Ik ben van mening dat uiteindelijk elke organisatie, of die nu groot of klein is, een ‘data-driven’- of software-defined’-organisatie zou willen zijn. Maar het valt niet mee om dat te worden. Dat kost bloed, zweet en tranen. Kijk maar eens hoe lang bestaande, ‘fysieke’ bedrijven erover hebben gedaan om de online-wereld te omarmen.
Velen van hen hebben daar nog steeds grote problemen mee. Maar deze online-wereld heeft de afgelopen tijd niet stilgestaan. We zijn terechtgekomen in het tijdperk van het zogenaamde ‘derde platform’, dat is gebouwd op een basis van cloud computing, mobility, social networking en big data. Boordevol potentieel en niet verstandig om links te laten liggen.
Veel mensen denken dat de uitdagingen en mogelijkheden van het zogenaamde ‘digital universe’ vooral op technisch vlak liggen. Maar dat is niet waar. Ze zijn voornamelijk van organisatorische aard. Op basis van de meest recente Digital Universe-studie van IDC, beschrijf ik graag drie stappen die elke enterprise (zo snel mogelijk!) moet zetten om een rol van betekenis te willen blijven spelen in deze arena.
1. C-level verantwoordelijkheid
Zorg er als eerste voor dat je op C-level een ‘Champion’ verantwoordelijkheid neemt voor de ontwikkeling van nieuwe, digitale business-mogelijkheden. Het maakt daarbij niet uit of je een nieuw functie in het leven roept – een chief digital officer bijvoorbeeld – of dat je nieuwe inhoud geeft aan een bestaande functie, zoals een toevoeging aan de verantwoordelijkheden van de cio. Zorg er gewoon voor dat het gebeurt. Deze persoon moet verantwoordelijk zijn voor het identificeren en inzetten van nieuwe omzetmogelijkheden die zijn gebaseerd op interne en/of externe data en de analyse daarvan.
2. Betrokkenheid management
Zorg er vervolgens voor dat het volledige managementteam dit nieuwe digitale landschap, waarin jouw organisatie actief is, daadwerkelijk begrijpt en dit op de voet blijft volgen. Ze moeten weten wie de nieuwe (en potentiële) digitale concurrenten zijn. Er moet een plan komen voor hoe ze kunnen en vervolgens gaan samenwerken met andere partijen in de industrie. En er dient een strategie en bijbehorende tactiek ontwikkeld te worden over hoe de digitale transformatie zal moeten verlopen. De tijd dat alleen de cio kennis (nodig) had van informatie en informatieprocessen is al lang voorbij! Elk proces is een informatieproces.
3. Versnelde investeringen
Ontwerp een plan voor versnelde investeringen in ‘digital enterprise’-technologie en kennis. En voer dat plan ook uit. Ga niet alleen aan de slag met populaire digitale trends, maar analyseer waar je staat en wat je echt nodig hebt. Maak een roadmap. Plan je personeel opnieuw in, als dat nodig blijkt te zijn. Investeer in datacollectie en analysemogelijkheden die aantoonbare waarde toevoegen. En identificeer de mogelijke gaten die bestaan op het gebied van kennis, talent en kunde voor succes in de wereld van het ‘derde platform’.
Bedrijfsbreed initiatief starten
Investeren in ‘human capital’ dat beschikt over de kennis en ervaring die vandaag de dag nodig zijn, is belangrijk voor elke pro-actieve organisatie. Maar het is ook verstandig om een bedrijfsbreed initiatief te starten om uit te zoeken waar mogelijk nieuwe mogelijkheden ontstaan dankzij het ‘derde platform’. Welke nieuwe producten en diensten op basis van data en analyse kan het bedrijf zelf gaan ontwikkelen? Op welk deel van het bedrijf heeft eventueel het internet of things de grootste impact? Zal het onderhoud en beheer van de eigen producten of diensten radicaal veranderen?
Deze, en vergelijkbare vragen, moeten worden beantwoord om er later goed naar te kunnen handelen. En de verandering gaat snel, dus dienen ze minimaal elk half jaar bekeken te worden om te zien of ze nog voldoen aan de nieuwe situatie met nieuwe beschikbare techniek en/of databronnen. Het ‘derde platform’ vraagt niet zozeer om een lijvig, strategisch plan, het vraagt veel meer om een ‘Agile’ actieplan dat zich continu kan aanpassen.
De toppers van het digital universe van morgen zijn de bedrijven die slim gebruikmaken van de beschikbare data van vandaag én gisteren. Er zijn daarvan al diverse voorbeelden aan te wijzen in de wereld. Wanneer je de stappen die hierboven beschreven zijn in de praktijk brengt, bestaat er volgens de resultaten van het idc-onderzoek een reële kans dat jouw organisatie er ook één wordt . . . . en blijft!
Hans,
Data driven begrijp ik, lijkt me een helder punt.
Echter een software defined organisatie ? wat bedoel je daarmee ?
Laat Software Defined oplossingen nu net mijn ding zijn.
iha is het een vervanging van hardware (dedicated chips e.d.) door software waarbij de software de taken van die hardware overneemt.
Bij een organisatie betekend dat zo ongeveerd dat de software een aantal taken overneemt.
De software wordt in beide gevallen op maat geschreven, ik werk al jaren voor bedrijven waar dat geld.
Dat is dus iets anders als je organisatie aanpassen aan een standaard pakket !
Vandaag mijn vraag.