Tien jaar geleden vroeg een it-journalist naar de plannen van Paul Coby, de toenmalige cio van British Airways, die op het punt stond de belangrijkste it-systemen van de luchtvaartmaatschappij flink op de schop te nemen . Het antwoord van Coby was kort en bondig: 'Begrijp het proces en maak het eenvoudig. Als het te complex wordt, ga je eraan ten onder.' De vereenvoudigde processen zorgden niet alleen voor 40 procent kostenbesparing op it en een verhoogde technologische functionaliteit, kwaliteit en integratie in het gehele bedrijf, maar resulteerden ook in een transformatie van ba.com en daarmee de manier waarop British Airways vliegt.
Het is niet moeilijk voor cio’s, die toch steeds meer deel uitmaken van de directie, om zich mee te laten slepen in commerciële prioriteiten als bedrijfsgroei, verbetering van de concurrentiepositie en inspelen op het veranderende consumentengedrag. Maar nu met name technologie als hoofdrolspeler wordt gezien in klantenervaring, mobiliteit en samenwerking, dragen steeds meer cio’s de werkzaamheden voor uitvoerende, operationele it liever over (Moving from the back office to the front line, cio insights from the global c-suite study, IBM Institute for Business Value, november 2013).
Dat is de schijnbare tegenstelling in de kern van it. Aan de ene kant willen en moeten cio’s meer tijd besteden aan het toevoegen van bedrijf strategische waarde en minder tijd besteden aan het beheren van de it-infrastructuur, maar aan de andere kant is een goed beheerde it-infrastructuur essentieel voor het huidige en toekomstige succes van het bedrijf.
Grenzen vervagen
De wereld verandert en de komende jaren zal dat alleen maar sneller gaan. De grenzen vervagen: tussen sectoren en economieën, tussen de echte en de virtuele wereld, tussen de verschillende digitale kanalen en apparaten, en zelfs tussen ´things´. De wereld is een computer geworden en alles en iedereen maakt er gebruik van, waardoor er gigantische hoeveelheden gegevens moeten worden vastgelegd, verwerkt, geanalyseerd en opgeslagen.
Of je nu elastiekjes of robots verkoopt, deze veranderingen beïnvloeden de manier waarop je innoveert, produceert, verkoopt, concurreert en het contact aangaat met klanten. Deze veranderingen hebben ook een diepgaande uitwerking op je it-infrastructuur.
Veel bedrijven zijn in de loop der tijd opgezadeld geraakt met ingewikkelde en losse it-systemen waarbij meer dan de helft van het it-budget (57 procent) wordt uitgegeven om deze simpelweg draaiende te houden. Een dergelijke complexiteit leidt tot vertraagde innovatie, vermindert de productiviteit, verbruikt kostbare it-expertise en zorgt ervoor dat de organisatie slecht is voorbereid op de beschikbare, flexibele, geïntegreerde en creatieve it-infrastructuur die ze eigenlijk nodig hebben om te slagen.
Een van de manieren om dit aan te pakken, is om de Iitsystemen van losse componenten te vervangen door een gestroomlijnde, geconvergeerde infrastructuur. Een geïntegreerd aanbod dat de ongelijkwaardige computer-, netwerk- en opslagtechnologieën van het bedrijf samenbrengt om de it-infrastructuur zó aan te pakken dat de beschikbare werkuren en capaciteit het best worden benut.
Klantcontact
Het is niet moeilijk om de noodzaak van zulke geïntegreerde it-systemen voor bedrijven aan te tonen. Een voorbeeld is de behoefte om het klantcontact te verbeteren.
In zijn technologievoorspellingen voor 2020 bespreekt Forrester het spectrum van klantgerichte activiteiten die nu afhankelijk zijn van geïntegreerde it. Hiertoe behoren innovatieve, op de klant gerichte contextuele diensten, gesteund door connectiviteitsoplossingen, waarmee klanten op meer manieren en apparaten kunnen worden bereikt dan ooit tevoren. Deze services en oplossingen vereisen geavanceerde analyses, versnelde softwareplatforms en tools die geschikt zijn om nieuwe ontwikkelingen uit te proberen en een snelle invoer van nieuwe diensten, services en toepassingen te ondersteunen.
Dit alles staat of valt met de kwaliteit van de infrastructuur. Forrester voorspelt dat dit voor steeds meer bedrijven een flexibele, krachtige en geconvergeerde it-infrastructuur zal worden. Voor maximale efficiëntie en flexibiliteit wordt er gebruikgemaakt van geavanceerde mogelijkheden als virtualisatie, door software gedefinieerde technologieën en de cloud.
Volgens een gesponsord IDC-artikel over convergentie voor bedrijfsflexibiliteit, bieden dergelijke geconvergeerde it-systemen al bewezen voordelen. Dit uit zich in een viervoudige versnelling in het op de markt brengen van nieuwe producten en diensten, een vijfvoudige toename in de hoeveelheid toepassingen die wordt ontwikkeld en opgeleverd aan het bedrijf, een besparing van een derde op de it-kosten en een afname van 41 procent in onderhouds- en servicetijd. Zo kan it-expertise worden vrijgemaakt voor waardevolle strategische initiatieven en innovatie.
In dit kader is het weinig verrassend dat de invoering van geconvergeerde systemen aan populariteit wint. IDC schat dat in 2015 elke tiende euro die wordt uitgegeven aan it-infrastructuur, wordt geïnvesteerd in geïntegreerde systemen. Dit is in 2018 naar verwachting gestegen tot zes van elke tien euro. Als het op it-infrastructuur aankomt, is voor veel bedrijven de toekomst al begonnen.
Feit is dat de wereld in snel tempo verandert en dat it moet mee veranderen, want wat ons heeft gebracht waar we nu zijn, heeft zijn grenzen bereikt. De plek om mee te beginnen, is het web van operationele complexiteit waarbinnen it-afdelingen zich bevinden. Het is tijd om onnodig ingewikkelde structuren vaarwel te zeggen en de eenvoud weer te omarmen: de wereld is al complex genoeg.
Wat je jezelf af moet vragen op het moment dat processen te complex worden is wat oorzaak en gevolg is.
Te vaak zie je nog dat niet het proces leidend is, maar de tool waarin het proces geïmplementeerd is. Het eenvoudige proces wat je in gedachten hebt “kan niet in dit tool” of “iedereen doet het op die manier, dus waarom wil jij het anders” of “het kan wel zoals u wil, maar dat kost €$€$ extra”.
Een andere veel voorkomende is de “one suit fits all” aanpak. Hierdoor worden afdelingen die eigenlijk voldoende hebben aan een ligthweight proces opgezadeld met een veel te zwaar en complex proces van één van de andere afdelingen.
Beste Nigel,
Luister eens naar wat Coby zei:
[…]Begrijp het proces en maak het eenvoudig. Als het te complex wordt, ga je eraan ten onder[…]
Je gaat snel door naar de rol van IT-systemen en de legacy hiervan.
[…]Een van de manieren om dit aan te pakken, is om de Iitsystemen van losse componenten te vervangen door een gestroomlijnde, geconvergeerde infrastructuur[…]
Procesoptimalisatie zoals Coby om vraagt is anders dan ict-systemen vervangen.
Begin bij het begin.
Het spreekt voor zich dat de complexe IT infrastructuur uit de beginjaren geupdate moet worden om met de huidige bewegingen mee te komen. Maar het is niet zo eenvoudig om grote legacy systemen zoals bij grote overheden maar ook banken en verzekeraars bijvoorbeeld, deze systemen om te zetten naar flexibele systemen. Daar gaat veel aan vooraf. Overigens vind ik dat voor de klant/ eindgebruiker voor ogen moet worden gehouden bij het ‘vereenvoudigen’ van processen. Ik zie nog te vaak dat de interne organisatie leidend is voor hoe processen verlopen. En dat is een gemiste kans. Zeker in de overheid, waar ik veel ervaring heb, is het lastig om in een politieke omgeving, die al jaren weinig veranderd is, en omgeven met ingewikkelde wetten die uitgevoerd moeten worden (m.b.v. computers), de wereld te veranderen. Maar gelukkig zijn er genoeg consultants die bedrijven daarbij kunnen helpen zeg ik dan….. 🙂
@mevrouw J: als die consultants geen mandaat hebben verandert er helemaal niets. Als consultant ben ik te vaak tegen zwak management aangelopen en ben op het op basis van die ervaringen helemaal eens met de beginstelling van dit artikel, maar dan wel aangevuld met de opmerking dat vereenvoudiging van processen pas echt tot stand komt als zwak, ondoorzichtig management wordt vervangen door sterk en transparant leiderschap.
tis inderdaad heel simpel. Je geeft VCE een zak geld voor een hyperconverged ding dat alles oplost en dan heb je viervoudige versnelling van iets en vijfvoudige verbetering van iets anders dat je ook fijn vindt. ICT reclame is niet anders dan dat van een wasmiddel. Ene keer extra grote fles, dan weer extra geconcentreerd. Zachte handen.
Veel tekst om het aloude KISS principe opnieuw te propageren.
Keep IT Simple and Structured.
Als je maatwerk op maatwerk gaat maken dan raak je al snel in de knoop. Als je vervolgens oplossingen maar voor je uit blijft schuiven met nog meer maatwerk dan beland je in en Gordiaanse knoop. Die kan je alleen nog maar oplossen door radicaal het roer om te gooien.
IT moet er rekening mee gaan houden dat alle oplossingen tijdelijk zijn en dat er niets in beton is gegoten. Zorgen dat alles zo eenvoudig mogelijk blijft, uitwisselbaar met een alternatief en koppelingen zo los mogelijk houdt.
Neem bijv de manier waarop Google haar search engine heeft gebouwd. Zij kan deze aanvullen door een willekeurig aantal oude PC’s opnieuw te configureren en in het netwerk te hangen en zij draaien rustig mee en halen indien nodig updates van de configuratie op en gebruiken die.