Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Detailhandel slecht te spreken over IT

13 februari 1997 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Correspondent
Correspondent

De detailhandel is over het algemeen niet bijster tevreden over het gebruik van IT-toepassingen. De meeste winkelketens vinden IT-ondersteuning van bedrijfsprocessen erg belangrijk. Dit geldt met name voor de planning, de goederenstroom en de financiën.

Veel systemen bevallen echter slecht. Bij de meeste processen vindt nog niet de helft van de winkelketens die de ondersteuning met IT belangrijk vinden, deze voldoende. Alleen de financiële systemen halen bij 80 procent van de detaillisten een voldoende. Dit zijn de voornaamste conclusies uit een rapport van Moret Ernst & Young over het gebruik van informatietechnologie in de detailhandel.

Analyse

Er bestaat grote behoefte aan systemen waarmee het commerciële proces kan worden onderzocht. Vooral voor de supermarktketens is dat belangrijk. Opvallend is dat slechts 31 procent tevreden is met de IT-ondersteuning op dit gebied. Ook systemen ter analyse en samenstelling van het assortimentsplan voldoen meestal matig. Slechts 30 procent van de supermarktketens en warenhuizen wil deze als voldoende bestempelen.
Nog lager is de tevredenheid over software waarmee het resultaat van promotionele acties is te evalueren. De consument verandert snel van voorkeur. Uit de evaluatie van acties valt veel informatie over de kla nt te halen. Deze informatie kan helpen bij het beheersen van het commerciële proces. Een goede IT-ondersteuning is daarbij noodzakelijk. En daar blijkt het nog aan te schorten.
Beter scoren de systemen waarmee klanteninformatie kan worden verzameld. Verwacht wordt dat met de komst van smartcards de mogelijkheden om klanteninformatie te verzamelen verder toenemen.
Binnen de Nederlandse detailhandel wordt gemiddeld 2,8 procent van de bruto winstmarge besteed aan informatietechnologie. Bestedingen in termen van de omzet in Nederland zijn te vergelijken met Canada en de Verenigde Staten. Moret schat dat de grootste tweehonderd winkelketens in Nederland in 1995 ruim 847 miljoen besteedden aan IT.

Internet en chipkaart

De detailhandel is momenteel sterk in de ban van Internet en klantenkaarten. Steeds meer winkeliers gaan Internet gebruiken om produkten aan te bieden. Driekwart van de ondervraagde detaillisten zegt Internet te gebruiken of hiervoor plannen te hebben. De helft meent dat Internet niet alleen als advertentiemedium, maar ook als verkoopkanaal gaat werken. Hoewel de verwachtingen hooggespannen zijn, wacht bijna iedereen momenteel nog af.
De winkeliers verwachten dat in 2005 zo’n 25 procent van de ‘eerste levensbehoeften’ via het Internet zal worden verkocht. Het succes van ‘electronic commerce’ is sterk afhankelijk van een efficiënt afleveringssysteem. De goederen moeten voor de consument gemakkelijk af te halen zijn. Te denken valt aan locaties bij kantoorcentra of op plaatsen langs de snelwegen.
Door de komst van de chipper en de chipknip komen de klantenkaartprogramma’s in een stroomversnelling. Informatietechnologie wordt ingezet om weer grip op de markt te krijgen door het gedrag van de consument te registreren.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable placeholer
    ActueelSoftware & Development

    Recruitmentsoftware onderschept fraudeurs

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs