Cloud als mobiele sociale werkomgeving in de zorg

07-01-2013 15:56 | Door Wilco Turnhout | Lees meer artikelen over: Intranet | Er zijn 7 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Wilco Turnhout
Wilco Turnhout

Owner Rapid Circle

Expert van Computable voor de topics: Cloud Computing, ECM en Zorg

Meer

Nu de DNB clouddienst Office 365 goed heeft gekeurd voor financiële instellingen, gaan zorginstellingen dan ‘en-masse’ volgen? Binnen Zorg heerst onzekerheid en kijkt men naar elkaar, aan de andere kant wordt cloud door een aantal instellingen al serieus ingezet. Eén van de ‘low hanging fruit’-oplossingen voor cloud is een mobiele sociale werkomgeving en sociaal intranet voor zorgverleners, waarmee werk efficiënter en effectiever wordt.

Cloud toepassen in mobiele sociale werkomgeving en sociaal intranetsteltde zorgverlener in staat tegelijkertijd de gepercipieerde kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Dit komt niet alleen omdat de zorgverlener door het platform beter in staat zal zijn om zijn of haar werk beter te doen, maar ook omdat de cliënt meer inzage heeft en meer kan deelnemen.

De noodzaak voor innovatie binnen de zorg is groot. Als we de gezondheidszorg niet innoveren, kost de zorg volgens het Centraal Cultureel Planbureau (2012) binnen zeventien jaar 25 miljard (elf miljard nu) en hebben we 450.000 extra zorgverleners nodig. Sinds 1998 (tot 2010) zijn de kosten al met 60 procent gestegen. Genoeg reden om te kijken naar hoe Health Care efficiënter en effectiever kan worden. Want we móeten meer met minder doen, met minimaal gelijkblijvende kwaliteit.

Eén van de oplossingen om te innoveren is het invoeren van een digitale mobiele sociale werkomgeving. Daarmee hebben zorgverleners informatie zoals protocollen en kwaliteitshandboek snel beschikbaar, is de informatievoorziening zeer persoonlijk, kunnen zij snel collega’s vinden en met hen afstemmen en kunnen zij werk rondom een client snel vinden en overdragen.

Misschien wel het belangrijkste voordeel is dat dit platform de mogelijkheid eindelijk geeft om beter samen te werken met de client en mantelzorgers zoals familie en voor de client en familie om meer zelf te doen. Het gaat hier natuurlijk om simpele handelingen, waar meer instructie bij geboden kan worden, maar ook om signaleren, informeren en meedenken.

Een dergelijk platform zal in staat moeten zijn om altijd en overal, op any device beschikbaar te zijn. Het moet laagdrempelig zijn, gebruiksvriendelijk en het moet genoeg specifieke functionaliteit bevatten om relevant te zijn voor de zorgverlener. Clouddiensten zoals Google en Microsoft’s Office 365 (SharePoint Online op basis van SharePoint 2013), zijn bieden goede mogelijkheden. Daar waar je met Google snel up and running bent en de basiselementen voor communicatie biedt, biedt Office 365 veel meer ‘Enterprise’ applicaties en elementen. Het biedt betere veiligheidsvoorzieningen en privacy garanties en de applicaties die partners erop bieden zijn specifiek voor de zorg en bieden daarmee niet alleen betere communicatie, maar ook betere werkoverdracht, uitwisseling en andere specifieke functionaliteiten. Zie binnen de infographic voor enkele voorbeelden van die functionaliteiten en voor de voordelen die zorgmedewerkers zien en die het zorginstellingen biedt.

Zal de goedkeuring van de Office 365 door DNB voor financiële instellingen heeft goedgekeurd, positieve invloed hebben op de maatschappelijke acceptatie van cloud binnen Zorg? De eerste reactie op cloud binnen zorg heeft doorgaans met patiëntgegevens te maken. Het platform waar we in deze post over hebben, slaat geen formele patiëntgegevens op, maar alleen cliëntgerelateerde gegevens die wel met zorg te maken hebben, maar niet met de geneeskundige behandeling. Deze gegevens zouden in het elektronisch cliëntendossier behoren te staan. Dit systeem kan via de portal dan weel toegankelijk gemaakt worden, hoewel sommige zorginstellingen ook deze systemen al in de cloud hebben staan of bezig zijn om deze te realiseren.

De noodzaak voor innovatie is duidelijk en met de nieuwe technologieën kunnen de eerste stappen snel genomen worden. Zoals altijd zijn de acceptatie van de gebruiker, de beslissingssnelheid van de instellingen en de veranderingsgezindheid van de medewerkers en dus de programma’s die dat moeten stimuleren van grotere invloed op de innovatie dan de technologie zelf. Sommige instellingen zijn al begonnen, waarvan er zelf enkele al ‘live’ zijn. Wie volgt?
Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

12 vacatures
ICT Trainee - Alphen a/d Rijn

Call2 B.V. , Alphen aan den Rijn

ICT Trainee - Meppel

Call2 B.V. , Meppel

Medior ICT Consultant (Extern)

Hands On , Weesp

Microsoft System Engineer / Senior ICT Consultant / Technisch ICT Consultant

Hands On , Weesp

Systeembeheerder Windows en Linux

Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) , Bilthoven