ING snijdt en investeert in ICT

14-02-2013 11:48 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: Backoffice, Frontoffice, Apps | Lees meer over het bedrijf: ING | Er zijn 5 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Onder de veertienhonderd arbeidsplaatsen die ING extra wil schrappen zitten ook ict-functies. Hoeveel is nog niet bekend, maar het betreft vooral beheerders. Het bankverzekeringsconcern snijdt fors in zijn systemen: eind dit jaar moeten er van de huidige twaalfhonderd nog zeshonderd overblijven. Daarnaast investeert ING dit jaar honderd miljoen euro in ict, zowel in de backoffice als de frontoffice, zoals een mobiele betaalapp met QR-code.

ING kondigde bij de presentatie van de jaarcijfers begin van de week aan extra arbeidsplaatsen te schrappen: veertienhonderd, waarbij het gaat om duizend vaste fte's en vierhonderd inhuurplaatsen. Daar zitten ict'ers tussen. 'Doordat we met minder systemen werken hebben we ook minder ict'ers nodig om ze te beheren', zegt een woordvoerder van de bank. Hoeveel automatiseerders hun baan verliezen, is nog niet bekend.

Het concern is al jarenlang bezig met een rationalisatieslag van het aantal systemen. In 2007 lag het aantal nog op achttienhonderd. Dat is teruggebracht naar twaalfhonderd, maar ING wil nog verder snijden en eind dit jaar uitkomen op zo'n zeshonderd systemen.

De zegsman benadrukt dat ING niet alleen snijdt in zijn ict, maar ook investeert. Dit jaar heeft het financiële concern honderd miljoen euro vrijgemaakt, onder andere door te bezuinigen op het applicatiebeheer, om te investeren in de vernieuwing van de backoffice en oplossingen voor mobiel bankieren. In 2011 kondigde de bank/verzekeraar ook al aan tweehonderd miljoen euro in de vernieuwing van ict te steken.

Mobiele betaalapp met QR-code

Klanten maken steeds meer gebruik van bankieren met mobiele apparatuur. De app van ING Bank heeft in Nederland al ruim een miljoen unieke gebruikers, beweert het concern. Ook in Spanje is mobiel  bankieren populair. Vorig jaar oktober kwamen de it-specialisten van de bankbedrijven van ING in Spanje en Nederland bijeen om hun best practices uit te wisselen en zo een nieuwe app voor mobiel bankieren te ontwikkelen voor beide landen. De nieuwe functie maakt het mogelijk om met de bank-app betalingen te verrichten. Door de QR-code op een product te scannen, worden op het betaalscherm op de app de juiste betaalgegevens ingevuld. Wanneer de functie dit jaar beschikbaar komt is nog niet bekend.

Gemak in bankieren is een belangrijke prioriteit voor ING. In Polen introduceerde ING Bank Slaski de eerste contactloze geldautomaten. Door slechts de pas erdoor te halen en de pincode in te toetsen, kan men geld opnemen bij de nieuwe geldautomaten in Katowice en Warschau. Dit betekent snellere geldopname en het vermindert het risico dat klanten hun kaart in de geldautomaat achterlaten, aldus ING.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1972 6.88
Klik voor meer info 2 1139 6.67
Klik voor meer info 3 1489 6.65
Klik voor meer info 4 1207 6.63
Klik voor meer info 5 872 6.58
Klik voor meer info 6 573 6.31
Klik voor meer info 7 413 6.29
Klik voor meer info 8 1078 6.05
Klik voor meer info 9 694 6.04
Klik voor meer info 10 452 6.02