De markt voor bancaire ‘back office’-systemen is een gesloten markt waar nieuwkomers nauwelijks toegang toe hebben. Maar, meent Jeroen Stoffele, veranderingen in de financiële wereld vragen om een ander procesmodel – ofwel: "Van een ’three horse race’ naar een ‘race against time’"
Uit een recent onderzoek van International Banking Systems (IBS) blijkt dat drie leveranciers de internationale markt voor ‘back office’-systemen domineren: Temenos (Globus), I-flex (Flexcube) en MKI-Frustum (Opics). In het artikel ‘Conservatieve banken zoeken zekerheid’ (Computable, 25 mei) wordt gesteld dat de markt voor bancaire ‘back office’-systemen een gesloten markt is waar nieuwkomers nauwelijks toegang toe hebben.
Het managementadviesbureau DCE Consultants onderzoekt ruim vijf jaar de markt voor bancaire systemen in het algemeen en die voor ‘back office’-systemen in het bijzonder. De resultaten van het doorlopend volgen van de ontwikkelingen op de markt zijn vastgelegd in een database met ruim 1500 systemen die bij verschillende selectietrajecten wordt gebruikt om de eerste selectie van potentiële systeemoplossingen te kunnen maken.
De resultaten van dit onderzoek en de ervaringen die zijn opgedaan met verscheidene selectietrajecten onderschrijven de stelling van de samensteller van het IBS-onderzoek, Martin Whybrow, dat de huidige markt voor ‘back office’-systemen een ’three horse race’ is tussen de genoemde leveranciers. Maar de toegankelijkheid tot de markt voor nieuwkomers is niet zo beperkt als Whybrow stelt. De financiële wereld staat door verschillende ontwikkelingen voor ingrijpende veranderingen in het bestaande procesmodel. Als gevolg hiervan zal de technische infrastructuur en daarmee de architectuur van de systemen moeten veranderen. En juist de nieuwkomers op de ‘back office’-markt, Calypso en Demica, spelen met hun systemen in op deze veranderingen. En dat biedt hun de kans de markt met succes te penetreren.
Ontwikkelingen
In de financiële wereld zijn verschillende ontwikkelingen te onderscheiden: kostenreductie; centralisatie; toename transactievolume; beperken van het operationeel risico; inkorten van de settlement-periode (tijd die nodig is voor het afwikkelen van een contract); globalisering; elektronische communicatienetwerken.
Door deze ontwikkelingen zal een financiële instelling een groter volume met een toenemende diversiteit aan producten en derivaten in een korter tijdsbestek tegen lagere kosten moeten kunnen verwerken. Hierbij dwingen de opkomst van handelen via het internet en de globalisering tot een open, robuuste, schaalbare en uitbreidbare technische infrastructuur, die continu, en dag en nacht beschikbaar is. Om dit te kunnen realiseren zal een financiële instelling de tijdrovende en risicovolle handmatige activiteiten tot een minimum willen beperken door het verwerkingsproces zoveel mogelijk te automatiseren.
Hiervoor zijn werkstroombeheer en middleware nodig. Werkstroombeheer is bedoeld om het verwerkingsproces aan te sturen en te beheersen. Deze component identificeert waarom een transactie niet geautomatiseerd verwerkt kan worden en welke activiteiten moeten worden uitgevoerd of welke beslissing genomen moet worden om ervoor te zorgen dat de transactie met succes wordt verwerkt. Middleware is nodig om de verschillende transactieverwerkingssystemen aan elkaar te koppelen zodat zoveel mogelijk transacties geautomatiseerd te verwerken zijn.
Om het ‘back office’-systeem te kunnen aansluiten op deze componenten moet dit systeem een open, leveranciersonafhankelijke architectuur hebben.
Mogelijkheden voor nieuwkomers
De gangbare ‘back office’-systemen zijn gebouwd op een ‘paper based’ procesmodel, ofwel het verwerken van transactietickets. Het verwerkingsproces wordt aangestuurd op basis van statusveranderingen van een transactie nadat een processtap met succes is afgerond.
Het verschil met de nieuwe systemen is dat bij de nieuwkomers het uitvoeren van een processtap (handmatig of automatisch) niet leidt tot een statusverandering van de transactie, maar tot één of meer berichten: het ‘message based’ procesmodel. Deze berichten kunnen intern een nieuwe processtap of actie van de werkstroombeheerder aansturen, en ze zijn via de middleware te versturen naar externe systemen.
Een belangrijk voordeel van deze aanpak is dat deze componenten op dezelfde manier werken als ze geen interne, maar door andere systemen aangemaakte berichten ontvangen. Hiermee bieden deze systemen de noodzakelijke open en leveranciersonafhankelijke architectuur.
De race
Vanzelfsprekend hebben leveranciers als Globus, I-flex en MKI Frustum de ontwikkelingen in de financiële wereld onderkend en daarmee de noodzaak om hun systemen aan te kunnen sluiten op de werkstroombeheer- en middleware-componenten. De leveranciers zijn dan ook druk bezig met het introduceren dan wel het verbeteren van hun werkstroom- en ‘message based’-procesmodel. Door de productgerichte, modulaire architectuur van deze systemen moeten deze wijzigingen in verschillende modules worden doorgevoerd. Het is niet eenvoudig om deze ingrijpende wijzigingen op een eenduidige manier in alle modules door te voeren. Hiermee zijn het kostbare en tijdrovende aanpassingen aan de systemen.
Dit biedt de nieuwkomers op de markt de mogelijkheid om de functionaliteit van hun systemen uit te breiden en hun klantenbestand uit te bouwen. Zoals Whybrow terecht opmerkt zijn financiële instellingen niet geneigd om risico’s te nemen met hun systeemkeuze. Calypso en Demica zullen het vertrouwen moeten winnen van de financiële wereld om een serieuze kans te maken. Met klanten als Dresdner, Crédit Agricole Indosuez en First Union lijkt Calypso op dit moment de beste papieren te hebben.
Het is de vraag of de nieuwkomers in staat zijn om voldoende functionaliteit te ontwikkelen en een solide klantenbestand op te bouwen, voordat de bestaande leveranciers hun systemen hebben aangepast aan het ‘message based’ procesmodel. Daarmee is de strijd op de internationale markt voor ‘back office’-software niet zozeer een ‘three horse race‘, maar een race tegen de klok, van bestaand tegen nieuw. Het is moeilijk in te schatten wie de race zal winnen, maar de nieuwkomers hebben een goede kans om de internationale markt voor bancaire ‘back office’-systemen succesvol te penetreren.
Jeroen Stoffele Dce Consultants