Als mensen nu al 50 cent willen betalen voor SMS-berichtjes, en 2,50 per maand voor een screensaver (in Japan), dan kan mobiel Internet niet mislukken.
Want uit dit soort simpele dingen blijkt immers dat consumenten wel degelijk bereid behoorlijk te betalen voor allerlei mobiele diensten, meent Ericsson. Ondanks het floppen van Wap denkt de fabrikant van mobiele apparatuur dat binnen vier jaar tien miljoen Nederlanders van mobiel Internet gebruik maken. "Het wordt net zo gewoon als mobiel bellen de afgelopen zes jaar gewoon is geworden", aldus marketing manager Hans Krusel.
Volgens Ericsson, na Nokia en Motorola de derde fabrikant van gsm’s en de grootste gsm-netwerkbouwer, is mobiel Internet tot nog toe geen succes doordat het nauwelijks aantrekkelijke extra’s biedt. "Daar ligt de kerntaak van de operators", aldus Krusel. Ericsson is daardoor als fabrikant weliswaar gedwongen af te wachten, maar zegt deel te nemen aan ‘hoopgevende’ proeven. Een gemeenschappelijke elektronische agenda en het handelen in aandelen via het mobieltje kunnen aantrekkelijke extra’s zijn, denkt Ericsson.
Gisteren maakte KPN bekend als eerste het mobiele Gprs-netwerk te hebben ingevoerd. Dat is een verbetering van gsm en enkele malen sneller, waardoor teksten en plaatjes vlotter kunnen worden uitgewisseld. Gprs wordt gezien als een overbrugging tot Umts-techniek, die volgend jaar in Azië en in 2002 in Nederland van start gaat.