'KPN graaft eigen graf met dure mobiele dienst'

'Betalen voor infrastructuur is onvermijdelijk'

28-04-2011 11:37 | Door Jolein de Rooij | Lees meer artikelen over: VoIP, Consulting, Netneutraliteit | Lees meer over het bedrijf: KPN | Er zijn 21 reacties op dit artikel | Permalink

Hoewel het vanuit zakelijk oogpunt begrijpelijk is dat KPN investeringen in zijn mobiele infrastructuur aan hun klanten wil doorberekenen door datadiensten zoals mobiele VoiP duurder te maken, graaft de telecomprovider met deze stap zijn eigen graf. Daarover zijn de telecom- en internetexperts van Computable het grotendeels eens.

Erik Huizer

Erik Huizer

Het is onvermijdelijk dat telecombedrijven investeringen in hun mobiele netwerken aan hun klanten doorberekenen via prijsdifferentiatie voor mobiele datadiensten. Dat betoogt algemeen directeur Informatiemaatschappij TNO en hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht Erik Huizer: 'De inkomsten voor data en voice verschuiven in rap tempo van de infrastructuurleveranciers zoals KPN naar de dienstenaanbieders zoals Google en Skype. De paradox is dat die dienstenaanbieders niets kunnen zonder de infrastructuuraanbieders, en bovendien wordt door nieuwe diensten het datagebruik steeds groter. Infrastructuuraanbieders worden geacht daar aan tegemoet te komen en dus te investeren, zonder dat de prijzen omhoog kunnen. Dat is een onhoudbaar model. KPN stelt zich, niet ten onrechte, op dat het best wil investeren in schaalvergroting van de (mobiele) infrastructuur, maar dat het dan ook een deel van de inkomsten wil.'

KPN maakte 21 april bekend nieuwe abonnementsvormen voor mobiele telefonie te introduceren die mobiele data als uitgangspunt hebben. Dit in tegenstelling tot de traditionele mobiele abonnementen die vooral zijn opgebouwd rondom spraakdiensten. De nieuwe abonnementen zullen kwaliteit van dienstverlening en snelheid als onderscheidende factoren bieden. KPN ziet zit genoodzaakt tot deze stap door een 'daling van het ‘traditionele' sms- en mobiel belverkeer'.

Consequenties ook voor bedrijven groot

De consequenties van deze tendens voor bedrijven zijn volgens Huizer moeilijk in te schatten: 'Ten eerste is nog niet duidelijk hoe KPN dit exact wil doorvoeren en of het ook voor vaste aansluitingen van bedrijven en mobiele contracten van bedrijven gaat gelden. Daarnaast hangt het er erg vanaf wat de concurrentie van KPN gaat doen. Blijven die op een flat-fee zitten, dan kun je als bedrijf natuurlijk overstappen.'

Precies dat is de reden dat KPN momenteel zijn eigen graf aan het graven is, aldus business unit manager core network services Chris Buijs van Axians. 'Kosten voor tele- en datacommunicatie zijn al een kwestie, omdat alles duurder wordt binnen de zakelijke markten. Denk aan brandstof en energie.' Volgens Buijs zullen klanten alternatieven gaan zoeken die buiten het telecomsegment vallen, zoals landelijke Wi-Fi-dekking.

Adviseur John Lasschuit van Aranea is het hiermee eens: 'Vanuit zakelijk oogpunt is de stap van KPN begrijpelijk. Immers, de forse toename van dataverkeer vergt de nodige investeringen in de mobiele infrastructuur. Dat geldt niet alleen voor KPN, maar voor alle providers van mobiele netwerken. Maar KPN maakt hiermee een grote vergissing. Het zou KPN wel eens heel veel klanten kunnen gaan kosten. Het wordt tijd dat KPN een ander zakelijk model bedenkt, anders bestaat KPN over een jaar of vijf niet meer.'

KPN moet wel 'met een kostenmodel komen dat fair en duidelijk is', aldus directeur BAM Techniek - ICT Jasper van 't Wout. 'Denk bijvoorbeeld aan de nog altijd idioot hoge roamingkosten voor dataverbindingen in het buitenland. Die tarieven moeten en kunnen omlaag, zeker als je gaat werken met een kostenmodel dat is gebaseerd op bandbreedte of toepassingen. Ook moet er nog heel veel gedaan worden aan de kwaliteit en de capaciteit van de mobiele dataverbindingen van sommige providers. Als je betaalt voor een mobiele datadienst, moet je ervan op aan kunnen dat die dienst overal beschikbaar is en goed werkt.'

