Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Crisis met rijkspassen

14 oktober 2014 - 12:433 minuten leestijdOpinieSecurity & Awareness
Arnout van der Vorst
Arnout van der Vorst

Afgelopen zondag liet onderzoeksjournalist Alberto Stegeman in het SBS 6-programma ‘Undercover in Nederland’ zien hoe hij met een toegangspas van een oud-medewerker een neppistool de rechtbank van Utrecht binnen smokkelde. Had dit voorkomen kunnen worden?

Het bleek dat sommige oud-medewerkers hun pasje niet hebben ingeleverd en dat die kaart nog bruikbaar is. Zodoende kunnen onbevoegden zonder controle in de beveiligde personeelsruimtes van de rechtbankgebouwen komen. Als reactie daarop besloot de Raad voor de Rechtspraak alle twaalfduizend passen die medewerkers van rechtbanken gebruiken te vervangen.

Het toekennen van toegang tot fysieke ruimtes is in feite een onderdeel van de user life-cycle van een medewerker. Onder de user life-cycle verstaan we de stappen die een medewerker (user) binnen een organisatie doorloopt. Van in dienst, doorstroom tot uit dienst. Iedere stap heeft consequenties voor de toegangsrechten die een gebruiker heeft in het netwerk (logische toegang), maar ook voor de fysieke toegang. Op het moment dat een medewerker in dienst treedt, dienen de juiste toegangsrechten worden aangemaakt. Gedurende het dienstverband van de medewerker moeten deze toegangsrechten accuraat blijven en zoals we hebben kunnen lezen is het zeer belangrijk dat alle verleende toegangsrechten worden ingetrokken als de medewerker de organisatie verlaat.

Voor het beheren van de user life-cycle is het hr-systeem een uitstekende bron. Immers, veel van de informatie die nodig is voor het beheren van de life-cycle bevindt zich al in het hr-systeem en wordt goed onderhouden. Denk bijvoorbeeld aan naw-gegevens, start- en einddatum van het contract, kostenplaats, functie, ‘manager-medewerker’-relatie en afdeling. Door deze informatie met behulp van identitymManagement-software te koppelen aan het netwerk en een security-managementsysteem, is het mogelijk om het hr-systeem als basisregistratie te gebruiken voor het beheren van logische en fysieke toegangsrechten.

Toegangsrechten

Zo kan voor een nieuwe medewerker die wordt opgevoerd in het hr-systeem automatisch een netwerkaccount worden aangemaakt en op basis van de functie die de medewerker binnen de organisatie heeft ook logische toegangsrechten worden toegekend. Door een koppeling met een security-managementsysteem kan vervolgens automatisch een toegangspas met specifieke rechten worden toegewezen aan de nieuwe medewerker. En wanneer het contract van de medewerker eindigt, is dat ook kenbaar in het hr-systeem. De medewerker krijgt immers ook geen salaris meer. De toegangspas kan dankzij de applicatiekoppeling automatisch worden geblokkeerd als de medewerker geen contract meer heeft.  

Organisaties moeten erkennen dat de registratie en autorisatie van gebruikerspassen een essentieel onderdeel is van de user life-cycle van medewerkers. Door het hr-systeem als kernregistratiesysteem te behandelen wordt een medewerker op één punt, uniform en gecontroleerd, vastgelegd en nemen alle andere systemen (waaronder security-managementsystemen) deze gegevens over.

Meer over

ArbeidsvoorwaardenAutorisatieBasisregistratiesNetwerkbeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Europa
    ActueelGovernance & Privacy

    Een nieuw cybersecuritymodel: Europa aan zet

    ActueelData & AI

    Kort: Esri simuleert extreem weer, update over de Ai-fabriek, omkoping Coinbase (en nog meer)

    ActueelGovernance & Privacy

    Brancheorganisaties lanceren uniforme NIS2-tool na wildgroei aan checklists

    ActueelGovernance & Privacy

    Deze 10 initiatieven zijn het weerbaarst!

    Stekker
    ActueelOverheid

    Rijk trekt opnieuw stekker uit Dcypher

    ActueelCarrière

    Van ciso naar Europarlementariër: Anouk van Brug over de toekomst van cybersecurity

    2 reacties op “Crisis met rijkspassen”

    1. Ad Gerrits schreef:
      14 oktober 2014 om 18:52

      Helemaal waar. Maar er moet in praktijk natuurlijk wel mee omgegaan worden zoals je graag ziet bij een kernregistratie: actueel en accuraat registreren, terugmelden bij fouten of bijzondere omstandigheden (tijdens de vakantie ook blocken?) en zorgen dat andere systemen inderdaad betrouwbaar kerngegevens overnemen en er naar handelen. Doe je dat niet dan zullen de nieuwe pasjes op een dag ook weer oud zijn…

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      14 oktober 2014 om 21:05

      Zoals Ad al zegt, waarheid als een koe.

      Daarom zou het interessant zijn om te weten waar het nu echt is misgegaan. Dat de techniek ons hierbij kan helpen moge immers duidelijk zijn. De praktijk blijkt echter weerbarstiger.

      Kijkend naar de grote bedrijven waar ik afgelopen jaren gewerkt heb, is er niet één waar ik alles met 1 en hetzelfde userid kon doen. Is het dan zo vreemd dat systemen op een gegeven moment niet meer gesynchroniseerd zijn en dit soort mogelijkheden gecreëerd worden?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs