Cisco: Generatie Y ziet niets meer in privacy

31-01-2013 09:22 | Door Sander Hulsman | Lees meer over het bedrijf: Cisco | Er zijn 3 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Binnen bedrijven neemt het beveiligingsrisico toe omdat steeds meer medewerkers er een ‘my way’ werk/levensstijl op na houden. Daarbij loopt het gebruik van apparaten, werk en privéleven in elkaar over, waar zij zich ook bevinden. De implicaties van deze ‘consumerization’-trend voor de beveiliging van het bedrijf worden onderstreept door de resultaten van het tweede deel van Cisco’s Connected World Technology Report, dat inzicht biedt in de meningen van de volgende generatie werknemers: Generatie Y.

Volgens het onderzoek, dat ook onder Nederlandse studenten en jonge professionals werd gehouden, zijn de meeste 'Gen Y'-medewerkers van mening dat het tijdperk van privacy voorbij is (91 procent wereldwijd, in Nederland 80 procent). Een derde van deze mensen zegt echter niet bezorgd te zijn over alle informatie die over hen wordt verzameld en opgeslagen. Zij zijn bereid om persoonlijke informatie te geven in ruil voor sociale interactie online.

Identiteit beschermen

In Nederland zegt 28 procent dat browsen op internet strikt privé moet zijn, terwijl 53 procent aangeeft het geen probleem te vinden om informatie over hun browse-gedrag te delen, maar alleen als daar eerst toestemming voor is gegeven. Wereldwijd gaven Gen Y-respondenten zelfs aan dat ze eerder bereid zouden zijn om persoonlijke informatie te delen met retailsites dan met de it-afdeling van hun werkgever, die juist betaald wordt om de identiteit en de apparaten van werknemers te beschermen.

Naarmate steeds meer jongeren van de generatie Y afstuderen en in dienst komen bij bedrijven, stellen ze bedrijfsculturen en beleidsregels op de proef met verwachtingen over vrijheid in het gebruik van social media, in de keuze voor apparaten en met een mobiele levensstijl waar geen van de voorgaande generaties ooit om vroeg. Niettemin zegt 45 procent van de Gen Y-respondenten in Nederland, dat bedrijfsbeleid het gebruik van door de werkgever verstrekte apparatuur voor privédoeleinden verbiedt (wereldwijd: 40 procent), terwijl de helft van de respondenten aangeeft zich niet altijd iets van dat beleid aan te trekken. Overigens denkt 39 procent van de it’ers in Nederland dat de werknemers zich houden aan de richtlijnen voor persoonlijk gebruik (wereldwijd 50 procent).

Nieuwe beveiligingsrisico’s

Uit het eerste deel van het Connected World Technology Report, dat in december werd gepubliceerd, bleek al dat Gen Y op vrijwel ieder moment van de dag social media, e-mail en chatberichten checkt, of dat nu in bed is, aan de eettafel, in de badkamer of zelfs in de auto. Helaas laten beveiligingsonderzoeken zien dat de levensstijl van Gen-Y ook nieuwe beveiligingsrisico’s met zich mee brengen, waarover bedrijven zich tot nu toe niet op deze schaal zorgen hoefden te maken.

Cisco 2013 Annual Security Report

Niet alleen pornografische, farmaceutische of goksites leveren webrisisco’s op, maar internetgebruikers lopen vooral gevaar op legitieme bestemmingen als zoekmachines, retail sites en social media. Dit blijkt uit het 2013 Annual Security Report van netwerkleverancier Cisco. De kans op besmetting door malware via online winkelsites is 21 keer hoger dan bijvoorbeeld via sites die vervalste softwarepakketten aanbieden. Bij online advertenties bleek dat de kans op besmetting maar liefst 182 maal zo hoog is als bij pornografie.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Gerelateerde artikelen

14-02-13  Cisco boert goed in tweede kwartaal

2 vacatures
Senior Securityspecialist

Ministerie van Veiligheid en Justitie, Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) , 's-Gravenhage

Senior Manager Informatiebeveiliging

BDO IT Consultancy , Utrecht

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1992 6.86
Klik voor meer info 2 1502 6.67
Klik voor meer info 3 1142 6.67
Klik voor meer info 4 1219 6.63
Klik voor meer info 5 880 6.58
Klik voor meer info 6 586 6.30
Klik voor meer info 7 418 6.29
Klik voor meer info 8 1083 6.07
Klik voor meer info 9 701 6.05
Klik voor meer info 10 461 6.04