Technologische alternatieven

Software-architect Nico Verwer van Withart voorspelt dat er technologische oplossingen zullen komen om VoIP en videoconferencing te vermommen. 'KPN kijkt naar alle bits die je over internet verstuurt en interpreteert deze om te kijken of het niet om VoIP-data gaat. KPN biedt dus niet meer alleen bandbreedte, maar wil bepalen wat ik met die bandbreedte wel en niet mag doen. Ik denk dat het tij gekeerd zal worden door andere aanbieders, die een bepaald bedrag voor een hoeveelheid gegevenstransport gaan berekenen, ongeacht de inhoud. Zij kunnen dat doen als ze niet afhankelijk zijn van telefonie- en sms-inkomsten.'

Dat denkt ook ceo Rob Kurver van Voipro: 'Het selectief blokkeren van diensten zal de aanbieders van zulke diensten nopen tot creatief gebruik van het netwerk. Dat kan onder meer door het gebruiken van andere poorten of protocollen. Een dienst als Skype werkt ook al heel lang over de meest onmogelijke netwerken. Maar uiteindelijk leidt dit alles tot concurrentievervalsing en een verminderd aanbod, ook voor zakelijke gebruikers. Daarnaast kunnen we nog de nodige juridische veldslagen verwachten.'

Internetknooppunt

Investeerder en oprichter van Central Point Sebastiaan Hooft ziet nog andere gevaren voor de netneutraliteit: 'De oud-monopolist heeft onlangs één van de grootste internetknooppunten ter wereld overgenomen (NL-ix, redactie). Het is toch een behoorlijk risico dat een commercieel bedrijf de controle heeft over de gegevens die ik over het internet verstuur?'

Ook digitale rechtenorganisatie Bits of Freedom betoogde via een tweet dat KPN die positie kan misbruiken.

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKvlacon, 28-04-2011 13:18
Ik vind dat KPN erg onkosjer bezig is. Als ze elk IP-pakketje gaan bekijken (DPI?) dan schenden ze 1) mijn privacy en 2) de netneutraliteit.
 
Als consument koop je een bepaalde bandbreedte, een verbruik, of een combinatie van die twee. Wat je daarmee doet, zou KPN geen snars moeten interesseren.
Laten we de zaak eens omdraaien, en terug gaan naar de tijd dat je nog nauwelijks breedband had. In die tijd deed je van alles over de telefoonlijn: bellen, faxen, BBS'en, Compuserve, en internet. Toen werden ook geen aparte tarieven gehanteerd (hooguit voor betaalnummers, maar dat is een heel andere kwestie, omdat de leverancier van de dienst dat in rekening brengt). Stel je voor dat PTT in die tijd voor het verzenden van een fax een extra abonnement zou eisen. Of internet toegang ook extra geld aan PTT zou kosten (afgezien van de providerkosten). Dat hadden we toen ook onredelijk gevonden.
En wat KPN deze week opperde, is minstens net zo onredelijk.
De redactie vindt deze reactie: OKTies, 28-04-2011 13:24
Hmm, AMS-IX != NLix. De Amsterdam IX is weliswaar een van de grootste internet knooppunten ter wereld, NLix is dat absoluut niet. Vergelijk https://www.ams-ix.net/statistics/ met http://www.nl-ix.net/network/traffic/.
De redactie vindt deze reactie: OKdionvdc, 28-04-2011 13:37
Met ^^^
 
Of er een betrouwbaardere lijst is is mij onbekend maar op http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Internet_exchange_points_by_size
staat NL-ix op plek 15, wat in mijn boekje dan niet meer als een van de grotere genoemd kan worden.
 
Maar dat neemt het argument niet weg dat KPN daar misbruik van kan gaan maken.
De redactie vindt deze reactie: OKMoiahh50, 28-04-2011 13:46
Heb een abonnement met aanvullend "onbeperkt" internet.
Gewoon naar het NOS of RTl nieuws kijken lukt niet.... krijg dan de medeling : "onvoldoende bandbreedte", ook gesprekken via Skype lukken veelal niet, geen geluid midden in het gesprek het "bekende tuut tuut", gevolgd met de mededeling door technische omstandigheden is het gesprek verbroken , probeer later opnieuw....
 
Laten ze eerst maar eens leveren wat ze afgeproken hebben : "onbeperkt internet", en daarna gaan kijken wie die groot verbruikers zijn en deze dan ook belasten, maar niet de normale gebruiker opzadelen met onkosten die ontstaan door een kleine groep grootverbruikers en verkeerd management van KPN.
De redactie vindt deze reactie: OKJannis, 28-04-2011 13:54
Dat de gebruiker van mobiel steeds minder belt en sms,t omdat er andere mogelijkheden zijn gecreerd in zijn mobieltje en omdat de kosten aan het netwerk niet naar beneden gaan zal er toch ergens anders de centjes opgehaald moeten worden.
Dat je dan meer voor je data via mobiel moet gaan betalen lijkt me logisch.
Het gaat mijns inzien niet om wat je verstuurd of ontvangt maar om hoeveel.
De gebruiker betaalt heet zo iets.
De redactie vindt deze reactie: OKGuido, 28-04-2011 14:16
Opvallend dat de KPN als internetprovider wèl een vast tarief per maand (25 euro) heeft voor adsl, maar als het om mobiel internet gaat, dan moet het opeens helemaal anders?
 
Als er een abonnement komt met onbeperkt mobiel dataverbruik voor 25 euro per maand en ze zelf VoIP diensten gaan aanbieden, dan zal dit voor veel mensen een erg aantrekkelijk alternatief worden.
De redactie vindt deze reactie: OKJaap, 28-04-2011 14:16
De eerste regel in de reactie van Vlacon spreekt me 100% aan (Ik vind dat KPN erg onkosjer bezig is. Als ze elk IP-pakketje gaan bekijken (DPI?) dan schenden ze 1) mijn privacy en 2) de netneutraliteit.): wat heeft KPN te maken met wat ik over internet verstuur? Dat ik dat doe met een mobiele telefoon of met een pc, dat hoort niet uit te maken. Wat te denken van de vele laptops met een USB-modem? Ook dat gaat (deels) over het mobiele netwerk. Het lijkt mij dat KPN hier op de één of andere manier geld ziet en dat wil oogsten. Maar nieuw is dit echt niet, het is afgekeken van de energieleveranciers: daar betaal je voor verbruik en transport. Het lijkt me overigens, zoals Jannis aangeeft, wel logisch dat je betaalt voor data via mobiel. Wat is er tegen de huidige abonnementsvormen, nl. telefoon en een databundel? Daarmee betaal je toch al gesplitst? Logischer zou een vast bedrag als opslag op het abonnement zijn voor transportkosten, gesplitst in spraak en data. Verder behoort het dan geen bal uit temaken wat er als data verstuurd wordt. daar betaal je al voor.
De redactie vindt deze reactie: OKHarm, 28-04-2011 14:26
Interessant. KPN zegt omzet mis te lopen door afname van spraak en sms diensten. Om dit te compenseren willen ze datadiensten duurder maken. Analoog hieraan denk ik aan ik reis met de bus. Busmaatschappij ziet klanten weglopen naar de auto en laat mij extra betalen voor het meenemen van mijn tas. Gevolg ik ga voortaan met de auto want dan mag mijn tas gratis mee. Verzin een alternatief om meer spraak en tekst te verkopen. Ping en whatsApp nemen geen extra bandbreedte in vergeleken met SMS. De reden van KPN is slecht verzonnen. Inderdaag KPN graaft haar eigen graf en de anderen lachen zich rot.
De redactie vindt deze reactie: OKMarcus Kool, 28-04-2011 14:56
KPN wil geld zien. En dat mag natuurlijk. De wijze waarop is waar velen het niet mee eens zijn omdat men een slaatje wil slaan uit een bepaald populair type data. KPN is een leverancier voor dataverkeer en mag zich niet bemoeien met wat voor data klanten transporteren.
 
Wat is er tegen een abonnementsstructuur met normale prijzen en een toeslag per GB, ongeacht het type verkeer?
 
Extra noot: als KPN hiermee doorgaat zullen de VPN netwerken populairder worden en zullen klanten VOIP en andere protocollen met toeslag over een VPN gaan laten lopen. En gaat KPN dan een extra toeslag voor VPN berekenen ?
De redactie vindt deze reactie: Matigiken, 28-04-2011 18:14
Oh, wij zien dat u een VPN gebruikt en aangezien wij niet kunnen zien wat daar overheen gaat gaan wij uit van ergste dus brengen wij alle extra belastbare diensten in rekening.
 
Dikke DUH!
De redactie vindt deze reactie: SlechtJo, 28-04-2011 19:01
1) Probeer zoveel mogelijk blackberries aan de jeugd te slijten
2) Ipv sms'en gaan we met z'n allen pingen
3) Ontsla 4000 man personeel ivm teruggelopen sms inkomsten
4) Bonus!
De redactie vindt deze reactie: MatigPascal, 28-04-2011 20:08
De oude tijden van de PTT herleven weer.
De redactie vindt deze reactie: OKHans Coppens, 28-04-2011 20:37
Oplopende kosten voor mobiel dataverkeer doorrekenen is niet zo erg, maar ook de compensatie voor wegvallende inkomsten van oude diensten als bellen en SMSen is natuurlijk een heel ander verhaal. Daar hebben nieuwe aanbieders geen last van.
De redactie vindt deze reactie: OKArie, 28-04-2011 21:58
Iedereen maakt zich nu enorm druk over de plannen van KPN. Wist u dat Vodafone deze netneutraliteit al lang schendt?
Ik heb zelf meerdere keren geprobeerd om via Skype in de nabijheid van een 3G-mast te bellen. Binnen 1 minuut krijg ik een oranje kader op mijn iPhone beeldscherm met de mededeling dat de snelheid ontoereikend is voor deze dienst.
Ik heb Vodafone gebeld en men zegt doodleuk, "dan moet u een extra blox internet bellen toevoegen aan uw abonnement dan kunt u wel via Skype bellen."
Op mijn vraag knijpt Vodafone dan de lijn? werd er bevestigend geantwoord JA meneer.
Dus laten we Vodafone ook maar eens op zijn praktijken aanspreken!!!
De redactie vindt deze reactie: OKFrans, 29-04-2011 8:41
Niet zo gek dat de inkomsten uit SMS en bellen teruglopen: 1 MB aan internet data kost ongeveer EUR 0,25; 1 MB aan SMS'jes ong 1200 EURO!
De redactie vindt deze reactie: GoedPim Bilderbeek, 29-04-2011 9:02
Het is echt onzin dat investeringen in nieuwe mobiele data infrastructuur de reden is waarom KPN mobile chat en VoIP duurder wil maken.
KPN zit met een bedrijfsmodel dat gericht is op het verkopen van SMS en mobiele spraak (telco model).
KPN moet toe naar een bedrijfsmodel dat gericht is op het verkopen van connectiviteit (connectco).
Deze transitie wringt en daarvoor moet de klant boeten. De klant betaalt de kosten van het huidige KPN bedrijfsmodel dat niet toegesneden is op het verkopen van connectiviteit. Deze kosten zijn vele malen groter dan de investeringen in een nieuwe mobiele data infrastructuur gericht op connectiviteit.
 
Zie ook: http://www.themetisfiles.com/2011/01/the-six-sided-telco-rolling-the-telco-dice/
De redactie vindt deze reactie: GoedRalph, 29-04-2011 9:17
jongens, de telco wereld is in de afgelopen 10-15 jaar al meerdere malen sterk veranderd. We zijn van vaste telefonie naar mobiel, naar internet, naar multimedia viamulti connectivitie aan het gaan. Hoe zouden jullie een grote organisatie als KPN (en dan ik KPN nog een kleine Telco...)deze kantelingen laten doorvoeren.
 
Het businessmodel van KPN was altijd volume based (spraak, data) billing geweest icm lock-in. Dat moet dus radicaal om. Mensen bellen veel minder, sms'n minder maar sturen korte berichten naar iedereen in de wereld via allerlei apps en het data gebruik via deze apps neemt enorm toe waar Telco's niet voor betaald worden. Maar Telco's moeten wel investeren in infra.
 
Dus het model van KPN is nu al weer old school en Eelco Blok heeft geen makkelijke taak. Hij werkt al bijna zijn hele leven bij KPN en ziet niet graag collegae vertrekken, maar wat moet....dat moet....zelfs als het pijn doet. Hij zit vast niet te lachen in zijn kantoor als jullie dat denken...
 
Mijn tip aan KPN (als Eelco ook Computable leest...). Infra is een enabler geworden, het apparaat (tablet/smartphone) de applicatiedrager en de App het medium(applicatie) waarmee gecommuniceerd wordt. Er is nog geen controlerende organisatie waar deze Apps worden ontwikkeld. Hier ligt 'voorlopig' de toekomst. Wie de Apps controlleert, bepaalt de markt....voorlopig dan.
 
Nee ik ben geen buurman van Eelco Blok en ook geen aandeelhouder, maar iemand met boerenverstand die begrijpt dat de wereld niet stilstaat.
De redactie vindt deze reactie: OKPascal, 29-04-2011 11:27
Ralph, wat jij in feite voorstelt, is gewoon het standaard buisines model van Microsoft toe te passen.
Echter ook dat is inmiddels achterhaald.
 
Gewoon naar redelijkheid naar rato data betalen (wat is er anders aan dan de vaste telefoonverbinding waar het zelfde verhaal speelt).
En geen ranzige trucs als het afsluiten van verbindingen (probeerde KPN in den beginne ook met vaste telefonie)
 
KPN moet gewoon eens accepteren dat de goude tijden van de PTT voorbij zijn, op iets minder grote voet leven kan prima hoor.
De redactie vindt deze reactie: OKRichard, 29-04-2011 14:16
Hier kan wat mij betreft niet krachtig genoeg tegen geageerd worden:
Internet Service Providers moeten met hun tengels van onze data afblijven. Net neutraliteit en internet vrijheid zijn beide een groot goed, dat wat mij betreft in de wet vastgelegd gaat worden.
Natuurlijk, infrastructuur kost geld. Als je een mooiere (snellere) infrastructuur maakt die klanten willen, verhoog dan de prijs van de data.
Maar kom niet aan de inhoud van die data.
De redactie vindt deze reactie: OKAbraham, 30-04-2011 10:04
Helaas zijn de telecombedrijven niet vies van samen werken om de prijs kunstmatig hoog te houden.
Ook hebben we geen lef bedrijven hier dus als 1 schaap over de dam is volgen er meerdere.
Ik ben bang dat er weer een achterbakse kartel afspraak komt en dat die weer eens pas veel later zogenaamd "ontdekt" word.
Ons land gaat kapot aan laf bureaucratisch ondernemerschap en het geaccepteerde semi legale witteboordencrimineel circuit.
De redactie vindt deze reactie: OKEmanuel, 27-07-2011 15:32
Eindelijk eens een gebalanceerd artikel.
Aangezien Nederland voorop wil liggen in internetgebruik en dit inmiddels door 90% (peil 2009) van de Nederlanders gebruikt wordt, lijkt mij dat om dit dillema op te lossen, het rijk het geld terug moet betalen wat ze aan de UMTS-frequentieveilingen heeft verdiend. Immers, internet is voor iedereen, net als andere infrastructuur. Dit zodat o.a. KPN kan gaan werken aan een herstructurering en onderwijl wel de nodige investeringen door kan voeren. De tijden van KPN-bashen door de overheid, moet nu maar eens over zijn! En wat meer vaderlandsliefde van de overheid jegens eigen bedrijven zou ook niet misstaan.. Dat is namelijk wel het beschermen en in de hand houden van onze eigen werkgelegenheid..
3 vacatures
Medewerker Spraak

Stichting Dedicon , Grave

Senior Network Telecom Specialist

TelServ B.V. , Amersfoort

Junior telefoniebeheerder (0,8 fte)

Universiteit Utrecht , Utrecht

Top 10 Reagerende members
  Aantal reacties
met 3+ sterren
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info1 1560 6.2
Klik voor meer info2 1297 6.0
Klik voor meer info3 1266 6.2
Klik voor meer info4 1067 6.2
Klik voor meer info5 976 6.1
Klik voor meer info6 901 6.1
Klik voor meer info7 755 6.2
Klik voor meer info8 520 6.1
Klik voor meer info9 395 6.0
Klik voor meer info10 391 6.2