Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Gebruiker geeft Sap goede beoordeling

13 maart 1997 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Cok de Zwart
Cok de Zwart

Sap-gebruikers zijn over het algemeen tevreden gebruikers. De fit tussen Sap en de organisatie wordt in het algemeen goed beoordeeld. Over de ondersteuning van Sap is men echter ontevreden tot zeer ontevreden. Ruim een kwart van de gebruikers is bovendien van oordeel dat de huidige Sap-applicatie te weinig rapportagemogelijkheden kent.

Dit zijn enkele conclusies die getrokken kunnen worden uit een Sap-gebruikersonderzoek dat in december van het vorig jaar werd uitgevoerd door Cantab Marketing Services uit Amsterdam. Het bureau dat ruim vijf jaar actief is op het gebied van marktonderzoek, consultancy, telemarketing en direct mail in de IT-branche, heeft ruim honderd gebruikersorganisaties benaderd. Zo’n driekwart heeft aan het onderzoek meegedaan. De meerderheid werkt met R/3 (voornamelijk de versies 2.2 en 3.0). De rest heeft de mainframe-versie R/2 of gebruikt, zowel R/2 als R/3. De meeste Sap-gebruikers zijn te vinden in de sectoren ‘procesindustrie’ en ‘overige industrie’, terwijl de software ook goed bij de groothandels is vertegenwoordigd.
Kijkend naar de bedrijfsgrootte, valt het grote aantal bedrijven op met minder dan honderd werknemers dat Sap gebruikt. Zij blijken alle onderdeel van een grotere holding te zijn. Sap R/3 is rijkelijk vertegenwoordigd in het bedrijfssegment van honderd tot vijfhonderd werknemers. R/2 draait bijna uitsluitend op een mainframe. IBM is met ruim 80 procent de grootste leverancier. Bij organisaties die R/3 gebruiken, is de verscheidenheid aan hardware veel groter. Opvallend is de dominante positie van Hewlett-Packard (bijna 40 procent). Digital (Dec Alpha) en IBM (RS6000) delen, elk met een marktaandeel van 18,9 procent, de tweede plaats.

Tevredenheidsschaal

Cantab heeft de IT-managers gevraagd aan te geven hoe tevreden zij zijn over een aantal aspecten. Zij konden hun tevredenheid aangeven op een schaal van een tot vijf, waarbij 1 ‘zeer tevreden’ voorstelt en 4 ‘zeer ontevreden’. Met een score van 1,9 zijn Sap R/3-gebruikers tevreden over de ‘fit’ tussen de applicatie en de organisatie. Over de flexibiliteit van het pakket (2,6), de integratie van de modules (2,5), de verwerkingssnelheid (2,6) en de kwaliteit van de software (2,3), zijn de R/3-gebruikers niet echt tevreden, maar ook niet echt ontevreden.
Met een waardering van 3,4 beoordelen de bedrijven de support die zijn van Sap ontvangen, als negatief. Gemiddeld is men ontevreden tot zeer ontevreden. Gevraagd naar de functionaliteiten die in de applicatie node worden gemist, noemt een kwart van de ondervraagde IT-managers: goede rapportagemogelijkheden. Bijna 20 procent zegt dat Sap R/3 voor hen te weinig planningsniveau heeft. Slechts 5 procent is van oordeel van de ‘pricing’ onvoldoende is.
 
Implementatie
Het is overigens opvallend hoeveel organisaties de implementatie van Sap zelf heeft verzorgd (21,9 procent). Origin en Cap Volmac zijn de belangrijkste implementatoren. Bedrijven als Digital en Hewlett-Packard die regelmatig de hardware leveren, werden in het geheel niet betrokken bij de implementatie. Bij de kosten van implementatie heeft Cantab gevraagd naar een schatting van de externe kosten van de implementatie. Hieronder vallen de adviseurskosten, de kosten voor advies, voor externe hulp bij de implementatie en voor het eventuele BPR-traject. Hier was een aanzienlijke hoeveelheid geld mee gemoeid. Zo’n 40 procent van de R/3-gebruikers was tussen de 500.000 en een miljoen gulden kwijt. Ruim 30 procent betaalde tussen de één miljoen en 2,5 miljoen gulden. De rest zat daar boven (7 procent betaalde meer dan vijf miljoen gulden voor een R/3-implementatie!).

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs