IT-manager heeft te weinig inzage in netwerk

25-01-2013 10:15 | Door Sara Harshbarger | Er zijn 39 reacties op dit artikel | Permalink

Veel it-managers hebben te weinig inzage in hun eigen netwerkinfrastructuur en de bijbehorende onderhoudscontracten. Dat is de reden dat veel van die contracten jaarlijks klakkeloos worden vernieuwd, terwijl er veel kosten te besparen zijn als er kritisch wordt gekeken naar wat er nodig is aan onderhoud.

Jaren na de oplevering van een kantoorpand klopt de blauwdruk vaak niet meer met de huidige situatie, door bijvoorbeeld interne verhuizingen en het verplaatsen van wanden. Deze wijzigingen worden negen van de tien keer niet op de blauwdruk bijgewerkt. Datzelfde geldt voor it-architecturen. Een netwerk dat ooit is aangelegd is vaak anders dan het netwerk waar vandaag de dag op wordt gewerkt. Daardoor hebben it-managers weinig inzage in de architectuur en de assets en wagen ze zich er niet aan om de ontstane wirwar in kaart te brengen.

Dit geldt met name als er sprake is van een hoge afdelingsomzet of grote kantoorgroei. Als dan jaarlijks de vraag komt of de huidige onderhouds- en beheercontracten moeten worden verlengd, is klakkeloos verlengen inderdaad de meest veilige optie. Dan weet je zeker dat alle risico’s zijn afgedicht. Maar je betaalt waarschijnlijk dan ook onnodig veel en laat een aantal kritische items achter zonder enige dekking.

Onnodige investeringen

Leveranciers van netwerkproducten zullen hun klanten veelal niet wijzen op mogelijke besparingen of op alternatieve methoden voor onderhoud. Daarom is het belangrijk om tijd te investeren om het netwerk in kaart te brengen en toekomstige netwerkbehoeften van de organisatie te beoordelen. Alleen dan weet je als it-manager welke netwerkapparatuur in huis is en welke contracten en sla’s zijn afgesloten en welke wellicht missen. It-managers zouden zichzelf regelmatig moeten afvragen: Zijn er veel netwerkproblemen? Wordt er vaak een beroep gedaan op de contracten? Wordt er gebruik gemaakt van alle aspecten van het onderhoudscontract? Zo ja, dan is het zeker verstandig om te vernieuwen. Maar ook in dat geval is het prettig om zeker te weten dat de juiste beslissing wordt genomen.

Iets anders is dat leveranciers hun klanten niet snel vertellen dat netwerkapparatuur een veel langere levensduur heeft dan de ondersteuning. Zodra de ondersteuning stopt, worden klanten overgehaald over te stappen naar de nieuwe productlijn of lopen het risico op überhaupt geen ondersteuning. Een klant die niet precies inzichtelijk heeft welke assets hij in huis heeft, wat de toekomstige eisen vanuit de organisatie zijn en welke risico’s hij loopt, zal geneigd zijn dat advies op te volgen en dus onnodig meer te betalen en wellicht zeer belangrijke ondersteuning te missen op items die niet meer kunnen worden ondersteund.

Kostenbesparing

Zorg er als it-manager voor dat je weet wat de alternatieven zijn. Hoe groot is het risico dat je loopt als je netwerkapparatuur hebt draaien die niet meer onderhouden wordt? Als er veel gebruik wordt gemaakt van het bestaande onderhoudscontract, is het een goed besluit om dit op tijd te vernieuwen volgens de huidige premie . Als dit echter  niet het geval is, kan er bijvoorbeeld worden gekozen voor een alternatief onderhoudsprogramma voor het netwerk. Een onderhoudsprogramma dat ook ‘end-of-life’-producten onderhoudt, waardoor bedrijven niet hoeven te investeren in nieuwe apparatuur ter vervanging van hardware die nog helemaal niet aan vervanging toe is.

Het komt allemaal neer op de simpele opdracht om als it-manager tijd te investeren om het netwerk in kaart te brengen en niet klakkeloos besluiten te nemen die al jaren worden genomen of die voorgangers namen. Situaties zijn aan verandering onderhevig, dus ook de behoeften van de business en de it-architectuur. Weet wat je in huis hebt, weet waar je pijnpunten zitten en weet vooral waar je kunt besparen.  Kies voor de onderhoudsoplossing die het meeste waarde biedt voor je geld.

Sara Harshbarger, directeur Global Services bij Network Hardware Resale

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKRuud Mulder, 25-01-2013 10:25
Sara,
 
Zeer herkenbaar wat je beschrijft.
 
Veel IT managers hebben hun contractbeheer niet op orde of inzichtelijk.
 
En niet alles hoeft in onderhoud. Soms is het goedkoper om een spare-unit op de plank te hebben.
De redactie vindt deze reactie: OKMark Paauwe, 25-01-2013 12:46
Sara,
 
Heel herkenbaar.
 
Ik snap ook niet waarom niet veel meer managers hun ICT-infrastructuur blauwdruk-poster digitaal onderhouden/bijwerken. Bijvoorbeeld in samenhang met de informatievoorziening en bedrijfslaag zoals in deze interactieve digitale visualisatie: http://wiki.dragon1.org/images/Dragon1-enterprise-architecture-blueprint-my-bank.gif
 
Er zijn zoveel netwerksniffers beschikbaar, dat je helemaal niet meer handmatig je ICT-infrastructuur componenten hoeft te administreren.
 
Als je een bijgewerkt visueel overzicht hebt (met contracten enzo in beeld) levert dat al gauw significante besparingsmogelijkheden op.
 

 
De redactie vindt deze reactie: OKMickel van der Horst, 25-01-2013 13:35
Sara, mooi artikel. Wat je schrijft is uit het leven gegrepen. tevens kun je jou verhaal extrapoleren naar zoveel verschillende andere onderdelen van IT, maar ook buiten de IT.
 
Contract beheer, inkoop beleid en nog vele andere disciplines zijn vaak erg onvolwassen zodat de situatie zoals schets ontstaat.
 
Je afsluitende zin: "Het komt allemaal neer op de simpele opdracht
 
Read more: "Het komt allemaal neer op de simpele opdracht". Tja, dat is een waarheid die ook overal van toepassing is.
 
Wat me intrigeert is een artikel over de oorzaak hiervan? Ook al is de laatste tijd het besparingsproces veel beter geworden door de mindere economische tijden.
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 25-01-2013 15:34
Sara,
 
Waarom hebben IT-managers geen idee meer van het netwerk?
 
Omdat dit - net als de (centrale) opslag - als een gegeven beschouwd wordt, ook door architecten die hiervoor een wolkje opnemen in hun plaatjes. En natuurlijk zijn er een heleboel sniffers of management protocollen en kun je zelfs met Visio al veel doen maar uiteindelijk blijft het allemaal nogal statisch terwijl we het hier over een heel dynamisch gebied hebben.
 
Enige tijd geleden heb ik, vanuit een ADDM perspectief hier trouwens ook wat over geschreven in Release of relatie management. Dit naar aanleiding van wat praktijkcases waarbij ik direct kan melden dat het netwerk in kaart brengen een behoorlijke klus is. Zeker als je hierbij ook nog de kritische paden en zones inzichtelijk wilt hebben. En dit is behoorlijk data intensief werk, zeker als je met sniffers aan de gang gaat.
 
Maar uiteindelijk heb je helemaal niet zo'n mooi grafisch plaatje nodig om contracten, lifecycles e.d. bij te houden want dit zou in principe gewoon binnen ITSM moeten vallen, het configuratie management dat met virtualisatie meer en meer afhankelijk wordt van hulpmiddelen. En dus bestaat de CMDB eigenlijk uit vele repositories waaruit gegevens niet zo makkelijk zijn te correleren naar informatie over contracten, leverancier, end-of-life en andere vragen.
De redactie vindt deze reactie: OKBram Brauer, 25-01-2013 15:51
Ook de hoge werkdruk op veel ICT afdelingen en het feit dat heel veel ICT beslissingen tegenwoordig buiten de ICT afdeling om worden genomen draagt er mijn inziens toe bij dat men het overzicht over het netwerk en bijbehoordende contracten kwijt is.
 
Veel kan dan wel geautomatiseerd worden middels software maar alsnog zal het behoorlijk wat tijd voor een IT-manager of een ondergeschikte kosten om het beeld compleet te krijgen.
De redactie vindt deze reactie: OKPaVaKe, 25-01-2013 20:29
Dit verbaast me niets. Vaak staan betreffende managers ver af van de werkvloer. Daar komt nog bovenop:
- interne verhuizingen worden of door de mensen zelf gedaan, of door een derde partij. In beide gevallen wordt niets doorgegeven aan beheer. Waarom zouden ze ook, stekker erin en het werkt meestal weer
- veel beheerscontracten worden afgesloten binnen een koepel- of raamovereenkomst. Onlangs zelf ervaren. Op de vraag wat een bepaalde fileserver onze afdeling per maand kost kreeg ik als antwoord: dat weten we niet, zit in de totaalprijs inbegrepen.
 

Een vorm van configuration management op je assets, zoals ooit door ITIL beschreven, kan je helpen het totaal te managen. Echter, dan dien je het wel eenmalig goed op te zetten en te borgen dat de inhoud van je database actueel blijft.
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 25-01-2013 23:02
@PaVaKe
 
De vraag is echter wat tegenwoordig assets zijn want door alle virtualisaties komen en gaan servers/services en deze bevinden zich ook allemaal niet meer in het datacenter. Betreffende je database zie je dan ook veel vervuiling omdat hier meestal nog CI's in staan die er al lang niet meer zijn en vice versa. Welke er echter meestal wel in staan zijn de niet gevirtualiseerde en end-of-life servers welke soms met een 'kannabalisatieproces' onderhouden worden. De componenten waar IT managers graag van af willen omdat het ze hoofdpijn bezorgt maar welke afhankelijkheden hebben met applicaties.
 
Ben benieuwd of Mark dat ook opneemt of dat er toch weer sprake is van een theoretische waarheid (mooi weergegeven in een architectuurplaat) en de werkelijkheid. Hoe zou het toch komen dat we in projecten telkens verrast worden?
De redactie vindt deze reactie: OKPaVaKe, 26-01-2013 11:14
@Ewout
 
In mijn optiek zijn de servers waar de virtuele machines op draaien je enige echte assets.
 
In je architectuurplaat zul je dan wel op één of andere manier weer moeten geven welke virtuele assets draaien op de fysieke asset.
 
Overigens niets nieuws deze "problematiek" Op het goede oude mainframe hadden we dit ook al. Op de fysieke host draaiden meerdere virtuele machines. Dit tekenden we destijds ook door de fysieke machine te tekenen als asset, en daarbinnen aan te geven welke systemen er draaiden.
De redactie vindt deze reactie: OKvanlanduyt luk, 26-01-2013 18:04
We hebben dit ook zo vaak gezien in onderwijskringen in Vlaanderen.
Binnen edubit non profit is er een draaiboek en checklist voor goed ict beleid ontwikkeld, alsook een online omgeving uwaarin allerlei tips (bijv. voor licentiebeheer, automatische inventarisatie) opgenomen zullen zijn.
 
Een dashboard geeft de manager en ict verantwoordelijke goed aan wat de stand van zaken is inzake ict!
 
zie edubit.be
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 26-01-2013 20:26
PaVaKe,
 
Nu hoef je voor contractmanagement van fysieke assets natuurlijk helemaal geen inzicht te hebben in de infrastructuur omdat dit feitelijk een Kanban methode is, signalering voor vervanging of verlenging. En grote kans dat de leverancier dit nog scherper bijhoudt dan de IT manager als onderdeel van hun relatiemanagement;-)
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 26-01-2013 20:37
@ Sara, wellicht vanuit een net iets andere invalshoek:
 
Vervanging van systemen als natuurlijk proces vindt plaats als:
• het storingspatroon dreigt toe te nemen door de ouderdom van de middelen (technisch overlijden),
• er geen onderhoud meer mogelijk is door de leverancier of als ‘last resort’ vanuit de tweedehands markt. (technisch overlijden),
• als de onderhoudskosten door een ‘plotselinge’ ouderdomstoeslag sterk toenemen (financieel overleden),
• nieuwe systemen functioneel beter zijn in relatie tot de eisen van de primaire bedrijfsbehoefte (functioneel overlijden).
 
Boekhoudkundig zijn de financieel overleden systemen weliswaar niets meer waard, maar dat wil niet zeggen, dat een financieel kantelpunt de principiële reden moet zijn voor vervanging. Het kantelpunt zegt wel dat er geen boekhoudkundige restwaarde is bij de vervanging op dat moment.
 
Wat factoren die wellicht wat tegenwicht kunnen geven op leveranciers met overwicht
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 26-01-2013 21:37
@Sara:
Is dit een "opinie" of "Wij van Wc-eend adviseren...."?
 
"Onnodige investeringen
Leveranciers van netwerkproducten zullen hun klanten veelal niet wijzen op mogelijke besparingen of op alternatieve methoden voor onderhoud"

Wat is er mis mee als de netwerkobjecten vervangen worden terwijl ze nog door kunnen werken? Een printer die van 4 jaar geleden is, verbruikt meer energie, inkt, veroorzaakt meer warmte en biedt minder mogelijkheden dan een printer/multifunctional van nu! Waarom zou je dit onnodige investering noemen?
Een switch van nu bevat veel functionaliteiten waardoor je meet uit je netwerk kan halen! Hoezo onnodige investering!
Waarom zou ik mijn onderhoudscontracten voor een end-of-life product moeten verlengen als ik door de nieuwe mogelijkheden meer consolidatie van netwerk objecten kan realiseren en ook meer uit mijn netwerk kan halen. Dit is ook een soort kostenbesparing!
 
Raad eens, waarom zou ik mijn auto van 1982 (diselmotor)beter moeten vervangen als hij nog rijdt en onderhouden kan worden?
 
Ik vind dat in dit artikel te eenzijdig en met een beperkte scope naar deze verandering gekeken wordt. Wil je echt als it-manager meer besparing realiseren? Laat dan maar je licentiecontracten door een gespecialiseerd bedrijf bestuderen! Daar haal je flink besparing uit.
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 26-01-2013 21:56
Maarten
 
Goede reactie hoewel je eerste punt natuurlijk impliceert dat je een goed probleem management proces hebt waarbij root cause onomstotelijk herleid kan worden tot op specifieke component(en). Betreffende tweede punt heb ik de indruk dat Sara's verhaal vooral de 'last resort' optie promoot, het kannibalisatieproces omdat je hiermee meestal toch inlevert op betrouwbaarheid en onderhoudbaarheid. Nu hoeft lang niet alles 99,999% uptime te hebben maar juist vanuit het dependency mapping perspectief zie ik nog weleens oplossingen waar ik mijn wenkbrauwen bij optrek. IT manager zitten namelijk ook nog weleens in de ontkenningsfase omdat ze denken gedekt te zijn met een onderhoudscontract. De Mexicaanse patstelling die inderdaad kan leiden tot punt 3, er is namelijk ook een verklaring voor je 'plotselinge' verhoging. En aangaande je laatste punt denk ik niet dat tweedehands apparatuur in dat geval erg interessant is.
De redactie vindt deze reactie: OKPaVaKe, 26-01-2013 22:30
@Ewout: ben ik niet helemaal met je eens.
 
Puur vanuit contractmanagement gezien maakt het misschien niet uit waar de componenten zich bevinden in een infrastructuur. Echter, door dit wel inzichtelijk te hebben, kun je een betere inschatting maken van de critische componenten (preventief te vervangen) en minder critische (kunnen ook een jaartje langer mee)
 
Daar kun je op termijn ook mee besparen
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 26-01-2013 23:26
@PaVaKe
 
Lees mijn eerste reactie, ik heb het daar over kritieke paden en zones die pas echt inzichtelijk worden als je weet welke afhankelijkheden er zijn. ITSM is uiteraard meer dan contractmanagement maar het wordt wel steeds vaker een papieren exercitie, zeker als het om het de infrastructuur gaat.
 
En nu je het er toch over hebt, kijk eens naar:
 
http://www.slideshare.net/edekkinga/building-a-service-knowledge-dashboard
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 27-01-2013 10:27
@ Ewout,
de storingenlog van de leverancier is vaak al een voldoende indicatie, maar inderdaad als het bijgehouden wordt kan je er veel oer de levensduur en omstandigheden aan doen. Overigens EoL biedt ook nieuwe kansen, omdat er dan veel afkomend materieel is, die primaire en zeer goedkoop als spares on site ingezet kunnen worden. Niet voor een mission critical infrastructure natuurlijk, maar er zijn veel omstandigheden die rustiger zijn. Wanneer de klimaat condities goed zijn en de montage kwaliteit ook, dan is dat een prima oplossing, die door de spares goed te doen is tegen ultra lage kosten.
De redactie vindt deze reactie: OKPaVaKe, 27-01-2013 10:38
@Ewout
 
Leuke presentatie, waarin een aantal oude en degelijke concepten terug komen. De kracht is denk ik de diverse databronnen op een efficiënte manier te koppelen om er op die manier optimaal mee te kunnen managen.
 
Of je dat nu big data wil noemen of gezond boeren verstand is mij eigenlijk om het even.
 
De grootste uitdaging die ik me kan herinneren uit de tijd dat ik hier nog veel mee bezig was is om sommigen te overtuigen van het nut om dit soort gegevens allemaal bij te houden; de eeuwige discussies over korte- en lange termijn visie, beheer en strategie.
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 27-01-2013 11:22
@PaVaKe
 
Inderdaad zitten er in de presentatie een aantal degelijke concepten vanuit ouderwets beheer welke nog steeds valide zijn zoals meten is weten. Ik was echter laatst bij een presentatie van een leverancier waar het beheer van één box al 12 hulpmiddelen nodig had die onderling geen bit informatie deelden en de helft van die 'tools' ook nog eens exclusief van de leverancier waren. Maar in het land der blinden is eenoog nu eenmaal koning;-)
 

De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 27-01-2013 11:52
@Maarten
 
Je hebt in theorie gelijk maar in de praktijk heeft de klant lang niet altijd toegang tot de storingslog en worden incidenten domweg geëscaleerd naar de leverancier waarbij alleen de oplossingstijd wordt bewaakt. Ik krijg hierdoor soms zelfs het idee dat IT beheerd wordt door juristen in plaats van specialisten.
De redactie vindt deze reactie: OKOskar Hendriks, 28-01-2013 10:14
Is dit een forum voor hulpbehoevende managers en/of klachten rubriek voor omstanders? Zo krijgen we harde schijven van Computable.nl wel vol.
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 28-01-2013 13:03
En weer een opinie waarin de auteur niet in communicatie met lezers/reageerders participeert! Het resultaat: een discussie die niet door elke lezer van dit artikel te volgen is.
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 28-01-2013 15:00
Reza,
 
Als je voortaan eerst kijkt naar de wie, wat, waar en waarom dan had je kunnen zien dat Sara haar stukje op verschillende media achtergelaten heeft, waaronder XR Magazine van Paauwe & Partners Enterprise;-)
De redactie vindt deze reactie: OKSamuel Korfmacher, 28-01-2013 17:10
@Reza en Ewout
 
Het lijkt erop dat dit artikel niet door Sara zelf geschreven is; zij is immer Amerikaanse en pas sinds 7 maanden in Nederland...het lijkt mij dus sterk als ze zo goed Nederlands kan dat zij hierop kan reageren.
 
Er zijn inderdaad een aantal bedrijven die hierop inspelen, en ook is het inderdaad vaker goedkoper om tweedehands apparatuur als spare (zoals Ruud in zijn reactie zegt) op schap te hebben.
 
Bovendien betekent tweedehands niet altijd oud - vooral bij netwerkapparatuur is dit een relatief begrip. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat heel veel courante apparatuur (spreek hetzelfde model dat de fabrikant nieuw verkoopt), tweedehands beschikbaar is, tegen een veel lagere prijs dan wat men voor nieuwe apparatuur betaald. Er zijn inderdaad veel bedrijven die van deze secundaire markt gebruik maken en zo veel op hun onderhoudskosten besparen.
De redactie vindt deze reactie: OKRuud Mulder, 28-01-2013 20:35
Eens Samuel!
 
En laat Sara nou net bij zo'n club werken. Wat een toeval.
 
Dit was weer een " we from toiletduck advice toiletduck" artikel. Ik heb het maar even vertaald dan kan Sara ook mee lezen ;-)
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 28-01-2013 21:43
@Reza
 
Sara heeft inderdaad lijkt het wel Abraham gezien en daarna met pensioen
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 28-01-2013 21:45
@ Ewout
 
Zeker dat komt vaak (veel te vaak) voor, maar met een beetje goede aanbesteding is dat gewoon onderdeel van de deliverables. Is ook handig om het verhaal achter de storingen te kunnen doorgronden, soms is twee storingen genoeg om een structuur te zien en over te kunnen gaan tot preventieve acties. Dat is niet iets wat van papier lukt, maar wel met ervaring (=niet-boekjes wijsheden).
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 28-01-2013 23:19
Samuel (en Oskar),
 
Dat Sara stuk niet zelf geschreven had begreep ik al want ze heeft niet eens een profiel en dus is dit waarschijnlijk een verhaaltje van een PR bureau. En inderdaad staan de schijven van Computable (en vele andere) vol met dit soort advertorials/infomercials. Grappige is dat diezelfde PR mensen klagen over dit fenomeen maar ondertussen toch door blijven gaan met deze 'contentmarketing', hoezo een bedot.com economie?
 
Dan betreffende het argument spares: Het kan inderdaad namelijk nogal schelen of deze spares op eigen plank liggen of bij de leverancier maar ik betwijfel of je vanuit die optiek tweedehands spares aan wilt schaffen als product EoL is, technisch overleden zoals Maarten zegt.
 
Ook laatste toevoeging van Maarten is weer interessant en komt volgens mij zo'n beetje neer op het verhaal van de TCO meenemen in anbesteding. Hiermee kan namelijk vooraf en op basis van een goede financiële onderbouwing bepaald worden of het voordeliger is om spares aan te schaffen of een onderhoudscontract.
 
Nu zijn het economisch natuurlijk mindere tijden waardoor de lifecycles opgerekt moeten worden maar een heleboel 'zombies' in de ICT komt de betrouwbaarheid van de dienstverlening meestal niet ten goede;-)
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 29-01-2013 0:06
Heren,
Ik denk dat er iemand is die af en toe deze reacties leest en erom lacht! Ja, die is degene van PR-bureau die dit artikel aan Computable heeft voorgelegd te publiceren. Wat kan hen schelen wat al deze mensen in hun reacties roepen! Ze hebben (PR-bureau) toch met deze actie hun doel bereikt (onder aandacht brengen van dienst en website van hun klant Hardware Resale)
 
M.a.w. deze verkapte PR-stunt/marketing heeft ons voor de gek gehouden! Als ik wist dat dit artikel ook op andere sites gepubliceerd was en als ik ook wist dat dit afkomstig was van een pr-bureau dan had ik zeker geen aandacht en tijd hieraan besteedt.
 
Is het terecht dat ik eerst wat brononderzoek moet doen voordat ik op een artikel op deze site (Computable) ga reageren? Of kan ik deze aan de redactie overlaten?
De redactie vindt deze reactie: OKSara Harshbarger, 29-01-2013 18:38
Hello Everyone-
 
Good to see that the topic is so alive! The passion for the topic is great and I am so happy to see that you share it with me. Many of my customers struggle with how to balance the sensitivity of risk with the concern of cost spend on their maintenance contracts and what are the best solutions for their organizations network, clearly they are not alone in this.
 
Due to the short amount of time I have been here, I had to have someone translate the article for me. Google translate is good, but not that good. Of course this is a topic that I am very passionate about and more than happy to discuss even further.
De redactie vindt deze reactie: OKSara Harshbarger, 29-01-2013 21:41
@Mickel It is not just the economic recession that causes the discussion, as items come up to end of support it is very costly, time consuming and disruptive for the customer to upgrade an established network with the OEM mandated equipment and place it under maintenance. Understanding the network and what should be under contract/SLA levels helps to eliminate some of that overhead and burden. Of course the economic recession forces everyone to examine current practices and ensure that every euro spent is well spent. It really comes down to placing the control of the network back into the hands of the IT Manager and out of the hands of a third party.
De redactie vindt deze reactie: OKSara Harshbarger, 29-01-2013 21:52
@Ewout Agreed, it is not about network diagrams and graphics. Maintenance contracts are expensive but a critical part of most organizations. Through experience working with many IT managers the best defense against the time consuming task is to keep a document regularly updated with information such as: equipment id, serial number, location, SLA requirement and the impact the item has on the network.
EOL gear has a purpose in some networks and that network must be maintained. Regardless if it through a third party support contract, self spares or a contingency plan. Your point though is well taken and based on the end user EOL equipment might not meet their needs going forward.
De redactie vindt deze reactie: OKSara Harshbarger, 29-01-2013 22:11
@Martin, I agree with your philosophy of the standard path that equipment takes when an organization decides to upgrade: either a functional death or a technical death. I think on some level the financial death is a less of a concern since outside of depreciation the cost is all but sunk. What I am really trying to push the reader to understand is that the decision of when this tipping point hits, is different for each company and it might not necessarily align with what the OEM is mandating. If it doesn't align then what? What choices does the IT manager have? What alternatives are the alternatives and how can they pull back the control. This decision can only come from understanding the network, incident management reports (to see baseline trends in the network) and future growth map.
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 29-01-2013 22:24
@ Sara
 
Good to read that you exist..., and that you agree with my philosophy. The text came directly from my 500 page textbook. If you want to read more about it, than I can advise you to read my best selling book, Communicatietoepassingen, het primaire bedrijfsproces!. The book will also make you fluently dutch reading, otherwise you have to wait until summer than it is available for the English market too.
 
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 29-01-2013 22:30
@ Ewout,
 
inderdaad, zelf spares kan zeer effectief zijn, allen al omdat je zelf on-site bent en een leverancier een aanrijtijd heeft en vaak niet weet, omdat het de volgende "specialist" is wat waar staat en wat voor afhankelijkheden er zijn. Zeker als een communicatie-infrastructuur zeer modulair is kan een klant toch veel zelf. Maar zeker ook in een aanbesteding.... er zij leveranciers die vinden dat na 2 release achterlopen er een upgrade nodig is, maar ja die moet de klant dan wel eerst kopen, dat had zo in de aanbesteding mee genomen kunnen worden, en dan was de prijs wel wat anders... eh veel lager dus.. of kan men opeens meer dan die twee releases achterlopen, en dan heb ik het er maar niet over als de software upgrade ook nog een hardware upgrade veroorzaakt.
De redactie vindt deze reactie: OKSara Harshbarger, 30-01-2013 10:55

@Martin- Would love to read the book but yes will have to wait for the English version in the summer, please do message me when it arrives so that I can pick up a copy! In regards to the self-sparing model it is an effective model for some customers but can be draining on capital that can be used in other areas of the business, hence alternative maintenance methods are another viable approach. Specifically for a stable and fully functional network that is achieving the end users’ needs there is no reason to be forced into a mandated upgrade for hardware. Again though it comes down to the specific network, the current and future needs, and the available resources. Your point is well explained.
De redactie vindt deze reactie: OKJurgen Prins, 30-01-2013 12:50
De kop van het artikel:
Veel it-managers hebben te weinig inzage in hun eigen netwerkinfrastructuur en de bijbehorende onderhoudscontracten bla, bla enz.
 
Welnu heren IT-managers er is iets nieuws onder de zon, te weten een informatieplan.
Bij ons op de zaak staat daar alles in wat dit artikel behelst inclusief hardware, software, onderhoudscontracten en licenties. Ons informatieplan wordt nagenoeg om het jaar bijgewerkt.
Kortom, de boel niet op orde? Kijk dan maar eens in de spiegel.
Ik mag voor contracten en licenties graag mijn (Mac Cloud) agenda als back-up gebruiken.
De redactie vindt deze reactie: OKEwout Dekkinga, 30-01-2013 23:51
Hello Sara,
 
Nice to see you post comments, hopefully this will set a new trend.
 
And perhaps you hear about the FYRA, that highspeed train that's quite slow now. The stupidity of tender where we build a new infrastructure and buy crappy trains. But we also have good trains and old infrastructures so welcome in Holland;-)
De redactie vindt deze reactie: OKPaul Snoep, 07-02-2013 20:37
So very true, unfortunately. It happens too often that contracts are automagically renewed while sometimes even systems do not exist anymore. Procurement is not up to speed, they lack knowledge -
 
I'm working on a plan to identify the business processes, the SLA requirements from the business, the related infrastructure components, of which software and maintenance are a substancial part. Only then, SLA can be met, monitoring can be done and the proper spendings on maintenance can be done.
+10 for Sara
De redactie vindt deze reactie: OKpdest, 17-05-2013 13:56
Ik heb een vraag. Are you as an IT-manager in an organisation aware and responsible for cloud computing? or does this remain at the hands of the security officer?
Sponsored content
Kennispartner
Kaseya levert IT-systeembeheersoftware aan managed serviceproviders (MSP'S) en middelgrote ondernemingen. De software helpt bij een efficiënter beheer van de IT-omgeving; dat leidde bij menig klant tot succesvolle verbetering van business-processen door middel van tijds- en kostenbesparingen. Lees meer