Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Invloed ICT op verkeer en vervoer mager

30 januari 1997 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Correspondent
Correspondent

Informatie- en communicatietechnologie (ICT) gaan de zakenreizen nauwelijks verdringen. Een vrij groot deel van het zakelijke verkeer blijft doorgaan ondanks nieuwe mogelijkheden als video-vergaderen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Kpmg Bureau voor Economische Argumentatie (Kpmg/Bea). Opdrachtgever is het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Centraal staan de effecten van de ‘informatiemaatschappij’ op verkeer en vervoer. Het eerst onderzocht zijn de gevolgen voor het zakelijke verkeer. Daaronder vallen alle verplaatsingen die door bedrijven en organisaties worden gemaakt, uitgezonderd goederenvervoer en woon-werkverkeer.
Over het algemeen blijken die gevolgen wat tegen te vallen. Meer dan 60 procent van het zakelijk verkeer verdwijnt niet zo snel, ook al wordt ruim gebruik van IT gemaakt. In potentie kan daar 30 procent of minder van de verplaatsingen verdwijnen. Hooguit 35 procent van de ‘dienstreizen’ of ander zakelijk verkeer zou achterwege kunnen blijven.

Substitutie

Kpmg onderscheidt twee soorten effecten: substitutie en generatie. Bij substitutie maakt de informatie- en communicatie-technologie fysieke verplaatsingen overbodig. Een voorbeeld is video-vergaderen waarbij iedereen binnenshuis kan blijven. Met generatie wordt het tegenovergestelde bedoeld, waarbij IT juist extra reizen noodzakelijk maakt.
Als voorbeeld worden opleidingen en congresbezoek genoemd. Veel mensen komen niet voor informatie-uitwisseling naar congressen, maar hopen daar andere mensen te ontmoeten. Ook voor opleidingen geldt dat het sociale contact, het ‘er even uit zijn’ en werkelijke interactie belangrijke aspecten zijn. De substitutie-potentie van deze categorie zakelijke reizen wordt op hooguit 30 procent geraamd. Daar staat tegenover dat op computergebied tal van opleidingen en congressen worden gehouden. Dit leidt tot extra gereis.
In de categorie ‘onderhoud en reparatie’ valt wel wat minder te reizen. Voor apparaten als computers en kantoorautomaten geldt bijvoorbeeld dat een groot deel van het verkeer in de toekomst niet meer nodig zal zijn, omdat op afstand kan worden vastgesteld wat er mankeert aan het apparaat. Als de storing in de software zit, kan het euvel op afstand worden verholpen. Zelfs voor bepaalde hardware-problemen kan dat. Bij het gehele onderhouds- en reparatieverkeer zou zo’n 40 procent van de reizen achterwege kunnen blijven.
Ook verkopers en after sales managers plegen veel op de weg te zitten. Hier valt hooguit 20 procent te bezuinigen. Genoemd wordt de noodzaak de klant in de ogen te kunnen zien. Alleen op deze manier zijn de latente behoeften van de klant aan te boren. De informatiemaatschappij stimuleert zelfs het reizen. Ontwikkelingen als globalisering van de economie en ’time-based competition’ spelen hier een rol.
Verder moet er nog al wat vergaderd worden. Mensen blijken voor dit soort contacten graag iemand in levende lijve te ontmoeten, stelt het rapport. Dit geldt met name wanneer in grotere groepen een flink aantal onderwerpen wordt doorgenomen. De substitutie-potentie wordt geraamd op 25 procent.

Generatie

Het generatie-effect van de informatiemaatschappij op zakelijke verplaatsingen is groot. Sinds mensenheugenis heeft elke verbetering van de communicatiemogelijkheden en van de informatievoorziening geleid tot een groter aantal contacten tussen mensen. Tevens neemt de afstand toe waarover wordt gereisd om deze contacten te onderhouden.
Korte en diepgaande discussies tussen mensen die elkaar al kennen en over een beperkter aantal onderwerpen praten, lenen zich beter voor video-vergaderen. Dit geldt met name voor mensen van eenzelfde bedrijf. Het meest geschikt voor video-conferencing zijn korte routinematige contacten tussen personen die elkaar goed kennen en waarin uitvoering van werkzaamheden en dergelijke wordt geregeld. Het doel is uitwisseling van informatie dan wel het geven van opdrachten. Naar schatting 75 procent van de reizen die voor uitvoeringsoverleg worden gemaakt, zijn overbodig als moderne communicatietechnieken worden gebruikt.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    EU-tests zelfrijdend vervoer starten eind 2017

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs