Studentensysteem kost ook UvT miljoenen

11-02-2013 11:55 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: Aanbesteding, Oracle-applicaties | Lees meer over de bedrijven: Berenschot, Peoplesoft, Oracle, Atos, Tilburg University | Er zijn 16 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Universiteit van Tilburg

UvT

UvT

De vertraagde invoering van het studenteninformatiesysteem MySis heeft de Universiteit van Tilburg (UvT) heeft tot nu toe zo'n tien miljoen euro gekost. Sinds 2005 probeert de universiteit het Campus Solutions-systeem van Oracle in te voeren. Inmiddels is besloten vooralsnog slechts een deel van het pakket in te voeren. Eerder meldden de universiteiten van Nijmegen, Amsterdam, en Leiden en de Hogeschool van Amsterdam grote problemen met de Oracle-software.

Uit een reconstructie blijkt volgens het Tilburgse universiteitsblad Univers Magazine de invoering van MySis ook in Tilburg een drama te zijn. Volgens het blad is de universiteit sinds 2005 zo’n geschatte tien miljoen euro armer. 'Wat we er tot nu voor terug hebben gekregen is een inschrijfsysteem dat bij de introductie voor grote problemen zorgde, en een light variant van een nog niet werkende module. De ict-afdeling werkt nog steeds met 'de oude systemen waarvoor 'prima' vervangingmodules aanwezig zijn in het nieuwe studenteninformatiesysteem Sis', schrijft de redactie.

Maatwerk

De Tilburgse universiteit haakte in 2005 aan bij het erp-project Sans (Samenwerking Nieuw Studenteninformatiesysteem). Dit was een gezamenlijk project van de universiteiten van Amsterdam, Leiden en Tilburg en de Hogeschool van Amsterdam voor een nieuw inschrijf- en volgsysteem voor studenten. Na een verplichte aanbesteding viel de keuze op het Campus Solutions van Peoplesoft (inmiddels Oracle geworden), daar waar Tilburg eigenlijk een voorkeur had voor SAP. Partners waren Oracle, Atos Origin en, in de beginfase, Berenschot en Stichting Surf.

De invoering van het nieuwe studenteninformatiesysteem verliep bij alle deelnemende instellingen zeer stroef. De keuze voor de Peoplesoft-software was vreemd, omdat dit systeem gebaseerd is op de praktijk bij Amerikaanse onderwijsinstellingen. De in totaal 56 verschillende faculteiten die onder Sans vielen stelden andere eisen aan het systeem. Er moest veel maatwerk geleverd worden om het systeem in Nederland te gebruiken.

Andere problemen

Naast het maatwerk speelden er in Tilburg nog andere problemen mee, schrijft Univers Magazine. Bij de invoering van de eerste module in 2009 bleek het systeem niet goed te werken. Daarnaast lag in 2010 de verdere implementatie een tijd stil omdat de universiteit zich nog moest aansluiten op het landelijke informatiesysteem Studielink. In 2011 voerde het college bovendien bezuinigingen door en werden de contracten van veel ict-inhuurkrachten niet verlengd. Daardoor verloor de it-afdeling veel mankracht, met name op het project MySis.

Naar aanleiding van grote problemen met MySis in Leiden en Amsterdam besloot Tilburg in 2012 tot een herevaluatie. Uitstappen bleek geen optie. Er werd besloten om een light variant in te voeren en niet alle bestaande systemen te vervangen die de studievoortgang monitoren. De invoering van deze variant staat gepland voor maart 2013. In mei volgt dan de beslissing om de gehele module alsnog in te voeren, aldus Univers. 

Strop

Bij de andere deelnemers aan het Sans-project zijn de ervaringen met het Campus Solutions zo mogelijk nog slechter. Bij de Hogeschool van Amsterdam liepen de projectkosten tussen 2004 en 2012 op van de geraamde 5,5 miljoen euro tot 14,6 miljoen euro. Bij de UvA waren de projectkosten opgelopen tot zo'n 25 miljoen euro. In Leiden lagen eind 2011 de kosten al op elf miljoen euro, terwijl er 4,6 miljoen euro was begroot.

De Radboud Universiteit meldde in 2009 dat het zich terugtrok uit Sans. Dat betekende een strop van ruim drie miljoen euro. De Nijmeegse universiteit koos in 2010 voor het pakket Osiris van softwareleverancier PSB Informatiesystemen (inmiddels Caci) en implementator Capgemini. De Radboud Universiteit betaalde nog wel even de tot dan gemaakte investeringskosten van 3.103.000 euro.

Ontspoord

Het Sans-project zou oorspronkelijk 21 miljoen euro gaan kosten en moest leiden tot een nieuw online studenteninformatiesysteem MySis. Tot de administratieve taken behoren onder andere het inschrijven van studenten, het opstellen van studieplannen, en planning en begeleiding van studenten bij de voortgang van hun studie. Ook moet het nieuwe systeem aansluiten op wetgeving en nieuwe ontwikkelingen, zoals flexibele onderwijsmodellen en de elektronische leeromgeving.  

Het project werd gekenmerkt door kostenoverschrijdingen, vertragingen en technische complicaties - onder andere omdat het aanpassen van het van origine Amerikaans systeem op de Nederlandse onderwijssituatie tegenviel. In Amsterdam gaat een commissie uitzoeken hoe het zo mis heeft kunnen gaan met MySis.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

22 vacatures
Functioneel Beheerder

Woonbedrijf ieder1 , Deventer

Technisch Applicatie Manager

DAF Trucks N.V. , Eindhoven

Functioneel Beheerder fulltime voor 34 uur per week

Zorg en Zekerheid , Leiden

Senior Applicatieontwikkelaar .Net

Belastingdienst , Apeldoorn

Platform- en systeembeheerder

MailPlus BV , Zoetermeer

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1926 6.93
Klik voor meer info 2 1456 6.62
Klik voor meer info 3 1187 6.60
Klik voor meer info 4 860 6.58
Klik voor meer info 5 1131 6.57
Klik voor meer info 6 537 6.29
Klik voor meer info 7 400 6.25
Klik voor meer info 8 1056 6.02
Klik voor meer info 9 662 5.98
Klik voor meer info 10 443 5.96