Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet het redactionele gedachtegoed van Computable.

IT-manager heeft te weinig inzage in netwerk

25-01-2013 10:15 | Door Sara Harshbarger | Er zijn 39 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink

Veel it-managers hebben te weinig inzage in hun eigen netwerkinfrastructuur en de bijbehorende onderhoudscontracten. Dat is de reden dat veel van die contracten jaarlijks klakkeloos worden vernieuwd, terwijl er veel kosten te besparen zijn als er kritisch wordt gekeken naar wat er nodig is aan onderhoud.

Jaren na de oplevering van een kantoorpand klopt de blauwdruk vaak niet meer met de huidige situatie, door bijvoorbeeld interne verhuizingen en het verplaatsen van wanden. Deze wijzigingen worden negen van de tien keer niet op de blauwdruk bijgewerkt. Datzelfde geldt voor it-architecturen. Een netwerk dat ooit is aangelegd is vaak anders dan het netwerk waar vandaag de dag op wordt gewerkt. Daardoor hebben it-managers weinig inzage in de architectuur en de assets en wagen ze zich er niet aan om de ontstane wirwar in kaart te brengen.

Dit geldt met name als er sprake is van een hoge afdelingsomzet of grote kantoorgroei. Als dan jaarlijks de vraag komt of de huidige onderhouds- en beheercontracten moeten worden verlengd, is klakkeloos verlengen inderdaad de meest veilige optie. Dan weet je zeker dat alle risico’s zijn afgedicht. Maar je betaalt waarschijnlijk dan ook onnodig veel en laat een aantal kritische items achter zonder enige dekking.

Onnodige investeringen

Leveranciers van netwerkproducten zullen hun klanten veelal niet wijzen op mogelijke besparingen of op alternatieve methoden voor onderhoud. Daarom is het belangrijk om tijd te investeren om het netwerk in kaart te brengen en toekomstige netwerkbehoeften van de organisatie te beoordelen. Alleen dan weet je als it-manager welke netwerkapparatuur in huis is en welke contracten en sla’s zijn afgesloten en welke wellicht missen. It-managers zouden zichzelf regelmatig moeten afvragen: Zijn er veel netwerkproblemen? Wordt er vaak een beroep gedaan op de contracten? Wordt er gebruik gemaakt van alle aspecten van het onderhoudscontract? Zo ja, dan is het zeker verstandig om te vernieuwen. Maar ook in dat geval is het prettig om zeker te weten dat de juiste beslissing wordt genomen.

Iets anders is dat leveranciers hun klanten niet snel vertellen dat netwerkapparatuur een veel langere levensduur heeft dan de ondersteuning. Zodra de ondersteuning stopt, worden klanten overgehaald over te stappen naar de nieuwe productlijn of lopen het risico op überhaupt geen ondersteuning. Een klant die niet precies inzichtelijk heeft welke assets hij in huis heeft, wat de toekomstige eisen vanuit de organisatie zijn en welke risico’s hij loopt, zal geneigd zijn dat advies op te volgen en dus onnodig meer te betalen en wellicht zeer belangrijke ondersteuning te missen op items die niet meer kunnen worden ondersteund.

Kostenbesparing

Zorg er als it-manager voor dat je weet wat de alternatieven zijn. Hoe groot is het risico dat je loopt als je netwerkapparatuur hebt draaien die niet meer onderhouden wordt? Als er veel gebruik wordt gemaakt van het bestaande onderhoudscontract, is het een goed besluit om dit op tijd te vernieuwen volgens de huidige premie . Als dit echter  niet het geval is, kan er bijvoorbeeld worden gekozen voor een alternatief onderhoudsprogramma voor het netwerk. Een onderhoudsprogramma dat ook ‘end-of-life’-producten onderhoudt, waardoor bedrijven niet hoeven te investeren in nieuwe apparatuur ter vervanging van hardware die nog helemaal niet aan vervanging toe is.

Het komt allemaal neer op de simpele opdracht om als it-manager tijd te investeren om het netwerk in kaart te brengen en niet klakkeloos besluiten te nemen die al jaren worden genomen of die voorgangers namen. Situaties zijn aan verandering onderhevig, dus ook de behoeften van de business en de it-architectuur. Weet wat je in huis hebt, weet waar je pijnpunten zitten en weet vooral waar je kunt besparen.  Kies voor de onderhoudsoplossing die het meeste waarde biedt voor je geld.

Sara Harshbarger, directeur Global Services bij Network Hardware Resale

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Sponsored content
Kennispartner
Kaseya levert IT-systeembeheersoftware aan managed serviceproviders (MSP'S) en middelgrote ondernemingen. De software helpt bij een efficiënter beheer van de IT-omgeving; dat leidde bij menig klant tot succesvolle verbetering van business-processen door middel van tijds- en kostenbesparingen. Lees meer