Experts maken geen deel uit van de redactie. Zij vertegenwoordigen dus niet het redactionele gedachtegoed van Computable.

Generatie Y en de houdbaarheid van corporate IT

23-01-2013 13:08 | Door Marco Gianotten | Lees meer artikelen over: Social media, Smartphones, Apps, iPad | Er zijn 2 reacties op dit artikel | Dit artikel heeft nog geen cijfer (te weinig beoordelingen) | Permalink
Computable Expert
Marco Gianotten
Marco Gianotten

Managing Director

Expert van Computable voor het topic Outsourcing

Meer

Er zijn managers die nog steeds denken dat zij topdown bepalen of medewerkers wel of niet hun eigen iPad en smartphone zakelijk mogen gebruiken. De jongste generatie medewerkers wacht echter niet af of de it-afdeling 'bring your own' officieel tot bedrijfsbeleid verklaart; ze doen het gewoon.

Jonge medewerkers skypen met klanten, tweeten werkupdates, versturen files via WeTransfer en gebruiken Facebook in contacten met collega’s. Ze gebruiken productivity apps als Evernote, Dropbox, LinkedIn en iWork zonder ook maar een seconde na te denken of het wel mag. Werknemers verwachten flexibel gebruik van eigen en zakelijke devices, toegang tot sociale media en mobiel werken. Maar liefst 45 procent accepteert in ruil daarvoor - bij een volgende baan - zelfs een lager salaris! Dat blijkt uit een internationaal onderzoek over de Workforce in 2020. Deze nieuwe generatie heeft weinig boodschap aan hiërarchische verhoudingen; een derde deel van de werkende digital natives respecteert de eigen it-organisatie zelfs niet. Het gaat hier echter wel om de groep die de volgende generatie topmanagers en professionals voor het bedrijfsleven moet opleveren.

Zonder digital natives sterven bedrijven (nog) sneller uit. Uit onderzoek van studentenuitzender ASA blijkt dat slechts 10 procent van de young professionals doorstroomt naar een hogere functie binnen hetzelfde bedrijf; grote bedrijven burnen talent. Dat betekent dat over een paar jaar veel bedrijven te maken krijgen met een tekort aan jonge medewerkers. Voeg daar aan toe dat de levensverwachting van bedrijven achteruit holt: in 1937 was de levensverwachting van een Amerikaans bedrijf uit de S&P 500 nog een respectabele 75 jaar, maar in 2012 is dat slechts 15 jaar. Daarna zijn bedrijven opgebrand, opgekocht of opgeknipt. Ook in Europa vertoont de levensverwachting van grote bedrijven een sterk dalende trend. Met andere woorden: grijzende topmanagers die niet opletten zien hun bedrijf niet alleen versneld, maar ook vergrijsd ten onder gaan.

Ceo’s doen er verstandig aan iets meer interesse tonen in de digitale leefstijl van de jongste groep medewerkers. En bij voorkeur tijdig, dus ruimschoots voordat deze groep de organisatie gedesillusioneerd heeft verlaten. In bedrijven waar veel werknemers nieuwe technologie gebruiken buiten de officiële servicecatalogus om, geldt bij vragen, problemen en support namelijk vaak de wet van ‘zoek-het-zelf-maar-uit’. Bring your own wordt fix your own.

Hoe haal je als it-organisatie 2020? Om te beginnen heeft de centrale it-afdeling waardering van de medewerkers nodig - bijvoorbeeld om hun medewerking te verkrijgen voor de zaken die echt belangrijk zijn zoals security, compliance en integratie. Die waardering van gebruikers kan groeien als ze kunnen terugvallen op uitstekende zelfservice - iets waar de digital native volkomen aan gewend is, maar waar it-afdelingen nog meters moeten maken.

Na de upgrade van mijn eigen iPhone 4S naar de 6.0 versie van het besturingssysteem werd de telefoon warm en liep de batterij razendsnel leeg. De oorzaak lag in de Facebook-app: een onlogische root cause die ik vond op een internetforum. Na het deleten was het probleem opgelost. Binnen een bedrijf kan je dit soort kennis als knowledge acticles beschikbaar stellen via zelfservice en interne communities. Zelfservice? Het is een eerste en logische stap in het charmeoffensief dat de it-afdeling hard nodig heeft en dat de generatie Y (en X) tot tevreden eindgebruikers kan maken. Een win-win.

Deel dit artikel via LinkedIn
Deel dit artikel via Facebook
Deel dit artikel via Twitter

Top 10 reagerende bezoekers
      Aantal
reacties
Gemiddelde
waardering
Klik voor meer info 1 1972 6.88
Klik voor meer info 2 1139 6.67
Klik voor meer info 3 1489 6.65
Klik voor meer info 4 1207 6.63
Klik voor meer info 5 872 6.58
Klik voor meer info 6 573 6.31
Klik voor meer info 7 413 6.29
Klik voor meer info 8 1078 6.05
Klik voor meer info 9 694 6.04
Klik voor meer info 10 452 6.02