Hoe krijg je je personeel zo snel mogelijk op het Internet en in rechtstreeks contact met de klant? Ford denkt er iets op te hebben gevonden.Vanaf volgend kwartaal doet het tweede autoconcern ter wereld zijn vaste medewerkers wereldwijd Hewlett-Packard PC’s cadeau.
HP zal van de deal enkele miljoenen dollars rijker worden, maar dat heeft Ford er wel voor over. Het bedrijf gelooft heilig dat als het zijn 370.000 wereldwijde personeelsleden thuis voorziet van computer, printer en bijbehorende Internetverbinding, het in de voorhoede blijft van de e-business-technologie.
Ford-topman Jacques Nasser vraagt van z’n personeel dat het zo goed mogelijk begrijt hoe de klant denkt en handelt. Met de computers en de bijbehorende Internettoegang denkt het bedrijf dat het personeel deze informatie gemakkelijker kan verkrijgen en vestrekken. Volgens Nasser maakt dit opmerkelijke initiatief van Ford onderdeel uit van de algemene web-strategie van het bedrijf.
De Ford-medewerkers krijgen toegang tot het web via een speciale portal. De apparatuur die het personeel krijgt, is Internetklaar. De computers zijn uitgerust met een 500-MHz Celeron chip, 64 Mb geheugen, een 4.3 Gb harde schijf, een cd-rom, 15 inch beeldscherm, speakers en een kleuren inkjet printer.