In 2002 steeg het aantal breedbandaansluitingen in Europa tot 13,4 miljoen – een verdubbeling ten opzichte van het jaar voordien, en goed voor een inkomstencijfer van 4 miljard dollar.
Dat stelt marktanalist IDC in een nieuw onderzoeksrapport. "De groeiende beschikbaarheid van breedbanddiensten, het ruimere klantenaanbod, de meer betaalbare abonnementen en het stijgende internetgebruik zorgden vorig jaar voor een versnelde groei van de breedbandmarkt", zegt said Jan Hein Bakkers, senior analist bij IDC. "Nu de markt stilaan volwassen wordt, zullen steeds meer operators hun productaanbod moeten differentiëren om een zo breed mogelijke doelgroep te bereiken."
Die differentiatie wordt, volgens IDC, op korte termijn ook de nieuwe groeistimulans voor de markt. Op langere termijn wordt de verdere groei verzekerd door de ontwikkeling van breedbandspecifieke content en toepassingen, zo verwacht IDC. De marktonderzoeker verwacht dan ook dat het aantal breedbandverbindingen snel blijft stijgen.
In 2007 zouden er al bijna 62 miljoen Europeanen via een breedbandverbinding surfen. De markt zou dan goed zijn voor een inkomstencijfer van zo’n 27 miljard dollar.
Dsl blijkt vooralsnog de meest populaire breedbandtechnologie in Europa, met meer dan 70 procent van de verbindingen. Volgens IDC blijft dat zo tot 2007.
Mede daardoor blijven de vroegere monopoliehouders (zoals KPN) belangrijke spelers in de markt van het breedbandinternet, niet alleen als de verstrekkers van de DSL-netwerkverbindingen aan andere bedrijven, maar ook door hun ISP-diensten voor de eindgebruikers. IDC verwacht wel dat de pogingen van de overheden om de concurrentie te stimuleren enige effect zullen hebben, maar de ex-monopoliehouders blijven door hun huidige sterke positie, hun omvang en hun marketingkracht zeker nog aan de leiding staan.