Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet het redactionele gedachtegoed van Computable.

Bij big data doet technologie er niet toe

13-02-2013 13:57 | Door Mike Fitch | Lees meer artikelen over: Agile | Er zijn 4 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Mike Fitch
Mike Fitch

Enterprise Architect

Expert van Computable voor de topics: Architectuur, Systeembeheer en ECM

Meer

De afgelopen jaren zien we dat het bedrijfsbelang steeds belangrijker wordt bij het aanschaffen en implementeren van nieuwe of aanvullende informatietechnologie. Denk bijvoorbeeld aan agile ontwikkelen of discussies over sourcing en cloud computing. Maar bij big data lijken veel organisaties - helaas gesteund door it-leveranciers en systeemintegratoren - terug te vallen naar de tijd dat technologie allesbepalend was.

Erg veel nadruk ligt er op snelheid en op de technologie die dat mogelijk maakt, zoals een in-memory database. Maar technologie op zichzelf is eigenlijk niet belangrijk. Het is namelijk altijd wel mogelijk om een technische oplossing voor een uitdaging te bouwen (als geld geen rol speelt) of om rapportages tien, honderd, zelfs duizend maal sneller op het bureau te krijgen. Maar snelheid doet er alleen toe als er een bedrijfsbelang is dat dergelijke oplossingen nodig heeft.

Het zou daarom op de eerste plaats veel minder om snelheid en technologie moeten gaan. De nadruk moet juist liggen op het bedrijfsbelang. Op die manier kunnen organisaties vooraf bepalen waarom een bepaalde in-memory-technologie het beste bij de business past. De organisatie kan die  - op de business toegespitste - verwerking en analyse van enorme hoeveelheden data vervolgens naar wens toepassen en zodanig op de concurrentie vooruit lopen. De big data-benadering vanuit bedrijfsperspectief biedt het voordeel dat uitdagingen van de organisatie al bekend zijn, en de in-memorytechnologie direct kan worden ingezet om die uitdagingen aan te pakken.

Toch zien we in de praktijk te vaak dat de technologie de boventoon voert. Een bedrijf begint dan meteen met een ‘Proof of Concept’. Als het resultaat inderdaad laat zien dat de verwerking en analyse van veel gegevens sneller gaat (en dat is vrijwel altijd het geval), krijgt de betrokken manager een hartaanval als hij ziet welk prijskaartje hangt aan de implementatie van de oplossing. Het vreemde is dat de koop niettemin toch doorgaat en vervolgens de zoektocht begint naar het bedrijfsprobleem waarvoor de technologie een oplossing is.

Bezint eer gij begint
Als een volgende keer weer een verkoper van ‘snelle oplossingen’ op de stoep staat, doe je er wijs aan hem de deur te wijzen. Ga vervolgens op zoek naar een partner die snapt welke technologieën de ronde doen, maar eerst moet je met de direct betrokkenen rond de tafel gaan zitten om helder te krijgen hoe de bedrijfsprocessen in elkaar steken en wat de bedrijfsdoelen zijn. Pas dan is het mogelijk een business case op te stellen waarin de snellere verwerking en analyse van grote hoeveelheden data duidelijke voordelen laat zien voor de organisatie.
Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Gerelateerde artikelen

28-01-14  'Big data maakt klantgedrag voorspelbaar'

15 vacatures
Software Engineer

Liander , Arnhem

Functioneel beheerders Programma Digitaal Werken

Jeroen Bosch Ziekenhuis , 's-Hertogenbosch

Geo-ICT Developer

Ordina , Nieuwegein

Java Developer - regio Noord

Ordina , Nieuwegein

Google Glass Developer

Ordina , Nieuwegein

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 2046 6.82
Klik voor meer info 2 1525 6.72
Klik voor meer info 3 1236 6.70
Klik voor meer info 4 1144 6.65
Klik voor meer info 5 891 6.57
Klik voor meer info 6 618 6.34
Klik voor meer info 7 435 6.33
Klik voor meer info 8 1110 6.15
Klik voor meer info 9 727 6.10
Klik voor meer info 10 462 6.06