Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Helpdesksoftware ondergaat metamorfose

28 mei 1998 - 22:004 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Hein van Steenis
Hein van Steenis

De nieuwe generatie helpdesksystemen heten tegenwoordig klantinformatiesystemen. Ze dekken alles af wat met klanten te maken heeft. Assurantie Systemen Nederland (ASN) maakt gebruik van zo’n pakket.

ASN maakt en levert software voor de verzekeringsbranche. Het richt zich op de duizenden tussenpersonen die in Nederland in deze sector werkzaam zijn, maar onderhoudt ook contacten met assurantiebedrijven. Het bedrijf biedt ook software-ondersteuning aan en beschikt over een helpdesk. "Het eerste softwarepakket voor die helpdesk bouwden wij zelf", vertelt Kees van der Geer, directeur van het 45-koppig tellende IT-dienstverlener. "Het pakket beperkte zich tot de registratie van de melding. Onze klanten zijn echter in de loop der jaren steeds veeleisender geworden. Ook zijn zij automatisering in hun markt als een concurrerend wapen gaan beschouwen en willen ze met zo min mogelijk fouten worden geconfronteerd. Wij zochten daarom naar een bedrijfsbrede toepassing voor het hele proces van melding tot aan de bewaking van de follow-up. Uiteindelijk hebben we gekozen voor het systeem Clientele van leverancier Mproof."

Lastig

Een belangrijke voorwaarde voor de aanschaf was de mate van flexibiliteit. Van der Geer: "Helpdesksystemen behoren voortdurend aangepast te kunnen worden aan de ontwikkelingen in de organisatie. Bij ons eigen systeem was dat lastig." De softwarespecialist voor het verzekeringswezen zet Clientele in voor de registratie van een helpdeskmelding en de afhandeling daarvan, het beheer van het klanten- en prospectsbestand, de inventarisatie van software bij klanten en het financiële beheer.
Clientele is een klantinformatiesysteem van de Amerikaanse onderneming Clientele Products Division of Platinum Software. In de Benelux trad oorspronkelijk de Rijnhaave Groep op als distributeur en, na de overname in 1996, Syntegra. Maar de dochteronderneming van British Telecom stootte de verkoop van helpdesksoftware af. Teda Goldbohm, die werkzaam was bij de op te heffen afdeling service management tools, vond echter dat de verkoop van de software en de ondersteuning van klanten moesten doorgaan en richtte vorig jaar samen met een paar collega’s Mproof op. Dit bedrijf regelt nu de verkoop, implementatie en ondersteuning van Clientele.

Schaalbaar

Volgens Mproof-directeur Goldbohm kan het systeem behalve de ondersteuning van het beheer van de helpdesk ook worden ingezet bij marketing- en verkoopactiviteiten. De applicatie bestaat uit een basismodule voor de registratie van persoons- en groepsgegevens en een aantal aanvullende modules. Deze separaat te gebruiken onderdelen zijn bedoeld voor het bijhouden van een inventaris, het opslaan van elektronische berichten, het beheren van relaties en het vastleggen van gegevens over bekabeling, bestellingen, offertes en facturen. Aparte hulpmiddelen zijn voorhanden om vervolgacties te bewaken en de database in de gaten te houden. "De doelstelling van het product is alle handelingen af te dekken die met klanten te maken hebben", meldt Goldbohm. "Clientele moet ook schaalbaar en flexibel zijn: klanten willen één licentie voor vijf, tien of honderd gelijktijdige gebruikers en vragen om een breed inzetbaar pakket: het moet hanteerbaar zijn op de marketing- en salesafdeling zijn, maar ook bij de klantenservice of de IT-helpdesk."

Oogopslag

ASN bedient ongeveer 4200 klanten die uiteenlopen van eenmanszaken met één PC-toepassing tot en met grotere bedrijven met Novell- en NT-netwerkomgevingen. Het levert onder andere software voor de boekhouding, het uitrekenen van offertes, het betalingsverkeer met banken, Internet en de kantoorautomatisering. Vooral de softwaredistributie-activiteiten nemen sterk toe: vorig jaar verstuurde het bedrijf een kwart miljoen diskettes. "Met Clientele", zegt Van der Geer, "kunnen we in een oogopslag zien welke servicelevel-afspraken met een klant zijn gemaakt, welke softwareversies geïnstalleerd zijn, of er al voor betaald is en wat de consequenties van een probleem kunnen zijn. Op basis van dit soort informatie en het bewaken van de voortgang van het afhandelingsproces is kwaliteitssturing van onze helpdeskdiensten stukken eenvoudiger".

Kennisbank

Volgens de ASN-directeur draagt ook kennisbeheer bij aan een betere sturing van de dienstverlening. Hij wijst op de mogelijkheid van Clientele materiekennis op te slaan in scripts die de helpdeskmedewerkers door middel van vraag/antwoord kunnen raadplegen. Zij kunnen hierdoor het probleem van een klant eerst zelf proberen op te lossen, voordat ze een specialist inschakelen. Een volgende stap is dat klanten via Internet de kennisbank van ASN kunnen raadplegen. "Zoiets moet je vandaag de dag kunnen aanbieden. Er is nu eenmaal steeds meer behoefte aan ondersteuning buiten kantooruren. Maar de meeste bedrijven hebben hun organisatie nog niet op orde om van deze mogelijkheid gebruik te maken", merkt Van der Geer op.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs