Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Packard Bell wijzigt strategie

08 september 1997 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Computerfabrikant Packard Bell doet een nieuwe poging om het lage marktaandeel in Nederland op te vijzelen. Een slecht verlopen eerste halfjaar heeft de aanzet gegeven tot veranderingen.

Nadat eerder dit jaar directeur Korstiaan van Kleef het veld moest ruimen, is nu ook de distributie aangepast. De verkoop via de Makro is gestopt. De service is verbeterd. Het productassortiment is opgewaardeerd.
De Nederlandse organisatie heeft zich geheel gericht op de verkoop van thuiscomputers, maar de strategie om met laaggeprijsde PC’s de consumentenmarkt te veroveren is mislukt. Op de consumentenmarkt haalde de Amerikaanse fabrikant een aandeel van 3,4 procent. Daarmee raakte hij ver achter bij Commodore (18,1 procent), IBM (11,7 procent), Vobis (9,9 procent), Compaq (8,8 procent), Laser (8,5 procent) en Dynabyte (4,7 procent). Ook vergeleken met andere Europese landen is het marktaandeel van Packard Bell in Nederland laag. Op gebied van thuiscomputers was het vorig jaar in Europa marktleider; met een aandeel van 9,7 procent liep het voor op Compaq en Vobis. Volgens Dataquest steeg de verkoop in het tweede kwartaal met 45 procent, goed voor een eerste plaats in Europa.
De verschillen zijn grotendeels te verklaren door de distributiewijze. In landen als Frankrijk verkoopt Packard Bell veel PC’s via weilandwinkels en warenhuisketens. In Nederland was de verkoop via de Makro geen succes. Nu dit contract is opgezegd, is Packard Bell aangewezen op verkoop via Dixons, Correct, Dunnet, Dynabyte, Office Center en Computer Company. Daarnaast hoopt het mensen die voor het eerst een PC kopen te bereiken via ketens als Megapool, Expert, Horn, Radio Modern en It’s. Geprobeerd wordt ook bij de betere computerwinkels voet aan de grond te krijgen.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Victor Mids
    Innovatie & Transformatie

    Victor Mids vervormt je werkelijkheid tijdens de Computable Awards 2025

    ai cyclotron
    Innovatie & Transformatie

    Techsamenwerking in gevaar: Florida plaatst Nederlandse universiteiten op zwarte lijst

    ICT & Logsitiek
    Data & AI

    ICT&Logistiek: Ai en digitale weerbaarheid sturen toekomst

    Innovatie & Transformatie

    It als groeimotor? Alleen met een plan

    Koningin Maxima en Philips ceo Roy Jakobs AVG
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Koningin Máxima opent Philips-hoofdkantoor, kredietrapporteur verlaat het land door AVG (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Aanbestedingen botsen met autonomie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs