Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Packard Bell wijzigt strategie

08 september 1997 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Computerfabrikant Packard Bell doet een nieuwe poging om het lage marktaandeel in Nederland op te vijzelen. Een slecht verlopen eerste halfjaar heeft de aanzet gegeven tot veranderingen.

Nadat eerder dit jaar directeur Korstiaan van Kleef het veld moest ruimen, is nu ook de distributie aangepast. De verkoop via de Makro is gestopt. De service is verbeterd. Het productassortiment is opgewaardeerd.
De Nederlandse organisatie heeft zich geheel gericht op de verkoop van thuiscomputers, maar de strategie om met laaggeprijsde PC’s de consumentenmarkt te veroveren is mislukt. Op de consumentenmarkt haalde de Amerikaanse fabrikant een aandeel van 3,4 procent. Daarmee raakte hij ver achter bij Commodore (18,1 procent), IBM (11,7 procent), Vobis (9,9 procent), Compaq (8,8 procent), Laser (8,5 procent) en Dynabyte (4,7 procent). Ook vergeleken met andere Europese landen is het marktaandeel van Packard Bell in Nederland laag. Op gebied van thuiscomputers was het vorig jaar in Europa marktleider; met een aandeel van 9,7 procent liep het voor op Compaq en Vobis. Volgens Dataquest steeg de verkoop in het tweede kwartaal met 45 procent, goed voor een eerste plaats in Europa.
De verschillen zijn grotendeels te verklaren door de distributiewijze. In landen als Frankrijk verkoopt Packard Bell veel PC’s via weilandwinkels en warenhuisketens. In Nederland was de verkoop via de Makro geen succes. Nu dit contract is opgezegd, is Packard Bell aangewezen op verkoop via Dixons, Correct, Dunnet, Dynabyte, Office Center en Computer Company. Daarnaast hoopt het mensen die voor het eerst een PC kopen te bereiken via ketens als Megapool, Expert, Horn, Radio Modern en It’s. Geprobeerd wordt ook bij de betere computerwinkels voet aan de grond te krijgen.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs