Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IBM-CIO stimuleert social networking

18 januari 2012 - 02:43ActueelCloud & InfrastructuurIBM
Witold Kepinski
Witold Kepinski

IBM-cio Jeanette Horan stimuleert actief het gebruik van sociale software binnen en buiten het bedrijf. Zo hoopt het bedrijf op meer interactie tussen werknemers, partners en klanten. Ze gebruiken hierbij vooral software van IBM, zoals Connections, LotusLive en Sametime instant messaging.

Volgens Horan gebruiken wereldwijd zeshonderdduizend werknemers en tijdelijke arbeidskrachten IBM Lotus Connections (nu: IBM Connections). Het gebruik moet leiden tot meer interactie en kennisuitwisseling tussen de werknemers die niet altijd op kantoor zijn. Meer dan de helft van de IBM-werknemers werkt regelmatig thuis. 12 procent werkt permanent thuis en 20 procent is regelmatig onderweg. 6 procent werkt bij klanten en 3 procent werkt in industriële omgevingen.

Horan zegt dat IBM een bedrijf is dat aan ‘social business' doet. ‘We maken al jaren gebruik van verschillende samenwerkingstechnologieën en social media, zoals instant messaging en blogs. Zo zijn er binnen IBM twintigduizend bloggers actief. 31.000 werknemers hebben zich aangemeld als expert in de Expetise Locator Service. Daar kunnen andere werknemers terecht als ze specifieke vragen hebben.'

IBM moedigt ook het gebruik aan van andere sociale media. Bijna tweehonderdduizend IBM-werknemers gebruiken Facebook. 218.000 staan op LinkedIn. twintigduizend werknemers doen actief aan Twitter. Ruim honderdduizend (voormalige) werknemers van IBM zijn lid van het sociale netwerkplatform The Greater IBM Connection.

Volgens onderzoeksbureau IDC leidde IBM in 2009 en 2010 de markt voor social business softwareplatformen. Deze markt groeide in 2010 wereldwijd met bijna 32 procent naar vijfhonderdmiljoen dollar omzet. In 2014 is deze markt goed voor twee miljard dollar omzet, aldus IDC.

Meer over

Business IntelligenceCIO

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM combineert analytics met social business

    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM social intranet geschikt voor iPhone

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM zet kantoor- en social software in cloud

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM koppelt Lotus aan sociale netwerken

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    IBM herlanceert Lotus als sociale software

    Collectebus Leger des Heils
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Leger des Heils wordt steeds socialer

    Eén reactie op “IBM-CIO stimuleert social networking”

    1. Christof van der Heide schreef:
      19 januari 2012 om 10:29

      Goed om te zien dat IBM zijn eigen producten gebruikt om de interne samenwerking te bevorderen. Een goede traditie wat mij betreft. Al zijn ze zeker niet de enige die veel investeert hierin.

      Bedrijven waar mensen weinig persoonlijk contact hebben of door schaalgrote het onmogelijk is om mensen te vinden die je nodig hebt voor je werk, zullen we moeten investeren om de concurrentie op zijn minst bij te blijven.

      Wat ik interessant vind is dat ze ook hebben geïnventariseerd hoeveel werknemers Facebook, LinkedIn en Twitter gebruiken. Dat zouden alle bedrijven moeten zodat ze goed inzicht hebben hoe de interne en externe sociale platformen elkaar aanvullen en ook een duidelijke (en relevante) policy voor het ‘samenleven’ van de verschillende sociale platformen op te stellen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs