Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Volgend jaar veel vraag naar Windows-training

12 december 1996 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Yvonne Geiss
Yvonne Geiss

Volgend jaar laten bedrijven hun personeel vooral cursussen volgen op het gebied van spreadsheets en geïntegreerde pakketten (63 procent). Ook zullen veel werknemers een opleiding krijgen in het gebruik van Windows 95. Een conclusie van onderzoeksbureau Nidap.

Nidap enquêteerde 1046 bedrijven met meer dan vijftig medewerkers in de sectoren industrie, (semi)overheid, handel, transport en dienstverlening. De belangrijkste veranderingen op het gebied van automatisering in 1997 werden verwacht van de aanschaf van specifieke software en de verdere integratie van Windows 95. Ten aanzien van het IT-opleidingsbeleid gaf 31 procent van de respondenten aan dat de inkoop van Windows-cursussen volgend jaar de grootste verandering vormt.
Vooral de overheid koopt volgend jaar enthousiast Windows-opleidingen in: 70 procent van de 238 ondervraagde (semi)overheidsinstellingen. In de transport- en communicatiesector worden komend jaar meer dan gemiddeld opleidingen voor telematica en datacommunicatie aangeschaft. De dienstverleners zijn van alle sectoren het meest geïnteresseerd in scholing op het vlak van presentatie-, dtp- en ontwerppakketten. Er is nog wel vraag naar opleiding in Unix – met name in de transportsector (31 procent) – maar nauwelijks nog naar cursussen in Dos (gemiddeld 2 procent) of OS/2 Warp (gemiddeld 3 procent). Eenvijfde van de bedrijven geeft aan volgend jaar Internet-training in te kopen, 11 procent stuurt zijn medewerkers naar een e-mail-cursus.
Bij de keuze voor het opleidingsinstituut geven de prijs en de prijs/kwaliteitsverhouding de doorslag. De respondenten hechten vooral aan een goede afstemming van de cursus op de bedrijfspraktijk, de capaciteit van de trainer en de nazorg. Ongeveer eenderde van de ondervraagden vindt de naamsbekendheid en de reputatie van het instituut van belang. Bijna eenvijfde noemt de locatie als aandachtspunt.

Klachten

In de ogen van de respondenten is er nog flink wat te verbeteren aan de opleidingen. Slechts eenvijfde is tevreden ‘zonder meer’. Een kwart heeft aanmerkingen die betrekking hebben op het luisteren naar de klant, het opmaken van de offerte, de klantvriendelijkheid, nazorg of evaluatie. Een iets groter percentage is van mening dat de cursusinhoud te wensen overlaat. Het gaat dan om klachten over tijdsplanning, tempo en het behandelen van bedrijfsgerichte problemen. Aanmerkingen op de docent, op bijvoorbeeld zijn of haar didactische kwaliteiten of taalgebruik, heeft slechts ongeveer eentiende van de respondenten.
Tenslotte is nog onderzocht in welke dag- en managementbladen de bedrijven advertenties voor opleidingsinstituten tegenkomen. Vooral Management Team wordt vaak genoemd (58 procent), maar meer door ondernemingen met vijftig tot tweehonderd werknemers dan door grotere organisaties. IT-functionarissen werkzaam bij de overheid lezen vooral advertenties in de Volkskrant, net als bedrijven met meer dan vijfhonderd werknemers. Over het geheel genomen worden voornamelijk de advertenties in het NRC-Handelsblad gelezen (39 procent) en het Algemeen Dagblad (eveneens 39 procent).

Manco’s opleidingsinstituten
Cursusinhoud27,1 procent
Docent11,6 procent
Instituut25,6 procent
Cursisten8 procent
Cursusmateriaal5,6 procent
Prijs/prestatie7,9 procent
Tevreden zonder meer20,5 procent

Slechts eenvijfde van de bedrijven die hun personeel op cursus sturen zijn ’tevreden zonder meer’. Er zijn met name klachten over de cursusinhoud (tijdsplanning en tempo bijvoorbeeld). Ook is men niet altijd tevreden over de offertes die het instituut maakt, zijn klantvriendelijkheid en de nazorg.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    ActueelCarrière

    Kort: Wagenaar wint Microsoft Power Women Award, Deense investeerder neemt Aimms over (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs