PQR voert NetApp-opslagsysteem in bij Mitros

16-01-2013 16:44 | Door Rik Sanders | Lees meer artikelen over: Disaster recovery, SQL, Woningcorporaties, VMware-software | Lees meer over de bedrijven: PQR, NetApp | Er zijn 6 reacties op dit artikel | Permalink

Wijk van Mitros in Utrecht

Wijk van Mitros in Utrecht

De Utrechtse woningcorporatie Mitros heeft gekozen voor een nieuwe NetApp-storageoplossing voor opslag, uitwijk en back-up. Hardwaredienstverlener PQR uit De Meern, een NetApp Star Partner, is verantwoordelijk voor de implementatie. Het opslagsysteem bestaat uit NetApp-systemen die het mogelijk maken om binnen enkele minuten extra opslagcapaciteit toe te voegen aan een bestaande omgeving, zonder herstart en zonder verlies van performance.

De gekozen omgeving is stabiel en meer dan 99,99 procent beschikbaar, zegt PQR. Daarnaast omvat de oplossing tools waarmee back-ups gemaakt kunnen worden van bijvoorbeeld Exchange, VMware, SQL en Oracle.

Mitros is een woningcorporatie in de stedelijke regio Utrecht met vierhonderd medewerkers. Volgens Bram Meijer, teammanager van de ict-afdeling Services en Beheer, heeft de corporatie de opslagoplossing nodig voor het bewaren van dagelijkse gegevens over bewoners, huizen, contracten en contacten.

Reacties op dit artikel
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 17-01-2013 0:21
Hopelijk is er ook nagedacht over 99,99% beschikbaarheid van andere componenten in de keten.Want als een schakel in de keten niet hoge beschikbaarheid heeft dan heb je ook niks aan die 99,99% van je storage omgeving.
De redactie vindt deze reactie: OKRuud Mulder, 18-01-2013 8:25
@ Reza,
 
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Ik ben trouwens erg benieuwd hoe de meer dan 99,99% behaald is. Wordt hier gebruik gemaakt van de NetApp metrocluster technologie? En is de 99.99% op een SLA per maand of jaar? Daar kan namelijk nog wel eens wezenlijk verschil in zitten.
De redactie vindt deze reactie: OKMaarten Oberman, 18-01-2013 9:06
Even rekentechnisch: 99,99% is 0,01% down en op jaarbasis is dat 52,56 minuten "plat"
dat kunnen ook 52 storingen zijn van ~1 minuut.
 
Kortom er zijn meer cijfers nodig wil "maar" 4 9's een interessant getal zijn: bijvoorbeeld MTBF: mean time between failure... daarbij op zich geen slecht gegeven als dit ook zo is. Het vergt tenminste een "enkele" redundancy voor een aantal kritische ICT componenten.
Op zich zijn er overigens nog wel 10 vragen bij te stellen, gaat de uptime over alleen het gebruikers window, welke oplossingstijd is er afgesproken, wat is de escalatietijd etc etc.
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 20-01-2013 18:18
@Maarten,
Mooie reactie! Ik heb een tijd geleden een artikel gelezen over 99.99% beschikbaarheid "in de hele keten" met wiskundige onderbouwing. Het resultaat was dat je zeker geen 99.99% beschikbaarheid in de hele keten kan realiseren. Op het moment dat een recovery plaats moet vinden dan komen de lijken uit de kast!
De redactie vindt deze reactie: OKRuud Mulder, 21-01-2013 10:33
Heren,
 
Wat ik al eerder zei is deze SLA per maand of per jaar? Dit is nogal een wezenlijk verschil.
 
Rezam
 
Kan je mij even de link van het artikel waar naar je refereert mailen?
De redactie vindt deze reactie: OKReza Sarshar, 22-01-2013 0:13
@Ruudm :-)
Ja/Nee want dit artikel heb ik persoonlijk van degene die dat geschreven heeft gekregen. Ik weet niet of hij het gepubliceerd heeft of niet. Ik ga dit navragen, als dat gepubliceerd is krijg je de link en anders het artikel per mail.