Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

BPMN is nuttig voor ondernemers

24 januari 2014 - 12:14OpinieInnovatie & Transformatie

Al jaren probeert men om de bedrijfsvoering inzichtelijk en meetbaar te maken. In een tijd waarin het zakelijk landschap in hoog tempo verandert is dit belangrijker dan ooit. Het is de enige manier om de concurrentie een stap voor te blijven. Een aanzienlijk deel van de oplossing lijken we nu binnen handbereik te hebben met business process model and notation (bpmn).

BPMN (business process model and notation) leren is nuttig voor ondernemers

Iedere ondernemer streeft naar verbetering van zijn bedrijf. Om te kunnen verbeteren moet echter eerst helder zijn hoe het bedrijf op dit moment werkt. Om de huidige situatie binnen een onderneming in kaart te brengen worden onder andere bedrijfsprocessen vastgelegd.

Wanneer we de bedrijfsprocessen hebben vastgelegd, kunnen we onderzoeken waar verbeteringen mogelijk zijn. Het verbeteren van een proces kan er bijvoorbeeld toe leiden dat het proces verkort wordt door stappen weg te laten. Een andere mogelijkheid is het herkennen en verwijderen van dubbele stappen in een proces. Uiteindelijk kan het verbeteren van processen veel gevolgen hebben voor het bedrijf. Er kunnen kosten bespaard worden, de kwaliteit kan verbeterd worden, het aantal fouten kan teruggedrongen worden en uiteindelijk zal de klanttevredenheid omhoog gaan.

Verbeteren met bpmn

In de loop van de tijd zijn er verschillende technieken bedacht om processen binnen een bedrijf te beschrijven. Flow Charts, UML Use Cases, Data flow diagrammen en petrinetten zijn slechts een paar willekeurige voorbeelden. Iedere techniek heeft eigen specifieke kenmerken en geen van deze technieken voldoet perfect voor het beschrijven van bedrijfsprocessen.

Business process model and notation (bpmn 2.0) is een modelleringstechniek die specifiek is ontwikkeld met het doel om bedrijfsprocessen te modelleren. Sinds versie 2 kunnen we ook rekenen aan deze processen en bijvoorbeeld de werking van processen simuleren. Beiden zijn zeer krachtige manieren om de effectiviteit van je onderneming te verhogen. Het biedt de mogelijkheid om snel inzicht te krijgen in zwakke plekken, zodat er snel gewerkt kan worden aan verbetering.

Ondanks de krachtige mogelijkheden is bpmn toch heel toegankelijk. Bpmn is een universele taal die zelfs met weinig kennis al goed gesproken kan worden. Wanneer ondernemers zelf bpmn spreken, krijgt men niet alleen beter inzicht in het eigen bedrijf, ook overleg met externe partijen (adviseurs, ontwikkelaars) wordt veel eenvoudiger.

Meer over

UML

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    13 reacties op “BPMN is nuttig voor ondernemers”

    « Oudere reacties
    1. Anthony van Geest schreef:
      29 januari 2014 om 09:48

      @Henri zoals @Peter ook schrijft is de gelaagdheid van modellen goed te borgen met modelleringssoftware.

      @Leen de verschillen in procesbeschrijvingen zijn niet toe te schrijven aan BPMN, maar aan de wijze van gebruik. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van design patterns kunnen veel voorkomende onderdelen hergebruikt worden en wordt de kans op fouten (en verschillen) aanzienlijk minder. Dat geldt trouwens ook bij toepassing van UML.

      Veel van de genoemde commentaren gaan over de toepassing van de taal. Iedereen zal de taal een beetje anders spreken, dat geeft niet. Als de grote lijn maar helder is, dan is er al een wereld gewonnen.

      Login om te reageren
    2. Joep Creusen schreef:
      2 februari 2014 om 10:31

      Mmm, BPM(N) nuttig voor de klanttevredenheid of BPM(N) ondoorzichtig, niet onderhoudbaar en daardoor gauw inconsistent …

      Klinkt als doel-middel discussie?

      BPM(N) kan in mijn beleving/ervaring een prima middel zijn als er een duidelijk (en gedragen) doel is. En dan bedoel ik meer doelerig dan “het weergeven van de werkelijkheid om die beter te begrijpen”.

      Ik heb een perfecte toepassing meegemaakt bij de beslissing voor en de uitrol van een corporate CRM programma. Als onderhoud van de modellen vervolgens in de lijn belegd wordt, zie ik kosten/baten gauw erg scheef lopen.

      Login om te reageren
    3. Eric de Jonge schreef:
      4 februari 2014 om 11:29

      @Henri en anderen. Excuus voor de wat vertraagde reactie. Ik dacht een alert te krijgen bij een reactie op mijn schrijven.

      Citaat “Nu is het vervolgens de uitdaging om BPMN zo in te zetten dat bedrijfsprocessen eerst op hoog niveau gemodelleerd worden om ze vervolgens te verdiepen richting werkprocessen, processtappen of activiteiten en als laatste handelingen.”

      1) Hoe zorg je ervoor dat deze modellen synchroon lopen?
      2) Hoe zorg je ervoor of check je dat door wijzigingen de diverse lagen nog steeds waar zijn?

      voor 1) en 2) geldt beiden dat je gemodelleerde processen (zie ook @peter) op elk niveau weer aan elkaar koppelt. En, als meest belangrijke: dat je ervoor zorgt dat de laagste proceslaag (operationeel) exact wordt uitgevoerd zoals grafisch in BPMN weergegeven wordt.

      Dat is te realiseren door gebruik te maken van een BPMS. Deze software zorgt ervoor dat hetgeen je modelleert ook echt uitgevoerd wordt. Dat je dit grafisch kunt monitoren en zelfs simulatie kan toepassen obv je werkelijke bedrijfsprocessen.

      Ik hoop dat dit helder is, zo niet, vraag gerust!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs