Werkgevers zullen de recente onderzoeksresultaten van Netratings en Nielsen Media Research met fronsende wenkbrauwen hebben bekeken. De onderzoeksbureaus maakten namelijk bekend dat Amerikaanse werknemers vanaf hun werkplek twee keer zo lang het net verkennen als thuis.
Internet-gebruikers gaan tijdens kantooruren gemiddeld 41 keer per maand het web op. Thuis doen zij dit maar achttien keer.
Met name nieuwssites en financiële pagina’s zijn in trek. Werknemers staan het zich ook in groten getale toe om onder werktijd aankopen te doen via Internet. Tijdens het werk brachten zij de meeste tijd door op de virtuele veiling Ebay.
Volgens onderzoek van Kpmg Forensic Accounting & Integrity Services merkt van de Nederlandse bedrijven 40 procent dat werknemers de zakelijke Internet-aansluiting gebruiken voor privé-doeleinden, aldusDe Telegraaf. De ondernemingen schatten dat zo’n 5 procent van de werktijd daaraan besteed wordt. Volgens Kpmg heeft 82 procent van de bedrijven een Internet-aansluiting. Bovendien hebben steeds meer werknemers een door het bedrijf betaalde Internet-aansluiting thuis.