De deelnemers aan de megabeurs Telecom 99 in Genève hebben een haat-liefde verhouding met het massacongres. Ze houden van het congres omdat alle belangrijke personen uit de telecombranche aanwezig zijn. Ze haten de beurs van de ITU (Internationale Telecom Unie) omdat het zo weinig oplevert.
"Elk jaar als Telecom achter de rug is, zeggen de deelnemers tegen elkaar: naar deze dierentuin keren wij niet meer terug. Toch zijn we bij de volgende editie gewoon weer aanwezig, omdat iedereen terugkeert. Ik wou dat deze beurs niet bestond. Aangezien het wel degelijk bestaat, komen ook wij weer opdraven", zegt Carleton Fiorina, directeur van Hewlett-Packard.
De 1200 aanwezige bedrijven zien in een week tijd bijna tweehonderdduizend mensen langs hun kramen struinen. In aanpalende ruimtes gaan topmensen uit het bedrijfsleven de discussie aan met de politiek. De kansen zijn er en dus tellen de ondernemingen vaak miljoenen guldens neer om een stand op te stellen. Kosten: bijna negenhonderd gulden per vierkante meter, plus nog eens driehonderd gulden per vierkante meter voor de tweede of derde verdieping. Daarbovenop komen de kosten van software, videofilms en personeel op de stand, de dure hotelkamers en de exclusieve diners.
Toch schittert een aantal grote bedrijven dit jaar door afwezigheid. IBM had zich in eerste instantie aangemeld. Het wilde een stand bouwen van meer dan achthonderd vierkante meter. Later trok Big Blue zich alsnog terug, omdat de directie de investeringen niet de moeite waard vindt. Ook MCI Worldcom, het bedrijf dat door de overname van Sprint alle aandacht naar zich toetrekt, is een opvallende afwezige.
Ook afwezig zijn de ‘giveaways’, de cadeaus die bedrijven doorgaans aan de bezoekers geven. Hier en daar een tas met folders, maar meer zit er niet in. Kennelijk gaan de bedrijven toch op de centen letten, de talrijke cadeaujagers in desillusie achterlatend.
Wat wel overblijft op de beurs zijn de talloze shows, optredens, knallende videoclips en luidruchtige presentaties. De bezoekers kunnen zich vergapen aan allerlei nieuwe snufjes. Met name de mobiele telefoons trekken veel aandacht. In de ‘convergerende wereld’, een van de beursthema’s, zal het mobieltje worden gebruikt om over Internet te surfen, email te lezen en video te bekijken. Dus zien we de nieuwste toepassing: de mobiele telefoon als baby-videofoon.