Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Ongevallenraad neemt software niet serieus’

04 maart 2011 - 10:403 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieOngevallenraad
Jolein de Rooij
Jolein de Rooij

De Onderzoeksraad voor Veiligheid moet meer onderzoek doen naar softwarefouten als mogelijke oorzaak van ongevallen. Dat zegt hoogleraar Jan Friso Groote van de Technische Universiteit van Eindhoven. Hij leidt de faculteit systeemontwerp van de Technische Universiteit van Eindhoven en is gespecialiseerd in de softwareveiligheid van ingebedde systemen.

'De de Onderzoeksraad voor Veiligheid laat zich niet of nauwelijks zien bij ongevallen waaraan software een belangrijke rol heeft gespeeld', aldus Groote. 'Ze lopen er met een grote boog omheen. De Ketelbrug is zo'n geval. Daarvan zou je toch graag helder willen krijgen wat daar exact mis is gegaan. Zo'n brug gaat toch niet zomaar open. Je moet goed onderzoeken wat er exact mis is gegaan en daar lering uit trekken. Alleen zo kun je maatregelen nemen om herhaling te voorkomen. Anders blijven dezelfde problemen keer op keer optreden, ook op andere plekken dan waar de softwarefout voor problemen zorgde.'

Vliegtuigindustrie

De vliegtuigindustrie is voor Groote hét grote voorbeeld van hoe het wél moet. 'Alle vliegtuig-ongelukken worden tot op de bodem uitgezocht, om de oorzaak ervan te achterhalen. Die cultuur zouden we in de software-industrie ook moeten krijgen. Bij elke softwarefout moeten we ons afvragen: hoe hadden we dit kunnen voorkomen? Dat geldt overigens ook voor fouten die geen problemen veroorzaken.'

'Juist in de softwareindustrie is het belangrijk dat we leren van onze fouten', zegt de hoogleraar. Volgens hem toont het ongeval op de Ketelbrug in 2009 aan hoe belangrijk het is om softwarefouten openbaar te maken. 'Alleen zo kun je voorkomen dat dezelfde fout in de toekomst nog eens optreedt.'

Risico-analyses

In de software van de Ketelbrug ontbrak een regel code die voorkomt dat de brug opengaat op het moment dat de slagbomen nog niet gesloten zijn. 'De fout die ten grondslag lag aan het ongeval op de Ketelbrug op 4 oktober 2009 was niet bijzonder complex. Dat weten we nu, dankzij een klokkenluider. Het was eigenlijk een zeer voor de hand liggende fout. Daardoor kan ik nu dit praktijkvoorbeeld aan mijn studenten uiteen zetten en kan het in de handboeken terecht komen.'

Een andere reden om softwarefouten te delen is volgens Groote om een schatting te kunnen maken van de schade door softwarefouten. 'Alleen dan kun je een risico-analyse maken en uitrekenen hoeveel geld je kunt investeren in het zo foutloos mogelijk maken van software.'

Correctie

In april 2011 maakte de Onderzoeksraad voor Veiligheid een rapport openbaar over de Ketelbrug. De eindconclusie uit dit rapport is dat het ongeval op de ketelbrug op 4 oktober 2009 kon gebeuren doordat het besturingsysteem van de Ketelbrug 'intrinsiek risicovol' was.

De raad bleek dit onderzoek te zijn gestart een half jaar nadat het ongeval op de Ketelbrug plaatsvond. Het besluit viel omdat Rijkswaterstaat (RWS) geconcludeerd had geen directe oorzaak voor het ongeval te kunnen achterhalen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Rijkswaterstaat test onderdelen onvoldoende’

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    ‘Beveiligingsschil Ketelbrug was farce’

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘Ketelbrug-ongeval kan elders optreden’

    Computable.nl
    ActueelOverheid

    ‘Extra schil voor Ketelbrug is opmerkelijk’

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Schil beveiligt Ketelbrug tegen onbekende bug

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Brugwachter Ketelbrug verschijnt voor rechter

    4 reacties op “‘Ongevallenraad neemt software niet serieus’”

    1. Installateur schreef:
      7 maart 2011 om 18:57

      Veiligheid mag NOOIT afhankelijk zijn van software.
      De beveiliging moet in de hardware zitten d.m.v. relais en eindschakelaars.
      Als dit bij de ketelbrug niet het geval is, dan moet de ontwerper, installateur voor de rechter gedaagd worden maar zeker niet de brugwachter.

      Login om te reageren
    2. mm schreef:
      8 maart 2011 om 13:34

      “Volgens hem toont het ongeval op de Ketelbrug in 2009 aan hoe belangrijk het is om softwarefouten openbaar te maken.”

      Softwarefouten in zulks zullen zelden openbaar worden gemaakt, omdat er zelden sprake is van Open Source. Zo simpel is het eigenlijk.

      Login om te reageren
    3. NCA schreef:
      9 maart 2011 om 08:32

      Er wordt gesproken over softwarefouten.

      Ten grondslag aan ontwikkelde software liggen de specificaties. De kracht van juiste specificaties wordt in veel projecten ontkracht.

      Tijdgebrek, “politieke” druk, het niet beschikken over de drive of competenties om juist de achterliggende vraag of situatie helder op het netvlies te krijgen, leiden tot situaties die vergelijkbaar zijn met het Ketelbrug incident.
      De geschetste situatie had m.i. in specificaties beschreven moeten zijn. Of dat zo is, is de vraag.

      Login om te reageren
    4. JanH schreef:
      19 maart 2011 om 15:45

      Software moet goedkoop zijn.
      Inkopen is vaak op de kosten letten.
      winnen van opdrachten lukt alleen door scherp te calculeren.
      Bezuinigen op testen is de eerste winst voor zowel de koper als de verkoper.
      Het niewwe project is succesvol afgesloten en eventuele problemen liggen straks op andermans bordje.
      Helaas…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs