Daar waar we jaren geleden van mening waren dat het ict-landschap begon te lijken op een bord spaghetti, moeten we nu onze ict-specialisten tot de orde roepen. Professional kom van je eiland af en ga bruggen bouwen naar andere eilandjes.
Wat hebben we van elkaar nodig om het ict-landschap zo beheersbaar en onderhoudsvriendelijk mogelijk te maken, zodat de 'klanten' van ict zo goed mogelijk bediend kunnen worden en dat ze het gevoel hebben 'begrepen' te worden.
Heb je je weleens gerealiseerd wat er voor nodig is om een factuur van de energie leverancier aan jou beschikbaar te stellen? Dat je daar, om te beginnen een computer voor nodig hebt, een internet verbinding en daarvoor weer een modem en om dat modem te installeren moest een monteur langskomen. Wat je niet ziet is het ict-landschap wat door je energie leverancier is opgezet om een correcte factuur beschikbaar te maken. Dat landschap bestaat uit meerdere onderdelen. De infrastructuur waarop de systemen draaien, het besturingssysteem, een ERP-applicatie om de facturen juist te kunnen berekenen. Maar ook oplossingen om het efficiënter en goedkoper te maken.
Met andere woorden, anno 2009 is ict volledig verweven in ons dagelijks leven. Volgens mij is er helemaal niets meer, waar geen ict voor wordt ingezet. En dagelijks zijn er duizenden ict'ers aan de slag om dit soepel te laten verlopen.
Hippe termen
In de wereld van ict hebben we het over beheer, besturingssystemen, business intelligence (bi), crm, ecm, development, erp, infrastructuur, internet, netwerken, outsourcing, SaaS, security, soa, storage, virtualisatie, et cetera. En dan ben ik vast wel een paar hippe termen vergeten. En zo hebben we ook allemaal ons eigen specialisme, of beter gezegd 'eilandje'. Want over de muren van onze vakgenoten kijken, doen we zelden of nooit. Want je kunt nou eenmaal geen verstand hebben van alle genoemde onderdelen en ook nog de laatste trends bijhouden. Daarom is ict zo ongelofelijk complex en wordt er steeds meer verwacht van een professional. Maar is dat wel zo realistisch?
Als ik kijk naar mijn eigen vakmanschap, namelijk SAP HCM Consultant, dan wordt van mij verwacht dat ik kennis heb van SAP HCM, kennis van testen, kennis van change management, kennis van implementatie en beheer en dat ik gebruikerstraining kan geven. Een en ander in 'Jip en Janneke'-taal kan uitleggen. Vervolgens staat mijn klant ook niet stil en zal ik mij verder moeten ontwikkelen in SAP Portal, ESS en MSS en bijvoorkeur aangevuld met een behoorlijke dosis proceskennis. Maar dat is mijn perceptie van hoe ik naar ict-vakmanschap kijk. Een infrastructuur specialist zal veel meer kijken naar operating systemen, netwerken, storage en databases. Waarbij onderscheid gemaakt kan worden in realisatie en exploitatie. Eenmaal in exploitatie komen zaken als documentatie, capaciteitsmanagement, monitoring, sla's en kennis aan de orde.
Maar waar is de verbinding tussen de bovengenoemde ict'ers? De SAP HCM consultant verwacht dat het werkt en de infrastructuur-specialist kan dit leveren. En de infrastructuur-specialist zal zich op zijn beurt zorgen maken over hoeveel transacties, gebruikers, groei en performance op de systemen werkzaam zijn. Dit houdt in dat er duidelijkheid moet zijn wat je van elkaar mag verwachten en wat elkaars verantwoordelijkheden zijn.
Raakvlakken beschrijven
Het blijft echter lastig om als infrastructuur-specialist je in te leven in een SAP HCM consultant en andersom. En dat hoeft ook niet. Noodzakelijk is het om de raakvlakken tussen beide specialismen duidelijk te beschrijven en dat je weet wat er geleverd wordt. Dat vereist vakmanschap. Je moet je als professional kunnen verplaatsen in een ander en desgewenst boven de materie kunnen staan. Professionals, zo is mijn ervaring, zijn geneigd teveel de inhoud in te duiken en het overzicht te verliezen. Dat vereist naast de onmisbare technische kennis, zeker ook communicatieve vaardigheden.
Een moderne ict'er moet het vermogen hebben om anderen te begrijpen. En dit vervolgens te vertalen naar een transparant, onderhoudsvriendelijk ict-landschap. Als we dat kunnen, zijn we naar mijn mening nog beter in staat om klanten te helpen bij de ondersteuning van de 'core-processen'. ICT'er, kom van je eiland af, zodat je nog beter in staat bent het ict-landschap beheersbaar en gebruikersvriendelijk te exploiteren.
Esther Treurniet is senior SAP HCM consultant bij Sogeti en expert van Computable voor het topic eHRM