Amsterdam is op IT-gebied een wereldstad. De fysieke en digitale infrastructuur zijn uitstekend, evenals de Internet-cultuur. Dit blijkt uit een onderzoek van Kpmg, uitgevoerd in opdracht van de gemeenten Amsterdam en Haarlemmermeer. De positie wordt wel bedreigd door krapte op de arbeidsmarkt en tekort aan kantoorruimte.
Kpmg vergeleek de IT-sector in Amsterdam, New York, Londen, Frankfurt en Stockholm. De conclusie is voor Amsterdam overwegend positief. De onderzoekers noemen de stad ‘een speler van wereldformaat’ in de Internet-economie. Amsterdam heeft op diverse terreinen een voorsprong.
Er zijn goede infrastructuren. De nabijheid van Schiphol en de bereikbaarheid over de weg beantwoorden aan basisvoorwaarden voor de Internet-economie. Daarnaast bieden het project voor Internet-2 Gigaport en de aanwezigheid van vele glasvezelaanbieders een goed digitaal netwerk. De positie wordt versterkt door de aanwezigheid van Amsterdamse Science Park, met onder meer Twinning, de twee universiteiten, de hogeschool en het Centrum voor Wiskunde en Informatica.
De ondervraagde internationale zakenmensen vinden Amsterdam sterk op het gebied van de ontwikkeling van inhoud (content). Dit heeft te maken met de creatieve aard van de stad en de aanwezigheid van uitgeverijen, reclamebureaus en media. Hiermee houdt Amsterdam gelijke tred met New York.
Er zijn ook zwakke punten. De arbeidsmarkt voor IT’ers is erg krap. Dit probleem komt ook in de andere steden voor, maar in mindere mate. Er is tevens een tekort aan kantoorruimte. Kpmg raadt de gemeente aan om samen met makelaars en bedrijven de noden van de ondernemingen te inventariseren en te onderzoeken waar zij zich kunnen clusteren. Verder zijn de contacten tussen de bedrijven onderling beneden de maat. Het ontbreken van sociale netwerken raakt vooral starters. Die hebben juist behoefte aan mogelijkheden om kennis en ervaring uit te wisselen. De Amsterdam New Media Association is zo’n netwerk in opbouw.
Ondanks de positieve kanten van Amsterdam klagen veel ondernemers over de stad. Het IT-imago is dan ook zwak en dat heeft negatieve weerslag op de relaties met buitenlandse klanten. Om Amsterdam internationaal op de kaart te zetten, moet de gemeente volgens Kpmg een helder beeld schetsen van de regio en zich internationaal profileren als IT-stad.