Home | Over dit project | Hoe kunt u bijdragen | Wie doen al mee | Uitgelicht

Accenture ondersteunt recruiting Viafrica

10-01-2012 10:43 | Door Vincent Hoogendijk | Lees meer over de bedrijven: Accenture, Viafrica | Er is 1 reactie op dit artikel | Permalink

Ict-dienstverlener Accenture ondersteunt de Nederlandse organisatie Viafrica met kennis en financiële middelen. In het kader van deze samenwerking begeleidde Accenture-consultant Arjen Knol de staf van het Viafrica-kantoor in Tanzania het afgelopen halfjaar met de recruitmentprocessen voor het werven van nieuw personeel.

Viafrica legt zich toe op het inrichten van computerlokalen op middelbare scholen in Tanzania en Kenia. De scholen worden daarbij ook begeleid met beheer, onderhoud, support en trainingen voor het onderwijzend personeel. Ook verzorgt Viafrica digitaal onderwijsmateriaal via de website classworksacademy.net. Daarnaast levert de organisatie vanuit haar vestigingen in Tanzania en Kenia ict-oplossingen en diensten voor het lokale bedrijfsleven en ontwikkelingsorganisaties. Computable steunt dit initiatief.

De komende jaren zal Viafrica meerdere nieuwe vestigingen opzetten in Tanzania. Om het werven van nieuw personeel hiervoor zo goed mogelijk te doen verlopen, hielp it-consultant Arjen Knol bij het optimaliseren van de recruitmentprocessen. Knol werkt bij Accenture Nederland binnen de Oracle Practice op het gebied van human resources. Accenture Nederland ondersteunt Viafrica vanuit zijn MVO-programma Skills to Succeed met kennis en financiële middelen.

Vraagteken

Consultant Arjen Knol van Accenture Nederland

Consultant Arjen Knol van Accenture Nederland

 Knol verbleef eind 2011 twee weken op het Viafrica-kantoor in Tanzania. Aan deze uitzending ging een voorbereidend traject vooraf. Knol werkte gedurende een aantal maanden een dag per week op het Nederlandse hoofdkantoor van Viafrica. Van daaruit had hij via Skype en e-mail intensief overleg met de staf van Viafrica Tanzania. 'Ik heb voor Accenture in meerdere Europese landen gewerkt', vertelt Knol. 'Dat was ook mijn referentiekader. Tanzania was in eerste instantie een beetje een vraagteken. Hoe werkt het daar? Waar is Viafrica Tanzania het meeste bij gebaat? Ik wilde dus eerst goed afstemmen hoe we te werk zouden gaan. De doelstellingen waren dat de impact van de recruiting op de organisatie beperkt zou blijven, en dat de kwaliteit van de recruiting verbeterd zou worden.'

Tijdens de voorbereiding legde Knol zich toe op het definiëren van het recruitmentproces en de toewijzing van rollen aan de betrokken Viafrica-medewerkers. Sommige stappen werden aan de hand van templates gedocumenteerd. 'Op basis van de gesprekken, de documenten en het proces heb ik in overleg met collega's in Nederland een training opgezet en ben ik naar Tanzania gegaan.'

Intensieve trainingen

De eerste week verzorgde Knol dagelijks intensieve trainingen: 'We hebben iedere stap grondig doorlopen. Het ging er echt om dat het beklijft, dat het hun kennis gaat worden.' De tweede week was gewijd aan de praktijk: 'Vooraf waren er al enkele vacatures gepubliceerd. We hebben interviews afgenomen, en die hebben we vervolgens geëvalueerd. Niet alleen de kandidaten, maar ook het interview zelf: hoe vond je het om met deze kandidaat-technicus of kandidaat-verkoper te werken, heb je de informatie die je over deze persoon wilde hebben, verkregen? Ik vond de combinatie van theorie en praktijk erg belangrijk. Sommige dingen leer je nu eenmaal het beste op het moment dat je het ook echt ervaart. '

Vooral de professionaliteit van de Viafrica-medewerkers is Knol bijgebleven: 'We hadden zeer levendige discussies tijdens de vergaderingen over het uitwerken en reviewen van de opdrachten. Men was echt hongerig naar informatie.'

Kennisborging

Ter afsluiting van het project leverde Knol een document op, dat voor de kennisborging als referentiedocumentatie zal worden gebruikt. Formeel is het project daarmee afgerond, maar Knol blijft vanaf de zijlijn beschikbaar voor advies: 'Ik houd in ieder geval contact, maar dat is meer vanuit persoonlijke betrokkenheid.'

De consultant kijkt tevreden terug op het afgelopen halfjaar: 'Deze kans kwam voorbij en ik zag het direct zitten. Je bent toch betrokken bij de wereld waarin je leeft. Zulke projecten zijn vrij populair, dus ik voel me bevoorrecht dat ik deze opdracht uiteindelijk kon gaan doen.'

Skills to Succeed
Accenture biedt not-for-profitorganisaties in het kader van zijn MVO-beleid pro-bono dienstverlening, maatschappelijke inzet en financiële middelen aan. Het MVO-programma van Accenture 'Skills to Succeed' is erop gericht om mensen de vaardigheden en kennis te bieden die zij nodig hebben om een baan te vinden of een bedrijf op te zetten. Dit programma werd in 2009 door Accenture internationaal opgezet en heeft tot doel om voor 2015 aan 250.000 mensen de kennis en vaardigheden te bieden die hen aan werk kunnen helpen. Afgelopen najaar won Accenture de Computable-award voor meest maatschappelijk verantwoorde ict-onderneming van het jaar.
Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKDurabilit, 10-01-2012 12:24
Goed initiatief!