Het belang van elektronische commercie wordt inmiddels algemeen onderkend. Er lopen veel activiteiten. Naast het bedrijfsleven beginnen ook overheden en consumenten doordrongen te raken van het belang daarvan.
Dit bleek afgelopen week tijdens het congres Business Online 98 in Amsterdam, georganiseerd door Arthur D. Little (ADL), Commercenet en Giga.
E-commercie behelst in wezen een herdefiniëring van de aanbodketen. De structuur van een bedrijfstak kan hierdoor radicaal veranderen. Denk aan de reisindustrie, waar boeken via Internet snel ingeburgerd raakt. Elke speler in de huidige aanbodketen moet toegevoegde waarde leveren om in de cybereconomie te kunnen overleven. De ondernemingen van morgen concurreren niet alleen, maar als deel van een aanbodketen. Internet is een goed medium voor ‘one-stop shopping’.
Het is raadzaam de tijd te nemen om het medium goed te doorgronden, ondermeer omdat de klanten veel verwachten. Snelle levering is cruciaal. Wie echt begint met e-handel, moet precies weten wat hij daarmee waarom wil doen. De integratie met de algemene ondernemingsstrategie is essentieel.
E-handel is een goed middel voor de marketing-afdeling door de mogelijkheden om klantgegevens te verzamelen. Van belang is bezoekers aan een website te binden. Verder zijn merkbekendheid en het bevredigen van de behoeften van de consument belangrijk. Als een website is gebouwd, moet men het de consument zo gemakkelijk mogelijk maken, ondermeer door te helpen bij het beslissen.
Gewaarschuwd werd tegen overdrijving: houd het simpel en richt je op je sterke punten. Tot slot: denk nooit dat je er bent; e-commercie blijft voorlopig in ontwikkeling.