Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘IT-directeur verliest vaak zicht op strategie’

26 september 1996 - 22:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
Maurice van Uden
Maurice van Uden

LONDEN – "De haast waarmee IT-directeuren eindgebruikers op nieuwe manieren toegang willen geven – via ondermeer Internet-technieken – tot de bedrijfssystemen, maakt hen vaak blind voor de strategische waarde ervan. De vraag is niet hoe toegang te vereenvoudigen is, maar of vrijere toegang iets toevoegt aan het bedrijfsproces."

Ondernemingen besteden steeds vaker (delen van) hun informatievoorziening uit aan gespecialiseerde leveranciers. In dit kader ligt de positie van de IT-directeur onder vuur. In de toekomst moeten automatiseringsmanagers hun bedrijfskennis zien te ‘verkopen’ in combinatie met gedetailleerde kennis van de IT-markt. Dit om van waarde te blijven voor de werkgever en zodoende de eigen positie veilig te stellen.
"De gouden regel voor IT-directeuren luidt: ‘De interne informatietechnologie moet de klanten van de organisatie ten dienste staan, niet de organisatie zelf’", aldus het rapport The IS Organisation – Forging New Business Relationships van het Britse onderzoeksbureau Ovum.

Rollen veranderen

Met dit in het achterhoofd gehouden, wordt de nieuwe rol van de IT-manager duidelijker, aldus auteur Katy Ring. "Deze manager dient de overdracht van kennis tussen een organisatie en haar partners (en klanten) goed te laten verlopen."
"Hoewel de interne rol van de automatiseringsorganisatie als leverancier van de IT-infrastructuur verdwijnt, groeit teg elijkertijd de behoefte aan IT-kennis op topniveau. Deze kennis wordt steeds belangrijker voor het succes van een organisatie."
Ovum trekt deze conclusies uit een discussie onder IT-directeuren. Deze bijeenkomst werd georganiseerd door Richmond Events. In 1996 bezochten ruim 450 automatiseringsmanagers de discussies. Tijdens het evenement organiseerde Ovum zeventien brainstorm– of ‘denktank’-sessies waarin de deelnemers gevraagd werd na te denken over drie onderwerpen: hoe echt zijn Internet en intranet en bent u er klaar voor?; innovaties in de communicatie (interface) met de klant, worden deze mogelijk gemaakt door de IT-afdeling?; de virtuele onderneming en de effecten van nieuwe communicatie-media.

Enquête

Een deel van het rapport wordt gevuld met de resultaten van een enquête onder de bezoekers van het congres. Hieruit blijkt, zoals uit zoveel onderzoeken van de laatste tijd, dat de interesse in Internet en intranet enorm is. De meeste bedrijven investeren inmiddels in dit nieuwe fenomeen, sommige zelfs zeer fors. Problemen bij deze investeringen zijn vooral de onzekerheid over beveiliging en toegang tot interne systemen en de (te) beperkte capaciteit van Internet. MU

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    CIO
    ActueelCarrière

    ICT-directeur heeft meest gehate baan

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs