‘Hoe is het nu met…’ is niet alleen een programma van de NCRV, maar ook een vraag die weleens bij mij opkomt als ik denk aan de vele telecombedrijven die de crisis niet overleefd hebben. Een trendrapport van ABN Amro dat ik laatst in handen kreeg laat zien hoezeer de telecombranche geconcentreerd is: sinds 2008 is het totale aantal bedrijven met 11 procent gedaald. In 2013 telt Nederland nog maar vijftien telecombedrijven met meer dan honderd medewerkers.
Die cijfers zijn best somber, en ik verwacht de komende tijd een verdere verschraling van het marktlandschap. De telecombranche zit in een transitiefase: de sector moet zichzelf opnieuw gaan uitvinden en zal hoogstwaarschijnlijk wat dichter tegen de it aan moeten schurken. Als ik vooruitkijk naar 2014 zie ik een aantal ontwikkelingen die deze transitie illustreert.
1. Bring your own communications
De vaste telefoon op de bureaus is langzaam aan het verdwijnen en maakt plaats voor telefonieoplossingen als Microsoft Lync en Cisco Jabber, maar ook voor de eigen devices van medewerkers. Over bring your own device (byod) horen we al een tijdje, maar het besef groeit dat al die individuele apparaten die binnen een organisatie gebruikt worden beter te stroomlijnen moeten zijn. Momenteel is het nog erg lastig om de eigen devices van personeel te integreren in een zakelijk netwerk.
Hetzelfde geldt voor de verschillende programma’s of apps die individuele medewerkers graag gebruiken. Het gevolg is dat sommige organisaties hun medewerkers liever een communicatiemiddel door de strot duwen dan ze toe te staan hun favoriete applicaties te gebruiken. Toch lijkt de meerderheid van de experts het erover eens te zijn dat je het individu beter kunt vrijlaten in de keuze voor een programma, maar dat je deze communicatiemiddelen dan wel moet kunnen aansluiten op het netwerk van de organisatie. Oftewel: bring your own communications ontstaat als wens, maar ik signaleer dat geen enkele organisatie daar nu al klaar voor is. Naast goed beleid zal ook het telecombedrijf dit soort innovaties moeten gaan ondersteunen.
Op termijn zie ik het gebeuren dat een tijdelijke werknemer ‘transparant’ in een organisatie wordt opgenomen, terwijl deze arbeidskracht wel alle communicatiemiddelen en apps gebruikt waar hij of zij bekend mee is.
2. Grotere rol voor softwarebedrijven
De softwarebedrijven van deze wereld krijgen een steeds grotere invloed op de telecomsector. Naast het leveren van een besturingssysteem en apps voor smartphones worden grote slagen gemaakt op het terrein van unified communications. Zo heeft Microsoft plannen om op termijn Microsoft Lync inclusief telefooncentrale-functionaliteit standaard in Office 365 aan te bieden. Nu is het nog andersom: het zijn Lync-specialisten en -resellers die hun klanten het Office 365-pakket kunnen leveren bij de aanschaf van Lync. Die aanbieders moeten dus een andere plek in het ecosysteem gaan innemen: wat is straks hun onderscheidend vermogen? Het ontwikkelen van add-ons voor Lync of het ondersteunen van een contactcenter zouden mogelijkheden kunnen zijn.
3. Hosted unified communications
Als het over unified communications gaat, speelt er nog een andere ontwikkeling: de toenemende vraag naar hosted diensten. Het uitbesteden van een telefonieoplossing wordt technisch gebruikelijker en financieel steeds aantrekkelijker. En waarom zou kostbare tijd en geld aan doe-het-zelf besteed worden als er standaarddiensten op de markt zijn? Nog een voordeel: bij groei of krimp van een organisatie kan met een hosted-dienst makkelijk opgeschaald en teruggeschaald worden. En een conglomeraat van bedrijven of instellingen zou met een ‘shared service’ schaalvoordeel kunnen behalen.
4. Nieuwkomers concurreren op prijs
Het Chinese Huawei overweegt de nieuwe hoofdsponsor van Ajax te worden. Mocht de deal vallen, dan zal dat niet direct ten koste gaan van het budget voor r&d. Nieuwkomers als Huawei houden zich de komende tijd meer bezig met kopiëren dan met innoveren. Marketing is vooralsnog het belangrijkste instrument om de Nederlandse markt te veroveren: met lage prijzen zal getracht worden een goede concurrentiepositie in te nemen.
5. Klassieke telefoniebedrijven krijgen het moeilijk
Waar nieuwkomers zich vol goede moed op de (mobiele) markt storten, zitten klassieke telefoniebedrijven in een lastig parket. Op de markt van vaste telefonie gaan de omzetten hard achteruit. Volgens ABN Amro zit nog enige groei in triple-play: de combinatie van internet, vaste telefonie en digitale televisie. Daar zijn de kabelaars (denk aan Ziggo en UPC) echter bovenop gesprongen. Datacommunicatie neemt de plaats van klassieke tikken in en ook de rol van mobiel verandert weer. Alleen grootmacht KPN heeft tot nog toe een goede concurrentiepositie weten vast te houden.
Gebruiker is aan zet
In bovenstaande trends zit behoorlijk wat verscheidenheid, maar ze tonen allen aan dat de gebruiker nu aan zet is. Telecom wordt een kopersmarkt, waarop innovaties beloond worden met een hoge afzet. In mijn ogen wordt het steeds belangrijker om krachten te bundelen en samenwerking op te zoeken met partijen uit naastgelegen branches. Ik hoor echter graag wat jouw visie daarop is.
Lucas,
Mooie opsomming!
Zoals een aantal componenten in de ict-architectuur zien we ook de consolidatie van communicatiemiddelen en integratie daarvan met IT in 2014 (en daarna) gebeuren.
Ik vraag me af of de consolidatie van communicatiemiddelen nog rendabel is als je dat met een lijntje aan je ict-architectuur hangt! In dat kader ben ik benieuwd wanneer het 3e punt in je opsomming (Hosted UC)investering of desinvestering is.
De traditionele telecombedrijven hebben ook al door dat ze moeten innoveren. Anders zullen ze geen andere rol in de keten hebben dan “netbeheerders”
Wanneer UC wordt uitbesteed dan moeten bedrijven aandacht besteden aan een DR (Disaster Recovery)plan. Het is niet ondenkbaar dat je UC provider (zoals Microsoft) uit de lucht is. We hebben in de afgelopen maanden een paar keer gehad dat Microsoft cloud-dienst niet beschikbaar was. Wat doe je als bedrijf op dat moment als je niet via telefoon (en misschien mail en internet) bereikbaar bent!
Zomaar wat beslommeringen:
Ad 1 om lync met kwaliteit op je bureau te hebben heb je nog een vast toestel nodig, maar geen telefooncetrale
Ad 2: er is meer dan lync allen in deze wereld, het is een product, geen trend…
Ad 3: unified communications uit besteden financieel aantrekkelijk, jammer jammer maak maar eens een onderbouwing op absis van capex en opex…
Ad 4: nieuwkomers …prijs, de meest effectieve manier is concurreren op basis van innovatie&prijs, dat is 2-0 en alleen op prijs is dat 1-1 en ga je het niet redden, juist in NL niet
Ad 5: uit de tekst:grootmacht KPN heeft tot nog toe een goede concurrentiepositie weten vast te houden -> ze draaien al xy-tig maanden verlies en weten aan 4G niets innovatiefs toe te voegen.
ik ben natuurlijk wel benieuwd naar de echte trends voor 2014, in misschien deel 2
@Reza
De opsomming heeft een erg hoog MS-reseller met MS eend gehalte als variant op …… Dus een mooi is die niet.