn. Daardoor wordt het moeilijker om activiteiten uit te besteden. Bedrijven zien steeds vaker dat offshoring niet de beloofde resultaten oplevert en zoeken naar alternatieven om besparingen te realiseren. Verwacht wordt dat it-automatisering het gat zal dichten dat offshoring open laat, en daarmee de grote efficiency-trend wordt op het gebied van it.

Dat de neergang van offshoring in volle gang is, blijkt onder andere uit onderzoek onder cfo's door BDO Seidman in 2009. Hun Technology Outlook Survey geeft aan dat 42 van de honderd ondervraagden it-activiteiten uitbesteedt in een ander land. In 2008 was dit nog bijna 80 procent. Een vermindering van bijna de helft.

De volwassen generatie automatiseringstechnologieën zal een grote rol spelen in het dichten van het gat dat offshoring achterlaat. Hiermee realiseren organisaties namelijk wel de beoogde kostenbesparingen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om de it-activiteiten binnenshuis te houden in plaats van de touwtjes uit handen te geven, zoals met offshoring het geval is. Dit helpt om it beter af te stemmen op bedrijfsprocessen en optimaal gebruik te maken van de aanwezige it-infrastructuur.

Vermindering van kosten

De meest voor de hand liggende redenen om te kiezen voor it-automatisering zijn de behoefte van organisaties om kosten te besparen en de verbeterde serviceniveaus en -mogelijkheden die het oplevert. It-specialisten worden door de recessie gedwongen om extra zuinig te zijn met budgetten en tegelijkertijd optimale resultaten te behalen. Hierdoor worden it-plannen tot het bot toe uitgekleed. Tegelijkertijd wordt van it-organisaties gevraagd om meer te leveren voor minder en business-innovatie te realiseren met kostenvermijdende strategieën. Deze procedures kosten bestaande it-medewerkers die taken nog handmatig uitvoeren veel tijd, waardoor ze nauwelijks tijd overhouden voor strategische it-activiteiten.

Onderzoek dat UC4 verrichtte in 2009 laat zien dat it-afdelingen gemiddeld één dag in de week besteden aan standaard it-beheertaken. Dit is een duidelijk voorbeeld van verspilling van kostbare tijd van stafleden aan relatief eenvoudige, terugkerende taken die ook uitgevoerd kunnen worden door workload automation-technologie. Volgens een onderzoeksrapport geschreven door Enterprise Management Associates kost het organisaties gemiddeld acht extra it-medewerkers om deze standaard it-taken te verrichten zonder automatisering. Verder geeft 77 procent van de respondenten aan dat automatisering de winstgevendheid van het datacenter vergroot.

It-mederwerkers en -beheerders zien in dat automatisering winstgevend is, maar kunnen het niet uitvoeren door gebrek aan lange termijnperspectief. Dit is tevens te zien in de resultaten van een onderzoek onder leden van de Oracle Applications User Group (OAUG). De meerderheid ziet automatisering van it-processen als een goede manier om kosten te besparen, maar vaak worden ze belemmerd door budgetbeperkingen als gevolg van de economische situatie en financiële onzekerheid. Ruim 60 procent geeft aan simpelweg niet over het budget te beschikken om automatiseringsoplossingen in te zetten.

Toenemende complexiteit

outsourcing uitbesteding dienstverlener

De belangrijkste reden voor neergang van offshoring is tevens de oorzaak van de opmars van it-automatisering; de toenemende complexiteit van it-omgevingen. Enterprise-systemen worden steeds diverser doordat organisaties gebruikmaken van oplossingen van veel verschillende leveranciers, bijvoorbeeld voor enterprise resource planning, customer relationship management en salesforce automation. Bovendien zijn ook de it-architecturen aan het veranderen. Steeds vaker wordt geconsolideerd naar virtuele platforms en gekozen voor externe cloudgebaseerde technologieën voor de business dienstverlening. Hierdoor worden niet alleen de infrastructuren complexer maar ook de it-processen, aangezien er gebruik wordt gemaakt van meerdere applicaties. Dit maakt offshoring aanzienlijk ingewikkelder waardoor de kosten oplopen en het niet langer loont om activiteiten uit te besteden.

De toenemende complexiteit van it-omgevingen bemoeilijkt bovendien het it-beheer en maakt het lastig om overzicht te bewaren. Uit het eerder genoemde OAUG-onderzoek blijkt dat driekwart van de respondenten moeite heeft om processen die gebruikmaken van meer dan één applicatie te monitoren en beheren. Van deze groep geeft zelfs 57 procent van de respondenten aan dat dit merkbaar is in de bedrijfsresultaten. Dit zorgt onder andere voor vertraging in de time-to-market of de mogelijkheid om applicaties en processen te integreren.

Eenvoudige, standaard it-taken kosten it-afdelingen dus steeds meer tijd en het draaiend houden van systemen kost veel waardevolle resources. Om nog maar niet te spreken over de service level-benodigdheden. Automatiseringstechnologie voor traditionele job scheduling kan niet tegemoet komen aan de mate van complexiteit die veel systemen tegenwoordig vereisen. Statische, gestructureerde scheduling is niet meer van deze tijd. Vandaag de dag hebben we te maken met it-omgevingen met duizenden processen en events die van invloed zijn op elkaar. Deze moeten worden benaderd binnen de juiste context en het moet duidelijk zijn hoe de it-infrastructuur erdoor wordt beïnvloed. Wat organisaties nodig hebben, is automatiseringstechnologie met real-time intelligentie en een snelle implementatie. Dit maakt real-time monitoring en analyse van it-processen mogelijk en biedt organisaties de mogelijkheid om hybride omgevingen te verbinden en automatiseren voor een probleemloze integratie. Dit zorgt voor een verbeterd inzicht in processen, optimale beheermogelijkheden en goede controle over het succes van transacties. Zonder deze real-time integratie heeft de it-afdeling geen inzicht in de impact van bedrijfsprocessen op de volledige organisatie.

Waar de tekortkomingen van offshoring steeds beter zichtbaar worden, laat it-automatisering zien berekend te zijn op de nieuwe behoeften van it-afdelingen en organisaties. Offshoring verliest duidelijk aan populariteit. Het duurt niet lang voordat it-automatisering het gat zal dichten dat offshoring achterlaat.

Lennaert de Jong, salesmanager Benelux en Nordics bij UC4 Software

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Gerelateerde artikelen

02-04-10  Bedrijven omarmen offshoring niet massaal

Top 10 Reagerende bezoekers
   Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1880 6,9
Klik voor meer info2 1423 6,6
Klik voor meer info3 1358 6,4
Klik voor meer info4 1161 6,6
Klik voor meer info5 1105 6,5
Klik voor meer info6 1038 5,9
Klik voor meer info7 843 6,7
Klik voor meer info8 637 5,9
Klik voor meer info9 507 6,3
Klik voor meer info10 437 5,9