Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Itil is geen doel maar middel

16 mei 1996 - 22:003 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
Victor Wegener
Victor Wegener

"Itil is een filosofie om de complexiteit (en dus de kosten) van de IT-processen inzichtelijk te maken en te kunnen beheersen", aldus Victor Wegener. Zo is deze methodiek een middel om de problematiek rond het beheer van IT-processen aan te pakken.

De artikelen over Itil van de afgelopen weken hadden de strekking dat deze beheermethodiek eerder ‘doel’ is dan ‘middel’. Ik mis dan ook een bespreking van Itil als ‘middel’, waar de methodiek eigenlijk voor bedoeld is. De behoefte aan een dergelijke methodiek is ontstaan doordat organisaties problemen ondervinden met het beheersen van hun (al dan niet ondersteunende) IT-processen. Itil is een middel om deze problemen op te lossen.
De problemen vloeit voor uit het feit dat organisaties steeds vaker en intensiever geconfronteerd worden met activiteiten die niet direct met hun kernactiviteiten in verband staan. Het management ziet een toename van kosten voor deze activiteiten, maar heeft daar geen greep op. Onbeheersbaarheid van complexiteit is dan ook een veelgenoemde kwestie. Bedrijfsprocessen worden immers afhankelijker van de techniek. Deze wordt complexer en daardoor afhankelijker van de ‘gespecialiseerde’ ondersteunende diensten. Vervolgens denkt men aan het institutionaliseren en/of het uitbesteden van deze diensten, met als motivatie ‘schaalvoordelen’ en ‘het is niet onze expertise/kernactiviteit’.

Gat in de markt

Dit betekent een gat in de markt voor Itil: om de ‘kwestie’ de baas te kunnen, richt deze methodiek zich op het gestructureerd inrichten van die ondersteunende activiteiten – mogelijk uitbesteed aan derden. Itil komt in wezen neer op het aangegeven van aandachtsgebieden, zoals het management van problemen, configuratie, prestatie, helpdesk en nog een aantal andere terreinen. Itil geeft aan hoe deze te vertalen zijn in processen en activiteiten, en dus in procedures. Vervolgens kunnen deze procedures verstarren, met name wanneer de procesverantwoordelijkheden verdeeld worden over gespecialiseerde afdelingen die slecht met elkaar communiceren.
De uiteindelijke klant of, eigenlijk, de eindgebruiker op de werkvloer heeft in de meeste gevallen alleen te maken met de helpdesk. Dit aandachtsgebied (of afdeling …) beschrijft het contact met de klanten en de front-office-activiteiten, en vormt dus de (al dan niet goed ge-oliede) schakel naar de back-office‘. Het is dan ook belangrijk om op dit punt kwaliteit te leveren, maar dat is een hoofdstuk apart.
Itil is dus niet meer dan een filosofie om de complexiteit (en dus de kosten) van de IT-processen inzichtelijk te maken en te kunnen beheersen. Voor elke organisatie is het echter van essentieel belang de balans te vinden tussen de drie basiselementen van de organisatie: mensen, middelen en die IT-processen. De IT-dienstverlenende organisatie moet daar invulling aan geven en langs die weg bedrijfsdoelstellingen realiseren als ‘het verkrijgen van optimale ondersteuning van de IT-infrastructuur voor het bereiken van de ondernemingsdoeleinden’. Dit sluit aan op de ‘dieptestructuur’ die in een eerder artikel ter sprake kwam (Dieptestructuur organisatie wordt geraakt door methodiek, Itil beschouwen als veranderingstraject, 19 april 1996).
 
Victor Wegener, Synergie Consultancy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit vraagt om herziening van cloudstrategie  

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD: Rusland steeds agressiever, China bespioneert bedrijven

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    3 alternatieven voor trainen van ai zonder gebruikersdata

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs